Flat tappet camshafts vs. API SM/SN motorolie

Gestart door Mr Rens, 02-08-2012 09:54:07

Vorige topic - Volgende topic

Mr Rens

Goedemorgen,

Ik ben mij weer eens aan het verdiepen in motor olie want mn wagen heeft een beurtje nodig.

http://www.aa1car.com/library/api_motor_oil_classifications.htm

Kun je lezen dat motor olie met de API SM of SN specificaties veel minder ZDDP bevatten dan SL olien (oudere specificatie). Waardoor je nokkenassen meer slijtage kunnen ondervinden.

Laat ik nu net 10L volsynthetische olie a SN specificatie gekocht hebben. Ik rij trouwens normaal op Shell Ultra Helix SM gespecificeerde olie 5W40.

Wat is jullie mening hierover? Niet gebruiken in onze oudere motoren (specificatie is G5 olie ofwel SH API als ik me niet vergis)

Kleine kanttekening; we hebben hier te maken met een flink getunede motor die soms goed gebruikt wordt.
B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

Wout309t

Tsja, wie van ons heeft na het gebruik van deze olie zijn nokkenassen geïnspecteerd/nagemeten?
Ik denk niemand.

Waarom niet gewoon gaan voor bewezen goede olie?

Niemand kan je vertellen of je motor het wel of niet fijn vindt, dus je neemt een bepaald risico.
2011 V70 2.0T R-Design MT

-D©©©L-

welke ACEA specificatie heeft deze olie ?

Mr Rens

B5234T5 Walbro 255lph 395cc injectoren 18T turbo Ferrita 3'' Downpipe met racecat S60R exhaust manifold 3'' JT SuperFlow catback 1 demper 70mm Aluminium Intercooler Reversed Intercooler Piping. HKS SSQV Dumpvalve IPD buizenset HPI Performance Inductie Kit 302mm remmen 960 Gasklephuis GLT Nokkenassen 850 R Clutch Apex verlaagd Rica tuned 330PK 450nm

Mr Rens

Citaat van: Wout309t op 02-08-2012 10:21:13
Tsja, wie van ons heeft na het gebruik van deze olie zijn nokkenassen geïnspecteerd/nagemeten?
Ik denk niemand.

Waarom niet gewoon gaan voor bewezen goede olie?

Niemand kan je vertellen of je motor het wel of niet fijn vindt, dus je neemt een bepaald risico.

Dat klopt. Ik kan op het oog ook niets zien aan de nokkenassen. Begrijp wel dat er 50% van het gebruik plankgas gereden wordt. Olie heeft dus redelijk wat te verduren aan hitte, zeker met dit zomerse weer.

-D©©©L-

Ik denk dat je je met een W40 olie niet zoveel zorgen hoeft te maken over een lager ZDDP gehalte, vicositeit zorgt voor een voldoende shear factor. Hoeveel ppm ZDDP zit er eigenlijk in de door jou aangekochte olie ?

Mr Rens