Ratel bij gas los 2.4T AT en teveel ATF in bak..

Gestart door toonbinneveld, 01-07-2012 10:47:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toonbinneveld

Ik heb problemen met de V70 (2.4T Aut. 1999). Wellicht weet iemand wat er mis kan zijn:

Sinds een dag hoor ik een ratel vanuit de linkerkant van de aandrijving als ik gas los laat. Trap ik dan op de rem dan verdwijnt het geluid weer. Ook als ik weer iets gas geef dan verdwijnt de ratel. Het lijkt van de aandrijfas of versnellingsbak te komen. Na 20km ratel ging ook het motorstoringslampje branden. De motor start en loopt wel prima.

Dit probleem werd voorafgegaan door een automaatbak die soms raar schakelde tussen 3-4 en bij gas los en weer gas geven te lang in de vrijloop bleef hangen en met een bonk alsnog de versnelling erin knalde. Dit wilde ik gaan verhelpen met een powerflush, maar nu dus vroegtijdig meer problemen.

Naar mijn idee dus ergens speling die ik kan opheffen door te belasten met remmen of acceleratie. Nu heb ik daarom de aandrijfas links gedemonteerd. Deze heeft zo'n 2-3mm speling in de homokineet/tripode koppeling. Is dat teveel en kan dat de oorzaak van de ratel zijn?

Daarnaast valt me op dat er helemaal geen olie uit het differentieel kwam bij het uittrekken van de as. Ook als ik de krik laat zakken en de auto overhelt naar de open kant van het differentieel komt er nog niets uit.. Is dat OK? Ik weet niets van automaten omdat ik tot nu toe altijd handbakken heb gehad, maar ik neem aan dat er in het differntieel van een automaat ook olie moet zitten. Of dat dan ATF is of aparte olie, weet ik niet..?

Daarnaast heb ik het peil van de ATF eens bekeken(voordat ik de as verwijderde, auto horizontaal) en vreemd genoeg had ik de eerste meting precies in het midden van aangegeven "cold" bereik. Metingen daarna allemaal ver boven "hot" bereik. hier kan ik nog geen verklaring voor vinden behalve dat peilstok eerste maal niet helemaal goed in het buisje zat..

Heeft iemand adviezen of tips, want ik weet even niet zeker waar ik aan toe ben..

widebody

Heb je de olie gepeild met draaiende motor?


toonbinneveld

Ik heb de olie gepeild met de motor uit. Is dat goed of slecht? Zoals gezegd weet ik niets van de automaten.

mehn

Citaat van: toonbinneveld op 02-07-2012 08:39:39
Ik heb de olie gepeild met de motor uit. Is dat goed of slecht?

Slecht.

Je moet de automaatolie peilen met draaiende motor.
Je start de auto, gaat met de pook door alle versnellingen (en wacht in elke versnelling minimaal 5 seconden), je ze de auto in de P en wacht 2 minuten.
Dan peil je de automaatolie terwijl de motor nog loopt.

Als de auto koud was toen je m startte kijk je aan de "COLD" kant van de peilstok, was de auto warm dan neem je de "HOT" kant van de peilstok.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

NinaPaul

Het gaat er niet om of de "auto" warm of koud is maar de versnellingsbak olie ;)

Voor koude atf houdt men ongeveer alles onder de 40 graden aan, voor warme atf alles boven de 80 graden.

Mijn advies is altijd warm controleren (bedrijfstemperatuur), is nauwkeuriger.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

mehn

Citaat van: NinaPaul op 02-07-2012 09:51:21
Het gaat er niet om of de "auto" warm of koud is maar de versnellingsbak olie ;)

Voor koude atf houdt men ongeveer alles onder de 40 graden aan, voor warme atf alles boven de 80 graden.

Mijn advies is altijd warm controleren (bedrijfstemperatuur), is nauwkeuriger.

Natuurlijk heb je daar gelijk in Paul, maar als de auto koud is en je start de auto en voert bovengenoemde handelingen uit dan draait de auto maximaal 3 minuten. Dan mag je de automaatolie wel als "koud" kwalificeren.
Als je net 200 km gereden hebt en je voert de procedure uit dan doe je dat dus met een "warme" auto en mag je de automaatolie ook wel "warm" noemen.

Ik neem toch aan dat ook jij niet zult ontkennen dat de motortemperatuur en de automaatolietemperatuur toch enige samenhang vertonen.


850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

H_Rovers

#6
Ik heb een soortgelijk probleem mbt de automaat. Powerflush heeft dit niet opgelost, had het gedaan bij Gery Slot, en die zei dat dat bonken gewoon de vrijloop is en dat het aan de motorsteunen zou liggen. Automaat was verder in orde volgens hem. Heb nu de bovenste steun vervangen, lijkt het iets beter door, maar nog niet helemaal weg. Steun bij distributieriem lijkt ook stuk, die moet ik nog vervangen.

toonbinneveld

Nou, het probleem is opgelost. Wat het precies heeft gedaan weet ik niet zeker doordat ik meerdere dingen tegelijk heb gedaan, maar de ratel is weg en de bak schakelt weer als boter.

Liep allemaal natuurlijk niet soepel, leest en huiver:

- aandrijfas links vervangen, in een uurtje gepiept.

Toen maar besloten om meteen de ATF te vervangen, want de auto stond toch al hoog.

-ATF vervangen (dus geen flush) voor 3,25 liter Kroon SP2062. Olie was zwart als kool, na wissel al relatief helder. Over een paar maanden maar weer eens doen?

Maar nu komt het, natuurlijk heb ik niet gelezen dat je NIET de B4-band-zekeringsbout (is dat de goede benaming?) bovenop de bak moet aanzien als de olievuldop. Dus ik draai die bout maatje 27 eraf (huh wat zit dat ding vast zeg.. :-[) en vul met olie.

Dop erop, auto naar beneden, even aftoppen met draaiende motor en testritje maar... Geen derde versnelling meer.. ***!

Beetje googlen en ja hoor, ik ben een sukkel geweest. Gelukkig niet de eerste, dus na enig speuren een workaround gevonden om die B4-band weer vast te zetten op zijn plek zonder de hele bak te demonteren.

Dus na veel schelden, schoppen en balen ben ik nu toch voor niet teveel geld uit de brand en weer zeer tevreden met mn "luie" automaat.


Mocht iemand nog willen weten hoe de B4-band terug op zijn plek te krijgen, ik zal snel eens een instructie topic maken.