Adapterringen en aanverwante zaken voor luidsprekers V70 1999

Gestart door Arnie82, 17-07-2012 21:30:50

Vorige topic - Volgende topic

Arnie82

Vanavond heb ik even eea gechecked omtrent de huidige audio set-up die in mijn zojuist aangeschafte V70 zit... Even een korte samenvatting:

* er zat een (aftermarket) versterker onder de voorstoel gemonteerd. Deze bleek niet meer te zijn aangesloten. Deze heb ik er dus meteen uit getrokken.
* op (u leest het goed) de stijlen van de kofferruimte zaten opbouw tweeters gemonteerd die heel hard hun best deden te schreeuwen van achteruit. (wellicht ooit gemonteerd ivbm het 3e bankje) Deze heb ik gelukkig netjes kunnen verwijderen
* originele tweeters op het dashboard werken beide niet (draadbreuk of tweeters kapot)
* in de achterdeuren zitten links en rechts twee verschillende luidsprekers.
* originele speakers in de voordeuren werken wel maar klinken matig

Kortom mijn actie plan is om in de achterdeuren 2-weg luidsprekers te monteren en in de voordeuren een composet met de tweeters in de inbouwplaats op het dashboard.
Daarnaast komt er een nieuwe dubbeldin headunit in met USB en bluetooth mogelijkheid.
Mocht het geluidsbeeld hierna nog niet helemaal goed zijn dan komt er wellicht nog een compacte en actieve subwoofer bij... (maar dat is alleen als de deurspeakers niet voldoende laag afgeven)

Nu meen ik dat zowel in de voor- als achterdeuren een 16.5cm speaker kan worden gemonteerd. klopt dit? aangezien ik ook ergens lees dat in de voordeur 13cm moet...?

Tevens kan ik nergens vinden of en welke adapterringen ik nodig heb om de speakers te monteren... Zelf een MDF ring maken is natuurlijk ook een goede optie.
Kan iemand me vertellen wat de beste optie is?

Komende dagen maar even alles bestellen (speakers en nieuwe radio) zodat we binnenkort alles in een keer monteren kunnen.
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

NinaPaul

Mag ik vragen waarom(met welke reden) je voorin een compo set wil monteren en achterin een 2-weg speaker?

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Arnie82

Citaat van: NinaPaul op 17-07-2012 21:36:54
Mag ik vragen waarom(met welke reden) je voorin een compo set wil monteren en achterin een 2-weg speaker?

Dat mag u zeker vragen... Voorin omdat daar simpelweg ruimte voor is (tweeter locatie op het dashboard) en omdat tweeters op het dash een fraaier geluidsbeeld neerzetten (persoonlijke mening)
Achterin zit geen specifieke tweeter locatie... Tenzij je de stijlen van de kofferruimte meerekent. Alleen trek je het mid en hoog naar mijn mening dan te ver uit elkaar.

Vandaar dus voor een composet en achter een 2-weg...
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Arnie82

Citaat van: NinaPaul op 17-07-2012 21:58:46
En waarom speakers achterin de auto plaatsen?

Omdat daar ook wel eens mensen zitten :)

NinaPaul

En die moeten dan genoegen nemen met mindere kwaliteit ;)
-Gottfried Leibniz

Arnie82

Citaat van: NinaPaul op 17-07-2012 22:04:56
En die moeten dan genoegen nemen met mindere kwaliteit ;)

Een 2-weg kan prima geluid neerzetten lijkt me... Voorin een "goede" composet en achterin een 2-weg uit dezelfde serie als aanvulling... Lijkt me goed toch? Een huiskamer set-up gaat het niet worden maar het moet wel een beetje klinken.

Maar NinaPaul... Heb jij misschien een andere suggestie?

henry classic v70

Houd je met een adapterring wel rekening met de afstand tussen speaker en deurpaneel?
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

NinaPaul

Even simpel

-Meer drivers/speakers geven meer geluid (meer dB's) echter geven ze geen beter (mooier, kwaliteit) geluid.
-Een compo set zal in vergelijking met een (zelfde klasse) 2-weg drivers/speakers beter (mooier, kwaliteit) geven.

Verder is het afstellen/afstemmen van verschillende drivers/speakers veel moeilijker dan dezelfde.

Veel mensen "denken" vaak dat de "achtervulling" een aanvulling is, dit is echter in de meeste gevallen niet waar.
Bijna altijd zijn het die "vullers" de hele geluidsbeleving achteruit trekken.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
-Gottfried Leibniz

Arnie82

Citaat van: henry classic v70 op 17-07-2012 22:18:46
Houd je met een adapterring wel rekening met de afstand tussen speaker en deurpaneel?

Dat is wel de bedoeling ja... Ik geloof dat de inbouwdiepte zo'n 70mm is? Vandaar mijn vraag of er mensen ervaring hebben met speciefieke adapterringen. Ik lees ook in bepaalde topics over 13 cm speakers die in een "kom" geplaatst worden maar volgens mij is dit alleen bij een 850 het geval?

Arnie82

Citaat van: NinaPaul op 17-07-2012 22:20:16
Even simpel

-Meer drivers/speakers geven meer geluid (meer dB's) echter geven ze geen beter (mooier, kwaliteit) geluid.
-Een compo set zal in vergelijking met een (zelfde klasse) 2-weg drivers/speakers beter (mooier, kwaliteit) geven.

