Automaat problemen

Gestart door Dennis1974, 29-07-2012 10:41:41

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

NinaPaul

Is niet zo vreemd hoor, storingen als deze zijn vaak aan/uit een slechte magneetklep/solenoid kan soms net wel, net niet inschakelen.
Afhankelijk van druk, temperatHuur, voltage, etc.

De enige oplossing is vervangen, of dit nu 2e hands, imitatie of nieuw is.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

)()()sT

Mijn AT schakelde perfect, maar met de inbouw van de nieuwe motor hebben we 'm toch vervangen voor een handbak.
Wat je ook doet, het kost altijd geld. Vergeet niet: je koopt een potente turbo met automaat van 17 jaar oud. Ook al heeft ie "maar" 250.000 km. gelopen, die AT kan toch de geest geven.

Succes.

turbopower

Mij bekruipt toch het gevoel van; je verlies nemen en op zoek naar iets anders.
Een T5 voor weinig rijden is vaak een illusie.
Bij onze T5 is in de eerste anderhalf jaar ruim het aankoop bedrag ingestoken,
om hem weer up to date te krijgen.
En dat aankoop bedrag was geen 1900 euri helaas.
Km stand was toen 225.000 en dan moet je investeren om weer jaren vooruit te kunnen.
Heb nu een heerlijke T5, maar als de spaarpot bijna leeg is..........veel wijsheid toegewenst!!

Dennis1974

Citaat van: turbopower op 02-08-2012 23:01:28
Mij bekruipt toch het gevoel van; je verlies nemen en op zoek naar iets anders.
Een T5 voor weinig rijden is vaak een illusie.
Bij onze T5 is in de eerste anderhalf jaar ruim het aankoop bedrag ingestoken,
om hem weer up to date te krijgen.
En dat aankoop bedrag was geen 1900 euri helaas.
Km stand was toen 225.000 en dan moet je investeren om weer jaren vooruit te kunnen.
Heb nu een heerlijke T5, maar als de spaarpot bijna leeg is..........veel wijsheid toegewenst!!

Het gaat er niet om dat ik voor weinig een T5 wil rijden. Wil best investeren. Dat weet je ook als je een goedkope auto rijd. Echter na 3 dagen al voor zulke problemen staan bied weinig hoop. Ik ga nu 2 dingen doen. Ik ga op zoek naar iemand die een bakwissel kan doen en hoor dan wel de kosten. En ik ga polsen wat de auto met een defecte bak nog opbrengt.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

NinaPaul

Citaat van: Dennis1974 op 03-08-2012 10:00:25
Citaat van: turbopower op 02-08-2012 23:01:28
Mij bekruipt toch het gevoel van; je verlies nemen en op zoek naar iets anders.
Een T5 voor weinig rijden is vaak een illusie.
Bij onze T5 is in de eerste anderhalf jaar ruim het aankoop bedrag ingestoken,
om hem weer up to date te krijgen.
En dat aankoop bedrag was geen 1900 euri helaas.
Km stand was toen 225.000 en dan moet je investeren om weer jaren vooruit te kunnen.
Heb nu een heerlijke T5, maar als de spaarpot bijna leeg is..........veel wijsheid toegewenst!!

Het gaat er niet om dat ik voor weinig een T5 wil rijden. Wil best investeren. Dat weet je ook als je een goedkope auto rijd. Echter na 3 dagen al voor zulke problemen staan bied weinig hoop. Ik ga nu 2 dingen doen. Ik ga op zoek naar iemand die een bakwissel kan doen en hoor dan wel de kosten. En ik ga polsen wat de auto met een defecte bak nog opbrengt.

Een hele bak wisselen is meer werk dan enkel het brein/kleppenblok. Wanneer je toch een 2e hands (complete) bak koopt, waarom niet alleen deze vervangen, scheelt veel uren (die je bij laten doen ook moet betalen).
Lijkt mij de meest logische, wanneer je op je budget moet letten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

-D©©©L-

Citaat van: Dennis1974 op 02-08-2012 11:24:13
Nog terug komend op mijn automaat problemen...(en ik zit ondertussen met Thuur in een PB discussie want hopelijk kan hij helpen).

