TDI advies: Tijdig waterpomp vervangen

Gestart door rberge, 18-01-2004 15:06:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

vancitroennaarvolv

Deze draadje is al een beetje stil geworden maar als aanstaande v70tdi koper kjom je er weer op; begin voor meelf dus zoek een v70 tdi break in klasse 9k-11k en dan kom je uit bij auto's van 97-99 met 180k-heleboel k op de teller;
veel aangeboden auto's zijn in de 200k-239.999 km range; ik ben heel benieuwd wie mij kan vertellen wat het geheel vna distr.riem+watrpomp+pomp riem etc. kost; dan kan ik dat voor mezelf in de rekensom meenemen.
dank!

sev

Helemaal mee eens,

Ik heb zojuist bij 240.000 de waterpomp laten vervangen en hij was al aan het lekken. Het is voor de rest zinvol om te weten dat volkswagen een nieuw type waterpomp heeft die veel beter is. Bij volvo krijg je de oude (lees snel kapot) niet geijzigde waterpomp. Volvo vervangt inderdaad de oude niet als er niets aan te zien is. Dat blijkt vaak niet de goeie oplossig: Altijd vervangen bij 240.000, of ie nou lekt of niet!


Groet.

tdidude

Bij elke distributie riem ook de waterpomp vervangen. Pompje is relatief goedkoop maar arbeid is niet mis.. als ze met riem bezig zijn is het een half uurtje extra werk.. tel uit je winst.
5 cilinders is meer dan 4

mariah

Citaat van: tdidude op 27-02-2006 21:28:40
Bij elke distributie riem ook de waterpomp vervangen. Pompje is relatief goedkoop maar arbeid is niet mis.. als ze met riem bezig zijn is het een half uurtje extra werk.. tel uit je winst.


Als een Volvodealer het juiste schema hanteerd wordt bij een 120000km beurt een riem incl. waterpomp vervangen. Zie hieronder het menu van een 120000 beurt.      
             
             272462 TANDRIEM 2157
             959223 BOUT     1124
             977751 PAKKING  1512
            8677053 SPANROL  2155
            8692839 WATERPOM 2621
            9125224 OLIEFILT 2223
            9179314 RIEMSPAN 2155
            9186319 V-SNAAR  1223
            9186595 BOUT     2169
            9202398 TANDRIEM 2157
            9204626 FILTER ( 8724

De waterpomp (8692839) is het verbeterde type  

Peter

Volgens mij lees ik 2 verschillende adviezen voor het tijdstip van vervangen van de waterpomp. Moet dit nu om de 120.000 km of om de 240.000 km.
Bij mijn tdi is de waterpomp bij 240.000 vervangen. Moet ik dit straks weer laten doen als de distributieriem wordt vervangen?

PS: mijn garage uit Westerbork adviseert zelfs om de distributiemriem al na 100.000 km weer te laten vervangen ipv 120.000. Is dit gebruikeijk bij hogere km-standen of niet echt nodig?

gr.Peter

VolvoSpecialist

Het advies is tegenwoordig om tegelijk met alle riemen de waterpomp te vernieuwen, iedere 120.000km dus.
Dit kost minder als een event. nieuwe motor. :'(
Meten is weten........ als je weet wat je meet.

thuur

Gewoon iedere 2e riemwissel de pomp meenemen. Weet je de historie niet, meteen laten vervangen bij de volgende wissel ;)


Gr 8)

Peter

Bedankt. Toch nog steeds 2 verschillende adviezen. Omdat mijn garage ook al adviseert om de distributeriem om de 100.000 ipv 120.000 km te vervangen, denk ik dat ik dan maar toch  120.000 km met waterpomp vervanging blijf aanhouden.

