druk koelsysteem

Gestart door BennieV70T, 29-08-2004 17:23:56

Vorige topic - Volgende topic

BennieV70T

Hallo,

Ik heb een probleem met het koelsysteem van de auto, er verdwijnt koelvloeistof maar ik kan niets vinden.
Staat er altijd druk op het koelsysteem ook als de wagen een dag heeft stil gestaan en koud is?

groet bennie
Volvo 850 2.5 glt, Volvo V70 2.5t, Volvo 850 T5, Volvo S80 2.9, Volvo S80 2.4T, Volvo S70 10V, Volvo 850 T5R
Huidige auto`s= Volvo S80 3.2 en C70 T5

denkweb

Heb hier ooit eens een verhaaltje over gehouden:

Hier de link

Meer handige tips:

Meer info

BennieV70T

Dank je Daan, alleen heb ik nog geen antwoord op mijn vraag kunnen vinden,en die was: als de auto meer als een dag stil heeft gestaan moet er dan nog druk op het expanievat staan of zit er in de dop een soort ontlastings klep die langzaam de druk verwijderd.

groet bennie
Volvo 850 2.5 glt, Volvo V70 2.5t, Volvo 850 T5, Volvo S80 2.9, Volvo S80 2.4T, Volvo S70 10V, Volvo 850 T5R

Christiaan

Bennie,

Volgens mij ontstaat de druk in je koelsysteem door de opwarming van het koelwater. Als deze afkoelt naar omgevingstemperatuur zal de druk in je systeem ook weer afnemen. De ontlastingsklep functioneert als een overdruk beveiliging in het geval dat er teveel koelwater inzit of de temperatuur te hoog oploopt.

Christiaan

T5Fred

Citaat van: Christiaan op 30-08-2004 08:32:45
Bennie,

Volgens mij ontstaat de druk in je koelsysteem door de opwarming van het koelwater. Als deze afkoelt naar omgevingstemperatuur zal de druk in je systeem ook weer afnemen. De ontlastingsklep functioneert als een overdruk beveiliging in het geval dat er teveel koelwater inzit of de temperatuur te hoog oploopt.

Christiaan
Bennie heeft gelijk: De volgende dag (of als de motor afgekoeld is) heb je dus geen druk meer.

Christiaan

Wie hier gelijk heeft doet er voor mij persoonlijk niets toe.
De vraag van Bennie was of de drukvereffening een gevolg was van de ontlastingsklep of iets anders............... M.i. heeft dit hier niets mee te maken maar is het puur een natuurkundig verschijnsel.

denkweb

Citaat van: Christiaan op 30-08-2004 10:07:57
Wie hier gelijk heeft doet er voor mij persoonlijk niets toe.
De vraag van Bennie was of de drukvereffening een gevolg was van de ontlastingsklep of iets anders............... M.i. heeft dit hier niets mee te maken maar is het puur een natuurkundig verschijnsel.

Idd... de ontlastingsklep heeft hier (ook naar mijn idee) part nog deel aan, anders zou deze immers ook bij iedere drukopbouw zichzelf openen, het ding kan niet zien of de auto wel of niet loopt.

Blijft er dan veel druk op het reservoir staan bij jou Bennie?

BennieV70T

Juist Daan bij mij blijft er veel druk op staan ook als hij koud is.
Doordat er veel druk op blijft staan perst hij de koelvloeistof er uit maar waar is mij nog een raadsel.

denkweb

Citaat van: Bennie850glt op 30-08-2004 10:43:32
Juist Daan bij mij blijft er veel druk op staan ook als hij koud is.
Doordat er veel druk op blijft staan perst hij de koelvloeistof er uit maar waar is mij nog een raadsel.