Verder is het afstellen/afstemmen van verschillende drivers/speakers veel moeilijker dan dezelfde.

Veel mensen "denken" vaak dat de "achtervulling" een aanvulling is, dit is echter in de meeste gevallen niet waar.
Bijna altijd zijn het die "vullers" de hele geluidsbeleving achteruit trekken.
Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.

Hier kan ik me zeker wat bij voorstellen... Echter zijn luidsprekers achterin voor mij wel een pré. Ik snap dat er betere opties zullen zijn maar voor mij moet het geluid gewoon goed zijn maar voor echt luisteren ga ik voor mijn huiskamer set-up (Sonos en Xanadu) zitten ;)

Op dit moment ben ik met name op zoek naar de juiste speaker maten (ik meen toch echt voor en achter 16.5cm) en de eventuele benodigde adapterringen...

Arnie82

Gompiev70xc

wordt steeds gekker: als je kijkt bij deze ringen voor de achterportieren http://www.acr-helmond.nl/shop/automerk_specifiek/12.271348-12_luidspreker_inbouwringen_volvo.html staat er "niet voor Cross Country".. hebben die opeens speciaal versterkte deuren ofzo :eusa_think:?? Nooit wat van gemerkt overigens :eusa_naughty:

Arnie82

Gisteren even wat spul besteld.... Toch maar de keuze gemaakt om alles er uit te halen en compleet opnieuw in te bouwen.

De adapters die ik al eerder noemde zijn inderdaad de adapters die nodig zijn voor een V70 classic... Deze staan dus inmiddels in bestelling. Voor de rest gaat het worden:

Headunit: Alpine CDE-W235BT

De keuze voor Alpine is gekomen aangezien deze headunit een ingetogen design heeft wat wel in het Volvo interieur past. (in tegenstelling tot enkele andere merken) Daarnaast heeft hij een Parrot bluetooth module en zit het bij Alpine qua geluid altijd wel snor...

Luidsprekers voor: JBL GT6.6C

Luidsprekers achter: JBL GT6.6

De keuze voor JBL is mede door goede ervaringen uit het verleden. Goede speakers met een prima prijs/kwaliteit verhouding. Daarnaast zijn de speakers zwart wat voor mij ook een pre is. (gekleurde speakers vallen altijd op achter de roosters) uiteraard gekozen om de voor en achter speakers uit dezelfde serie te pakken om zo het rendement en klankkleur gelijk te hebben.

Ik heb gekozen om achter een coaxiaal te monteren in plaats van een 2e composet met tweeters in de D-stijl. Voornaamste reden hiervoor is dat ik bang ben dat tweeters in de D-stijl het geluid teveel naar achteren zullen trekken. Daarnaast is de "regel" dat mid/laag en hoog units zo dicht mogelijk bij elkaar moeten zitten. met de woofer in de deuren en tweeters ver weg in de D-stijl trek je het spectrum aardig uit elkaar. Veel mensen vinden dat mensen op de achterbank maar genoegen moeten nemen met wat minder maar als je er toch wat geluid wilt hebben dan maar beter op de "juiste" manier.

Ik denk dat als je achter ook een mooi beeld wilt neerzetten en je wel de D-stijl gebruiken wilt, je beter een kleine coaxiaal in de D-stijl kunt proberen te krijgen icm met een 16cm kickbas in de deur. (alles gefilterd natuurlijk)
Maar goed... Dit is voor mij even niet aan de orde.  ;D

Enfin... Volgende week maar even een klusdagje plannen om eea in te bouwen en de auto meteen even grondig te reinigen.

Marty__Mouse

Strakke opstelling hoor Arnie,

Ik zit met hetzelfde!! Overigens ook een zilveren V70 die nog op LPG gezet gaat worden, maar dan een 2.4T ;D

Maar ik heb ook een compo setje voor voorin en een 2weg setje voor achterin. En uiteraard ga je ook speakers in de deuren plaatsen!! Het is leuk als audiofiel dat "geluid alleen van voren hoort te komen" maar de mensen achterin willen ook graag muziek horen zonder dat jij het voor meteen veel harder moet zetten..

Zelf ga ik voor de speakers van Focal, ook beide uit dezelfde serie, dus het afstellen voor verschillende klanken is niet of nauwelijks nodig.. En met een beetje radio kan je tegenwoordig alles per kanaal apart instellen (althans bij de mijne wel ;) ) En ben het ook met je eens dat je juist niet de tweeters in de achterste stijl moet gebruiken, anders komen de hoge tonen overal vandaan en klinkt het denk ik minder mooi.. (hoewel als je de volledige Dynaudio set koopt van € 1000,- schijnt het wel heel goed te klinken, maarja.. :D )

Over de inbouwdiepte kan ik je morgen waarschijnlijk meer vertellen, dan ga ik aan het hobbieën ik heb nl ook speakers met zo'n 7 cm diepte.. Èn dezelfde ringen die jij laat zien btw..

Ben benieuwd hoe het gaat klinken, jij vast ook! Mijn vorige auto (Citroen C4 Coupé was een stuk kleiner en daarin was het relatief makkelijk om goed geluid te produceren..)
When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..