metaal-rammel uit katalysator

Gestart door M.Mulder, 29-08-2004 12:14:26

Vorige topic - Volgende topic

M.Mulder

Dag mederoffelaar(s)

Mijn roffel 850 GLE Estate '93 wordt wreed verstoord tijdens het stationair lopen van de motor.
Wat blijkt bij het op de brug staan van de auto komt er een rammel uit de katalysator.   :(

Slik... de kat. overleden?.... duur apparaat.....gaat weer veel eurootjes  kosten... denk je dan.   ::)
Ik heb zelf het idee dat er een tussen-schotje los zit..

Is het niet mogelijk d.m.v. indeuken (slaan hamer) om het schotje weer klem-vast te zetten? Waar zitten die schotjes ongeveer? Is dit aan de buitenzijde een beetje te zien. B.v. lasnaden o.i.d?

Mogelijk zijn er andere alternatieven.  ???

Wie... o... wie kan mij adviseren.. zodat mijn trouwe roffel weer "zuiver" geluid zal geven?

Al vast dank voor uw advies / tip!

Menno Mulder.
Volvo 240 D estate / Volvo 850 estate / C30 1.8F Heden: V70 2.4 T / C70 2.0 T. / 2.5 T

855-Champagne

Op de sloop een andere halen, moeten er genoeg liggen.

Peth©oni

Je zou je kat "gewoon" leeg kunnen steken en dan CO meten, bij mijn 10 klepper destijds gaf dat geen enkel probleem, CO was en bleef goed.
Bij komend voordeel is dat je iets meer vermogen hebt en meer geluid.  ;D

Jeroentjuh

Leegslaan kan, maar omda die van 1993 is moet er met de APK wel een werkende kat onder zitten, duz als ie leeg is, afkeur...

Zitten geen schotjes in maar een keramische steen, die zal wel aan stukken erin liggen....

Peth©oni

Maar aan de buitenkant kun je niet zien of ie leeg is, als de Co maar goed is.... toch?

advolvos

heb hetzelfde bij mijn s70. omdat het co nog binnen de marges valt heb ik er nog niets aan gedaan. zag wel bij www.eurocat.nl nieuwe cats met een brutoprijs van euro 488.  een cat van de sloop zou ik zelf niet zo snel aanschaffen, je kunt nl. niet zien in welke staat hij verkeert. btw: is er iemand die ervaring heeft met eurocat?

Peth©oni

Citaat van: advolvos op 30-08-2004 10:58:46
heb hetzelfde bij mijn s70. omdat het co nog binnen de marges valt heb ik er nog niets aan gedaan. zag wel bij www.eurocat.nl nieuwe cats met een brutoprijs van euro 488.  een cat van de sloop zou ik zelf niet zo snel aanschaffen, je kunt nl. niet zien in welke staat hij verkeert. btw: is er iemand die ervaring heeft met eurocat?

Heb van het weekend een cat gekocht van de sloop van een 98 C70 met bijbehordende turbo, beide in top staat, anders leggen ze het niet een in de schappen. Ze werken namelijk ook met een keurmerk en worden daar ook op gekontroleerd.....

Jeroentjuh

Citaat van: Pethconi op 30-08-2004 07:44:28
Maar aan de buitenkant kun je niet zien of ie leeg is, als de Co maar goed is.... toch?

Maar dat hoor je wel ;)

Peth©oni

Citaat van: Jeroentjuh op 30-08-2004 18:15:26
Citaat van: Pethconi op 30-08-2004 07:44:28

Maar dat hoor je wel ;)

true true..... 8)

JaapT-5

My 2cts.. : Identieke klacht met onze 740: bij stationair draaien, soms(/vaak) herrie. Garage adviseerde: nieuwe kat of leegkloppen: 'dat maakt op gas niet uit, ook niet voor de APK als'de motor maar warm is bij het meten'. Omdat er wel het nodige aan de uitlaat moest gebeuren serieus gedacht aan een andere kat maar: de paar dagen vóór de afspraak: stilte, geen gerammel meer. (het leek de wachtkamer van de tandarts wel..) Nu is alles NA de kat. vervangen en de hele zaak is recht&strak gemonteerd. Het is nog steeds stil..: 7500 km later. Natuurlijk de garagist gevraagd naar verklaring: nou nee, was er niet echt maar misschien-eventueel dan- dat secure monteren..? (Het kost niets extra, je moet er wél ff bij blijven voor 't beste resultaat)
Volvo XC70 2.5 T GT 416 02/2006 (vinterbil 1)
Volvo C70 2.0T MT Convertible 445 04/2001 (sommarbil)

Bolbie

Nou je hebt pech.
Je kat ligt in stukken. Ik heb het geluk met twee stuks gehad nu en het is idd een mooi metaalachtig gerommel. De brokjes komen soms je uitlaat uit. Als je er met een hamer op slaat komen er alleen meer stukken los.

Twee tips:
www.elferink.nl : die hebben soms inruilers en anders spaanse imitatie ( werkt goed)
Je kan ook je aanvraag op www.onderdelenlijn.nl kwijt.
Dus de andere is; tik tegen de pot aan om de binnekant los te maken. Is alleen zeer zeker een probleem bij een officieele volvo apk keuring. ( als je op Gas rijdt knijpt men soms een oogje toe)