Vandaag de auto laten uitlezen door de Volvo dealer in Lelystad. Onderweg naar de Volvo dealer ging tijdens het rijden ook nog eens de ABS/TRACS lamp aan en wilde niet meer uit. Snelheidsmeter deed het wel gewoon.

Dit zijn de foutcodes:

AT: 332 - 222
ABS: 324 - 314


Kan iemand achterhalen wat dit precies is?

Volgens de dealer lag de 332 code aan: Lockup spoel SL en de 222 aan magneetklep mz (of m2...kon het handschrift niet goed lezen   ).

En de 324 - 314 aan de ABS sensor RA en de 314 code aan de ABS pomp.

De auto schiet nu echt om de paar honderd meter in de noodloop. Gisteren heb ik de pool eraf gehaald waardoor de noodloop weer even weg was. Na 1 km echter was het weer mis. Net heeft de Volvo dealer de boel uitgelezen en gereset, maar naar 1 km ging de bak weer in noodloop. Ik merkte dat de bak niet overschakelde terwijl dat wel moest...hierna een kort heeeel licht schokje en toen gelijk in de noodloop met knipperende pijl.

De dealer stelde een bakrevisie voor wat natuurlijk in de papieren gaat lopen. Ik wordt er echt een beetje moedeloos van en begin steeds meer te denken dat ik een hele slechte koop heb gedaan. Begin nu serieus te twijfelen of de auto maar niet weer weg moet gezien er nu ook nog eens ABS problemen bij komen.

En de auto ziet er nog zo mooi uit!!! en heeft maar 250.000km gelopen!

Ik wordt er depressief van.... :'(

De solenoides zijn relatief simpel te vervangen, hiervoor hoeft de bak niet onder de auto uit.
Voor de beeldvorming een plaatje:



de locatie van het carter:



Het carter moet er wel onderuit (eigenlijk: "voorlangs eraf") en om dat te kunnen doen moet het subframe wel even iets zakken. (paar cm). De bouten kunnen lelijk vast gerot zitten omdat ze vol in de rijwind en pekeltroep zitten.


Blijft evenwel de vraag: Zijn de solenoides echt elektrisch defect of kunnen ze mechanisch niet meer bewegen door vervuiling in de bak ? Het eerst is relatief simpel te meten.
Om het solenoide test programma handmatig te kunnen uitvoeren om een MY1996/1997 auto, heb ik een aangepaste TCU liggen welke is voorzien van een OBD1 constructie.  Te leen alhier.

Zelf maken ?  kan ook !

zie hier: http://www.dcccl.nl/migrated/850/850R/850-96-TCU-naar-OBD1/




Dennis1974

Hi Marco,

Ik heb echter een OBD2...tenminste...dat staat op mijn muntenbakje onder de asbak. Is dit een probleem? Anders rijd ik eens een keer naar je toe. Lelystad / Zwolle is niet de afstand.


Volvo 855 10v;
Volvo 855 2.3 T5;
Volvo 945 Polar 2.3 LPT;
Volvo 855 10v;

turbopower

Dat muntenbakje met daarop OBDII is waarschijnlijk een dummy.
Bj 95 is dacht ik gewoon OBDI.

mehn

Citaat van: turbopower op 03-08-2012 11:27:33
Bj 95 is dacht ik gewoon OBDI.

Dat ligt eraan wanneer in 1995 de 850 gebouwd is.
MY1995 is OBD-1
MY1996 is Volvo Diagnostics 2 (met OBD2 stekker)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

S. Brouwer

Citaat van: -D©©©L- op 03-08-2012 10:21:17
Citaat van: Dennis1974 op 02-08-2012 11:24:13
Nog terug komend op mijn automaat problemen...(en ik zit ondertussen met Thuur in een PB discussie want hopelijk kan hij helpen).

