Startprobleempje

Gestart door khana38, 26-07-2012 11:32:06

Vorige topic - Volgende topic

khana38

850/10v 1994 380K LPG

Sinds een paar dagen probleempje met starten. Motor pakt een paar toeren en slaat dan af. Volgende poging: contact aan, even wachten (30 sec.)starten en lopen, maar een klein backfiretje, soms licht het motormanagement lampje even op, en als ik begin te rijden de eerte paar meters bij gas loslaten een beetje na-verbranding. Daarna loopt de motor fantastisch en reageert prima op de acties met gaspedaal, trekt goed en alles prima. Motorolie verbruik nihil, op lpg 1:9,5 grote weg en ca 1:7 bij stadsritten. LPG dus goed afgesteld en m.i. goed werkende LMM.

Kan iemand mij even advies geven wat ik op korte termijn kan doen. (MOET zaterdag met vacantie)

Kees

peteRRR

Verdeler,rotor,kabels,bougies zijn allemaal in orde,...evt benzinepomp.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet

Lambda sonde misschien?
LMM blijft verdacht .
Kan je foutcodes uitlezen?

Hoe ziet je bobine eruit, niet wit uitgeslagen?
En ja... Good old relais 103 ook nog een kandidaad.

Maar goed dat is de nokkenassensor ook. Kan zoveel zijn.

Beetje systematisch proberen aan te pakken:
- ontstekingssysteem : heb je een goede vonk
- brandstofsysteem : heb je bezinedruk? Maar je rijdt ook op LPG: doet ie het zowel op bezine ams LPG.
Of start je alleen op benzine?
- .......

Gezien de korte tijd die je hebt kan je hem denk ik beter voor op zijn minst een diagnose bij de dealer afleveren

thuur

Lijkt erop alsof ie te rijk loopt bij de start. Een afsluiter op de verdamper kan defect zijn, of de benzinedrukregelaar b.v.

Gr ;)

khana38

Alles, tw bougiekabels, verdeelkap, rotor en zeer recent bougies venieuwd (Origineel Volvo). Benzinepomp venieuwd mei 2010 (van Scandcar) nu ca. 20.000km oud. Ik rijd altijd met halfvolle tank benzine aan boord ter betere koeling van de benzinepomp. Vacuumleidinkjes gecontroleerd, rubber knietje vervangen.

Als ik start: sleutel in de "aan" stand, benzinepomp begint hoorbaar te draaien tot ik hem niet meer hoor en staat er dus druk op de benzineleiding, dan starten met boven omschreven resultaat. Als de wagen eenmaal rijdt loopt de motor prima op benzine en op LPG, zowel stationair als optrekkend tot ca. 140.

gr., Kees

khana38

Dat zal dan waarschijnlijk de benzinedrukregelaar zijn. Het verschijnsel doet zich voor voordat het LPG systeem overneemt. Hoe pak ik dat aan?

Piet

Kan het niet zijn dat bij starten hij ook abusievelijk LPG toegediend krijgt?

khana38

dat lijkt mij niet. Bij koude start start de wagen in 80% van de pogingen prima. Overschakelen van lpg nr. benz. en omgekeed gaat prima. Gelet op het motorgedrag en gunstig lpg gebruik tijden het rijden verwacht ik op dat punt geen probleem. Het probleem doet zich irritant voor als de nog warme motor ga her-starten.

Piet

Heb je LPI of een verdamperinstallatie (ik gok lpi)

Piet

Kan dan toch zijn dat een gasinjector staat te lekken. Net wat Thuur al zegt symptomen passen bij te rijk mengsel bij starten. Dit merk je vooral bij warm starten, koud merk je daar minder van omdat bij koude start het mengsel sowieso verrijkt moet worden.

khana38

Gewone door Volvo bij aflevering geleverde lpg installatie. Starten op benzine en de lpg neemt meteen over.

Piet

Zal dus LPI zijn, zie mijn post hiervoor.

khana38

Kan ik die lekkende gasinjector omzeilen door standaard op benzine de motor te starten om daarna pas handmatig over te schakelen op lpg. ??

Piet

Je kan es proberen, ter diagnose, of je de LPI kunt uitschakelen door de zekering er van uit te halen.
Ik ben er echter niet helemaal zeker van dat er dan geen LPG druk meer op de injectoren staat, denk het niet.
Eerst ff stukje rijden en dan proberen te starten.
Ik zou het gewoon es proberen. Simpel testje en als ie dan wel goed start heb je het lek boven water.

khana38

Ga experimenteren en meld mij straks weer met ervaring. Zal dan ook even de gegevens van mijn lpg installatie erbij zoeken. Bedankt in zoverre.