Functie nokkenassensor

Gestart door Mark10v, 10-09-2012 00:22:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

UserID6342

@Kornelis, als ex-Citroƫnmonteur wil ik even op het Eendje doorgaan ;D. Situatieschets: 2 cilinder luchtgekoelde boxer, vonkt idd op iedere slag, volgens mij komt dit door de vorm van de stift waarop het verdelertje zit geschroefd (achter de fan, rechtstreeks op de krukas met een tandwieltje) met 2 nokken waardoor de contactpuntjes open / dicht gaan.

KIM

Nee, dat komt door de dubbel vonkende bobine.
De ene bougie vonkt van de massa naar de elektrode en de ander tegelijkertijd van de elektrode naar de massa. Zo is het kringetje rond.

UserID6342

Citaat van: KIM op 10-09-2012 17:46:59
Nee, dat komt door de dubbel vonkende bobine.
De ene bougie vonkt van de massa naar de elektrode en de ander tegelijkertijd van de elektrode naar de massa. Zo is het kringetje rond.
En wat bepaalt wanneer de bobine vonkt ?  Juist, de contactpuntjes...

KIM

Ik bedoelde te zeggen dat de dubbele vonk het gevolg is van de dubbelwerkende bobine. De contactpunten sturen uiteindelijk de bobine aan ja.

ZC3rr0r

Hmmm, ik lees de discussie zo eens door en ik vraag me af of deze sensor ook een een verder netjes lopende motor slecht laat starten.

Zodra de motor loopt loopt hij enorm netjes, maar starten heeft bij mijn 850 2.5 20v altijd wat langer nodig (20-30 seconden startmotor laten lopen en wat gas bijgeven). Kan het idd zijn dat deze sensor een oorzaak is voor dat gedrag (gezien de bescreven werking)?

MVeldhuis

Zou kunnen maar kan ook prima iets anders zijn.