Vandaag de auto laten uitlezen door de Volvo dealer in Lelystad. Onderweg naar de Volvo dealer ging tijdens het rijden ook nog eens de ABS/TRACS lamp aan en wilde niet meer uit. Snelheidsmeter deed het wel gewoon.

Dit zijn de foutcodes:

AT: 332 - 222
ABS: 324 - 314


Kan iemand achterhalen wat dit precies is?

Volgens de dealer lag de 332 code aan: Lockup spoel SL en de 222 aan magneetklep mz (of m2...kon het handschrift niet goed lezen   ).

En de 324 - 314 aan de ABS sensor RA en de 314 code aan de ABS pomp.

De auto schiet nu echt om de paar honderd meter in de noodloop. Gisteren heb ik de pool eraf gehaald waardoor de noodloop weer even weg was. Na 1 km echter was het weer mis. Net heeft de Volvo dealer de boel uitgelezen en gereset, maar naar 1 km ging de bak weer in noodloop. Ik merkte dat de bak niet overschakelde terwijl dat wel moest...hierna een kort heeeel licht schokje en toen gelijk in de noodloop met knipperende pijl.

De dealer stelde een bakrevisie voor wat natuurlijk in de papieren gaat lopen. Ik wordt er echt een beetje moedeloos van en begin steeds meer te denken dat ik een hele slechte koop heb gedaan. Begin nu serieus te twijfelen of de auto maar niet weer weg moet gezien er nu ook nog eens ABS problemen bij komen.

En de auto ziet er nog zo mooi uit!!! en heeft maar 250.000km gelopen!

Ik wordt er depressief van.... :'(

De solenoides zijn relatief simpel te vervangen, hiervoor hoeft de bak niet onder de auto uit.
Voor de beeldvorming een plaatje:

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/609R/motorwissel/08_automaatbak_carter_verwijderd_01.jpg

de locatie van het carter:

http://www.dcccl.nl/migrated/www.dcccl.nl/projecten/images/volvo850forum/422R/automaatbak_wissel/16_oude_atbak_kaal_gemonteerd_02.jpg

Het carter moet er wel onderuit (eigenlijk: "voorlangs eraf") en om dat te kunnen doen moet het subframe wel even iets zakken. (paar cm). De bouten kunnen lelijk vast gerot zitten omdat ze vol in de rijwind en pekeltroep zitten.


Blijft evenwel de vraag: Zijn de solenoides echt elektrisch defect of kunnen ze mechanisch niet meer bewegen door vervuiling in de bak ? Het eerst is relatief simpel te meten.
Om het solenoide test programma handmatig te kunnen uitvoeren om een MY1996/1997 auto, heb ik een aangepaste TCU liggen welke is voorzien van een OBD1 constructie.  Te leen alhier.

Zelf maken ?  kan ook !

zie hier: http://www.dcccl.nl/migrated/850/850R/850-96-TCU-naar-OBD1/






Op het moment zit ik met hetzelfde, af en toe krijg ik dezelfde foutcodes.
Nu heb ik nog solenoids liggen en wil deze dus gaan vervangen.

Je schrijft dat de bak er niet af hoeft maar wel het subframe laten zakken.
Als ik dus blok/bak en subframe laat zakken dan kan ik de deksel erafhalen?
Of moet het blok/bak los van het subframe en dan het frame laten zakken?

Ook al het vervuiling van de bak is, is dat direct te zien na het verwijderen van de deksel of gaat het om microscopische vervuiling van de sensoren?

En zo te zien zit er ook iets van een pakking tussen, is hier ook een artikelnummer van bekend?

ramonmartin

Citaat van: mehn op 03-08-2012 12:13:37
Citaat van: turbopower op 03-08-2012 11:27:33
Bj 95 is dacht ik gewoon OBDI.

Dat ligt eraan wanneer in 1995 de 850 gebouwd is.
MY1995 is OBD-1
MY1996 is Volvo Diagnostics 2 (met OBD2 stekker)


Klopt inderdaad, mijn 850 is van augustus 1995 en heeft obd 2, dit is een my96 model.