gr.Peter

nedtrain

Nou roffelaars  :'( raad eens wat... drie weekjes geleden... ik met mijn (weliswaar V70-N, maar met het oude diesel VAG blok erin) op de a2, brug bij vianen... rattle rattle voorin, een geweldige loei van de motor, alles uit, geen tractie meer en met mijn bakkie naar de kant. Ik had al een angstig voorgevoel, assistance gebeld. De wegenwacht die kwam helpen zag er ook al geen heil meer in... afgesleept... nooooouuuuuu we rijden toch VOLVO??? dat gebeurt toch alleen met mensen die in een ascona uit 1978 rijden???? In ieder geval, blijkt JAWEL de waterpomp van het blok te zijn gebroken, distri riem een eigen leven te zijn gaan leiden, kop in de poeier.
Kon 3500 euro aftikken. Terwijl nog geen jaar de distributieriem bij een dealer is vervangen bij plm 175.000 (nu 194.000) Daar klopt toch iets niet? Altijd dealer onderhouden. Als men mij iets had verteld over die pomp had ik hem voor die paar tientjes wel mee laten vervangen. In ieder geval heb ik de zaak bij VOLVO Beesd neergelegd. Dit onderwerp in dit forum is voor mij in ieder geval al wel erg van belang geweest!

Groet, Corné
850 2.5-10v 1994 Estate, Rood.
C40 Recharge Twin, Fjord Blue

denkweb

Citaat van: nedtrain op 28-04-2006 23:15:34
Nou roffelaars  :'( raad eens wat... drie weekjes geleden... ik met mijn (weliswaar V70-N, maar met het oude diesel VAG blok erin) op de a2, brug bij vianen... rattle rattle voorin, een geweldige loei van de motor, alles uit, geen tractie meer en met mijn bakkie naar de kant. Ik had al een angstig voorgevoel, assistance gebeld. De wegenwacht die kwam helpen zag er ook al geen heil meer in... afgesleept... nooooouuuuuu we rijden toch VOLVO??? dat gebeurt toch alleen met mensen die in een ascona uit 1978 rijden???? In ieder geval, blijkt JAWEL de waterpomp van het blok te zijn gebroken, distri riem een eigen leven te zijn gaan leiden, kop in de poeier.
Kon 3500 euro aftikken. Terwijl nog geen jaar de distributieriem bij een dealer is vervangen bij plm 175.000 (nu 194.000) Daar klopt toch iets niet? Altijd dealer onderhouden. Als men mij iets had verteld over die pomp had ik hem voor die paar tientjes wel mee laten vervangen. In ieder geval heb ik de zaak bij VOLVO Beesd neergelegd. Dit onderwerp in dit forum is voor mij in ieder geval al wel erg van belang geweest!

Groet, Corné

Ah, ik dacht al dat het een club/forumlid was die op de afzetbak voorbij kwam ;)

Topsport180

Zo, even dit topic nieuw leven inblazen  :eusa_whistle:

Naar aanleiding van alles wat ik op dit forum heb gelezen ben ik ook maar even op onderzoek uitgegaan. Ik heb dit weekend een V70 TDI gekocht met nu 246.000 op de klok en waarvan bij 224.000 bij Volvo alle rollen en riemen zijn vervangen. Ook de waterpomp ? was dus mijn vraag. Ik heb vandaag contact opgenomen met de (Duitse) dealer die bij 224k de stempel in het boekje heeft gezet en helaas: de waterpomp blijkt toen niet te zijn vervangen. Onbegrijpelijk. Aangezien de auto over 2 weekjes naar de garage gaat ivm lekke kachelradiator (je kunt er vergif op innemen, mijn C70 heeft 't ook gehad...) denk ik erover om dan ook de waterpomp te laten vervangen ... Het kost wat, maar ik zit ook graag met een gerust gevoel achter het stuur  :eusa_think:
Gelukkig was de aankoopprijs extreem laag zodat honderden euro's aan extra kosten niet zo erg zijn. Maar het blijft zonde geld dit ...
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

elianmars

Inderdaad onbegrijpelijk. Zo'n pomp kost een tientje of vijf. Waarom daarop bezuinigen?

Ik heb de distributie van mijn dieseltje 40.000 km eerder gedaan dan nodig was, uiteraard inclusief alle rollen en de waterpomp. Vooral dat laatste was geen overbodige luxe, de pomp lekte behoorlijk en was aan het overlijden. Zal waarschijnlijk dus ook niet zijn meegenomen bij de vorige distributieriem wissel.