Doet mij toch weer denken aan mijn eigen kwaaltje toen, de waterpomp. Bij mij kon ik ook geen lekkage vinden. Waarom niet? Koelvloeistof liep langs de waterpomp en het blok in de bodemplaat onder de auto. Het goedje verdampte al voordat het op de straat terecht kwam. Auto op de brug: geen lekkage te vinden. Auto laten lopen en toen zat de monteur gelijk met een straal koelmiddel in zn snufferd, het spoot met een dun straaltje langs de brandstofpomp op. Achteraf bleek daarin een lager stukgelopen te zijn. Als je er mee doorrijdt loop je dan het risico om je distributieriem te verliezen met alle gevolgen vandien. Kortom: zet het ding bij een garage op de brug, haal de bodemplaat weg en laat de motor eens lopen. Ergens moet het goedje eruit komen!! Zo niet heb je wellicht een lekke koppakking, als je je olie peilt zou er water (koelvloeistof) aan je peilstok kunnen zitten, dit hoeft echter niet. Dit zou ook kunnen verklaren waarom er druk op je reservoir staat echter.

BennieV70T

Een lekke koppakking?
Ik heb gisteren meer dan 250 km afgelegd en zonder problemen.
Hij loopt als een zonnetje ook geen troep in het expansievat,ook geen rotzooi aan de peilstok of onder aan de olie dop dus ik denk toch dat er ergens een lekkage zit ik heb net gekeken of er nu druk op het expansie vat zat maar dit was niet zo,
maar ik heb de dop van het expansie vat ook niet te strak aangedraaid.
Het is begonnen nadat de auto een kleine beurt heeft gehad.
Bij die kleine beurt is ook het aftap punt aan de radiateur weer lekvrij gemaak deze lekte namelijk.
Dus ik ga even verder zoeken,bedankt voor de reacties

Ben123

Controleer op waterpomp lekkage!
De druk die heerst in het koelsysteem is er om het kookpunt te verhogen!
Water onder druk verhoogt het kookpunt,vandaar de term,een gesloten koelsysteem!
Er is bijna altijd een beetje restdruk,soms ook de volgende dag nog,is niets om je druk om te maken,het belangrijkste is natuurlijk wel dat er geen lekkage is!
Succes!

BennieV70T

Ik heb vandaag het expanievat met dop vernieuwd,want er zaten 2 scheurtjes in het expansievat en allebei bij de aansluiting van de slangen.
Ik heb ook de dop vernieuwd want bij de nieuwe kon je de binnenkant van de dop draaien en als je schud dan ratelde er iets in de dop bij de oude dop was er geen beweging in het binnenwerkje te krijgen,dus ik denk dat het deels ook aan de dop heeft gelegen, en verder heb ik onder de auto gekeken maar kon geen verdere lekkage ontdekken, ook niet bij de waterpomp.

denkweb

mooi nieuw vaatje, maar dat spoor koelvloeistof dat je achterliet is wat minder Bennie. Anders gezien is het wel beter dat je nu eindelijk weet waar de lekkage zich voordoet.

Ben benieuwd hoe je dit straks opgelost hebt, je was te vlot weg om het je nog te vragen!! Nieuwe radiator allicht?

Als je het zelf gaat doen moet je mij, Joris of Koen maar effe een belletje geven voor assistentie!

Reitse

Als je geen airco/turbo hebt is radiateurwissel écht niet moeilijk. Tweede stel handjes is wel erg handig. Netjes de haynes-procedure volgen en het gaat helemaal goedkomen.

BennieV70T

Sorry Daan, dat ik niet de koelvloeistof heb opgeruimd.
Ik wilde snel naar huis voordat ik alle koelvloeistof uit het systeem was.
Maar dat is natuurlijk geen excuus dat ik de rommel niet opgeruimd heb.
Bij thuiskomst was mijn expansie vaatje trouwens wel leeg.
Vanmorgen heb ik de radiateur uitgebouwd,wat overigens behoorlijk makkelijk gaat, alleen ik had wat problemen met de bevestiging van de radiateur aan de onderzijde van de auto,een bout wilde niet los en die heb ik met een dremel doorgeslepen.
Met het erafhalen van de slangen van de automaat op de radiateur kwam er een hoeveelheid olie uit de onderste slang, ik neem aan dat dat zo hoort dat er olie uit komt , maar ik vraag me af waar ik die olie weer moet bijvullen want ik kan geen dop vinden om de automaat olie weer bij te vullen.
Ik heb wel de zoekfunctie gebruikt maar kon weinig vinden.
Wie kan me daar enig uitleg over geven.