Tellerafwijking van pakweg 15%

Gestart door ZC3rr0r, 22-07-2012 23:16:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ZC3rr0r

Citaat van: -D©©©L- op 23-07-2012 17:19:56
Citaat van: ZC3rr0r op 23-07-2012 14:06:44
Citaat van: Wout309t op 23-07-2012 13:31:31
Citaat van: ZC3rr0r op 23-07-2012 13:16:18
Kun je de sensor in de bak een beetje fatsoenlijk vervangen dan?
Dan lijkt me dat het startpunt, wellicht dat die sensor sowieso niet helemaal jofel was.


De sensor zal wel goed zijn, die telt gewoon netjes het aantal tanden dat per wielomwenteling voorbij komt. Alleen die 'tandkrans' in de bak heeft niet het juiste aantal tanden.

Klinkt aannemelijk, maar hoe zeker is dat?
Lijkt me toch dat het een zeldzaam geval is een bak te treffen met een dergelijke afwijking....en mocht het niet zo zijn, dan moeten er toch wel revisiesetjes oid voor zijn...

Als een revisiesetje geen probleem is, dan wissel je de bak toch gewoon even ?!  waarom moeilijk doen.

Juist ja, het idee was om het eenvoudig te houden, een bak wisselen doe ik niet ff op een zaterdagmiddag ;)

-D©©©L-

Welke bandenmaat staat er ingesteld in de tellerklok ?

Sbv

Citaat van: -D©©©L- op 23-07-2012 17:48:51
Welke bandenmaat staat er ingesteld in de tellerklok ?
Kan je bij een 92-er wat instellen dan ?

NinaPaul

Geen idee of het er mee te maken heeft, maar is de TCU bij de automaat gebleven?
Anders misschien even de TCU wisselen met het juiste nummer.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

ZC3rr0r

TCU? Wat is dat precies voor iets?
Zal Fokke het eens navragen (mocht hij het hier nog niet gelezen hebben)...

Voor wat betreft de bandenmaat instellen: Mocht mijn Alter 1 hier de mogelijkheid toe hebben, hoe en waar doe je zoiets?

Sbv

TCU = Transmission Control Unit

henry classic v70

225/45R17 dan? Origineel hoort dit 215/45R17 te zijn
Nou moet ik erbij vertellen dat de GPS waarde én de teller precies gelijk zijn bij mijn wagen met 225/45R17.
Heb er wel blauwe stuuruitslag begrenzers (van een C70) op zitten anders raakt de band het binnenscherm :eusa_shifty:

Maar als je zo min mogelijk tellerafwijking wil dan denk ik dat een andere bandenmaat de "goedkoopste" oplossing is.
615.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
295.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

ZC3rr0r

Hmmmm, ik heb een mailtje gevonden van Hunter (die destijds de bak hebben geleverd) waarin ze aangeven dat de afwijking mogelijk zit in het feit dat het tellersignaal afwijkt van de vorige bak (goh) en dat het euvel te verhelpen is met een nieuwe klok (die zou het andere signaal wel snappen).

Ik volg er nu niets meer van, maar stap 1 word dus toch die andere klokkenwinkel inbouwen.
Mocht het euvel daarme weg zijn, dan horen jullie het direct.

Bedankt voor alle tips! :)

Douwe

Heb je al nagekeken of het een afwijking in percentage is of een vaste afwijking van x km.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

ZC3rr0r

Douwe,

Ik heb er met de GPS naast gecontroleerd, maar de afwijking is idd lineair ipv een vast aantal km/u.

Douwe

Dan helpt het verzetten van de naald niet.
Succes met het verhelpen van dit probleem
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

ZC3rr0r

Goed, na lang beraad en een poging met een wijziging van de printplaat de teller te corrigeren heb ik (voorlopig) gekozen voor de oplossing van Douwe.

Ik heb de naald een beetje verplaatst zodat de teller perfect correct is rond 50 km/u.
Als gevolg hiervan klopt ook 80 en 100 km.u nu redelijk en heb je bij 120 een afwijking van pakweg 8 km/u.
Valt dus mee te leven.

Laat het overigens wel nog weten als ik er uitkom hoe je de tellerring moet aanpassen om het signaal zo te wijzigen dat je 15% lager uitkomt. Leuk knutselproject in ieder geval ;)

Douwe

 ;D ;D ;D
Viel genoeg mee toch?
Mooi dat de teller een beetje correcter geworden is.
Bij een "normale" teller heb je meestal ook een afwijking van rond de 8km/h.
"If life is just a highway, then the soul is just a car"
Volvo 242  2.0 LPG Automaat 1974
Volvo 245 V6  LPG  Automaat 1978
Volvo 854 2.5 20v Handbak 1992
Volvo 854  2.3 T5   Automaat 1995
Volvo 855 2.5 10v LPG G3 Handbak1996

rpakuypers

Citaat van: ZC3rr0r op 08-08-2012 13:11:27
Goed, na lang beraad en een poging met een wijziging van de printplaat de teller te corrigeren heb ik (voorlopig) gekozen voor de oplossing van Douwe.

Ik heb de naald een beetje verplaatst zodat de teller perfect correct is rond 50 km/u.
Als gevolg hiervan klopt ook 80 en 100 km.u nu redelijk en heb je bij 120 een afwijking van pakweg 8 km/u.
Valt dus mee te leven.

Laat het overigens wel nog weten als ik er uitkom hoe je de tellerring moet aanpassen om het signaal zo te wijzigen dat je 15% lager uitkomt. Leuk knutselproject in ieder geval ;)

Tsjonge .............. hoe kwam je op het idee ? Ik keur deze beunhaasmanier toch wel af ;)

Groet,
Roger