Tweeter ervaringen gevraagd...

Gestart door Arnie82, 28-07-2012 16:40:55

Vorige topic - Volgende topic

Arnie82

Beste allen,

Momenteel zitten er in mijn auto (zonder dat ik het eerst wist) de bekende Dynaudio woofer units... Helemaal top natuurlijk en een goede basis voor een prima geluid.

Helaas zijn de Dynaudio tweeters in het dashboard kapot en ontbreken ze in de D-stijl... Om eea weer op niveau te trekken ben ik nu op zoek naar 2 sets tweeters om de Dynaudio woofers aan te vullen.
Nu zullen er natuurlijk de reacties komen van "op zoek naar de Dynaudio units" en hier heb ik zeker aan gedacht. Echter zijn deze 2 units A. vrij zeldzaam en B. Eenmaal gevonden vrij prijzig.

Ik ben daarom dan ook van mening dat je met een minder budget (ongeveer €100,- voor 4 tweeters) ook een goed resultaat moet kunnen krijgen.

Ik wil wel proberen om de tweeters mooi te laten aansluiten op de aanwezige mid units. De Volvo/Dynaudio tweeters (MD100) hebben de volgende specificaties:
* 4ohm
* 2.500hz ~ 25Khz
* 91db
* silk dome tweeter
Ik weet alleen niet hoe het scheidingsfilter voor de Volvo in elkaar zit qua frequentie afstelling.

Vraag is dus als volgt... Ik zoek een neutrale set tweeters die zeker niet schel mogen zijn (voorkeur dus silk dome) met een instelbaar scheidingsfilter. Ik ga de tweeters monteren in de originele plekken op het dash en in de d-stijl en de headunit is een Alpine. Heeft iemand goede tips en/of ervaringen met bepaalde modellen?
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

NinaPaul

Ik heb zeer goede ervaring met het merk "Rockford Fosgate" maar de goedkoopste (met filter) zit rond de 100 euro.

Ik zou of de echte dynaudio tweeters nemen OF gewoon een nieuwe (of 2) compo set(s) aanschaffen.

Misschien dat je die dynaudio dingen nog kan verkopen aan een liefhebber.
(en nee ik heb er absoluut geen interesse in en/of belang bij)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

timokoorn

Even een oude koe uit de sloot halen. Dynaudio tweeters zijn nog nieuw te koop. Identiek hetzelfde model zover ik kan nagaan als de origineel Volvo dynaudio modellen.

http://nl.aliexpress.com/item/DYNAUDIO-car-stereo-tweeter-speaker-treble-treble-Aberdeen-Speaker/2000799031.html

de link is als voorbeeld. Schijnen imitaties in omloop te zijn. let dus goed op.

Alleen filter gebruiken van je orginele tweeters. Het probleem met de Volvo dynaudio tweeters is dat de soldering tussen de spoel en de draden vanaf het filter oxideren. Deze connectie zit helaas onderaan in de spoel en kun je dus niet repareren.