Schokdempers 850 T5r

Gestart door Loet, 22-07-2012 12:57:14

Vorige topic - Volgende topic

Loet

Beste mensen,

Er is heel veel geschreven over vering en demping, ook van de 850 T5r. Helaas kan ik niet uit de voeten met het begrip 'verlaging'. Is een T5r te beschouwen als een verlaagd voertuig? Of wordt bedoeld dat het model verlaagd is door de eigenaar?

Omdat ik geen racer ben, maar comfortabel wil cruisen met deze 'vermogende' auto, ben ik op zoek naar comfortabele en betaalbare schokdempers voor de achterzijde. Goed is voor mij goed genoeg.

Op het Forum worden de mogelijkheden als volgt omschreven:

Koni FSD (sportief en stug)
Bilstein B4 (sportief en rond) -> Lijkt een mogelijkheid, als rond voor soepel staat
Sensatrac (comfort) -> Uitverkocht?

In de handel kom ik ook nog de KYB 344230 tegen. Op het Forum echter niet. Niet goed of .....

Wie helpt me aan een bij mij set passende schokdempers? Bedankt!  :)

Groet,
Loet

-D©©©L-

Een T5r is standaard voorzien van een onderstel dat 20 mm lager is dan een "gewoon" onderstel.
De estate versie van een t5r beschikt standaard over een set achterschokbrekers met rijhoogte regeling (en de daarbij behorende speciale veren). Deze dempers kan je niet zomaar vervangen door standaard schokbrekers.
1 van de eigenschappen van de nivomat dempers is het behouden van een grote dynamische veerweg in combinatie met een lagere rijhoogte.

Wat is precies je "klacht" waar het wisselen van dempers een oplossing voor zou moeten bieden ?

Boemeltje

Citaat van: Loet op 22-07-2012 12:57:14
Koni FSD (sportief en stug)
Bilstein B4 (sportief en rond) -> Lijkt een mogelijkheid, als rond voor soepel staat
Sensatrac (comfort) -> Uitverkocht?

Ik heb zelf FSD's gemonteerd zitten, maar ik kan niet zeggen dat ze stug zijn. Volgens mij is het juist een mooie samenkomst tussen sportief en toch nog wel comfortabel ;)

Loet

Bedankt voor je duidelijke bericht! De klacht: ik vind dat de achterwielophanging bonkt als ik over een klinkerweg rijd. Dat het een stug geveerde auto is, snap ik natuurlijk. Er komt ook niet zoveel comfort uit de banden.
Door het bonken ben ik gaan denken aan nieuwe dempers.

Vermoedelijk is verstandig om de dempers eens nader te onderzoeken en vooral na te gaan hoe het met de rubbers staat. Dat kan ook een oorzaak zijn. Heb je nog suggesties of ervaringen met bonkende geluiden?

Ik zal op internet op zoek gaan naar de eigenschappen van nivomat dempers. Leerzaam!  :)

NB: Aanvankelijk was het best wel lastig om de plaats van het bonken te traceren. Tijdens onderhoud bleek de plunjer van de voorremklauw aangetast te zijn door corrosie. Het knappende geluid dat dat geeft kon toen uitgesloten worden. Nu zit het bonken toch hoorbaar rechtsachter.

-D©©©L-

Als het echt klinkt als "bonken" dan is het inderdaad toch een beter plan om eerst de achteras rubbers en bovenste schokbreker schotels/rubbers na te zien.

Nivomaten zijn wondertjes van techniek waarvan 90% van de forumleden de precieze werking niet kent en de bijzondere eigenschappen ook niet (h)erkent.

michel88

Citaat van: -D©©©L- op 22-07-2012 15:21:35
Als het echt klinkt als "bonken" dan is het inderdaad toch een beter plan om eerst de achteras rubbers en bovenste schokbreker schotels/rubbers na te zien.

Nivomaten zijn wondertjes van techniek waarvan 90% van de forumleden de precieze werking niet kent en de bijzondere eigenschappen ook niet (h)erkent.

;D

volvobug

Citaat van: michel88 op 22-07-2012 16:39:11
Citaat van: -D©©©L- op 22-07-2012 15:21:35

;D
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,42084.0.html

Nivomats for dummies  :eusa_shifty:
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Loet

Beste mensen,

Wat is dit toch een geweldig forum! Bedankt voor de heldere uitleg en de foto's. Ik heb de bijdrage voor dummies met veel plezier bekeken! Niet dat ik het nu helemaal kan doorgronden, maar wel dat het een geavanceerd stuk techniek is.

Ik zal laten weten wat het dan wel is.  :eusa_clap: