Stotterende R

Gestart door stefanhuijser, 05-08-2012 23:59:18

Vorige topic - Volgende topic

stefanhuijser

Nu eindelijk de 850 weer rijdt heb ik een probleem met de V70R

(1998 AWD, T6 motor ongechipt)

Vandaag moest ik uit nood de R even de schuur uit rijden. (gelukkig hoefde het maar een keer en hebben er alle keren met de Megane kunnen rijden)
Toen ik de snelweg afdraaide begon de auto te sputteren
Het leek of de motor op 4 cilinders liep.

Met de gedachte dat dit ontsteking was auto neergezet en dit weekend eens aan kijken.

Stage nul is uitgevoerd met MSD kabels en bobine, nieuwe originele bougies/luchtfilter en nieuwe vacuümslangen en carterventilatie.

Eerst de kabels gewisseld voor een setje originele kabels waarna het slecht lopen bleef.
Daarna de bobine verwisseld voor een originele, ook geen resultaat.

Hierna de bougies eruit gedraaid welke 2000 km oud zijn en verwisseld voor een setje non turbo origineel.
Ik weet dat dat niet goed is maar ook hier liep de motor niet goed stationair op.
Wel viel me op dat de bougie van cilinder drie "lasputjes" op de elektrode had.

Hierna de luchtmassameter gewisseld voor een goede met zelfde onderdeelnummer.

Nog steeds ploffen in de uitlaat en sputteren.

Als laatste heb ik nog even geluisterd met de stethoscoop, maar op alle cilinders geen rare geluiden.

Tot slot 1 voor 1 zowel de bougiekabels als de injectoren losgetrokken, maar bij allemaal veranderd de motorloop wel iets.

Iemand nog een idee? Geen brandende lampjes, wel ploffen in de uitlaat.

Het klinkt alsof er een cilinder niet meedoet. Durf hem alleen zo niet naar Dirk te rijden om uit te lezen en compressie te meten. Km stand is 200k dus het blok ben ik eigenlijk niet zo heel bang voor, maar toch begin ik te vrezen voor een klep.

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

KIM

Ontstekingsmodule zou ook nog een verdachte kunnen zijn.

rifwachter

Wat bedoel je met T6 motor in een V70R ?   volgens mij heeft deze in 1998 alleen in de S80 gelegen.   ???
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

UserID6342

Stefan bedoelt hier het type aanduiding van het blok van Rene.  De motorcode die er bij hem inzit is de B5234T6, bij bijvoorbeeld Jorn zijn T-5R (1995) ligt de B5234T5 in en bij mij de B5234FT (T-5 uit '96)

rifwachter

Citaat van: Dirk342 op 06-08-2012 08:06:26
Stefan bedoelt hier het type aanduiding van het blok van Rene.  De motorcode die er bij hem inzit is de B5234T6, bij bijvoorbeeld Jorn zijn T-5R (1995) ligt de B5234T5 in en bij mij de B5234FT (T-5 uit '96)

Om het gemakkelijk te houden, duidenlijk.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

stefanhuijser

Haha bedankt voor de aanvulling Dirk! Klopt helemaal, dat was wat ik bedoelde, inderdaad om het makkelijk te houden.

@kornelis, bedoel je dan de complete ECU? Daar zat ik namelijk ook al aan te denken.

Daarnaast misschien nog de nokkenas/krukas sensors.
Bij onze industrie motoren vaak een reden tot "misfiring"

Gr. Stefan

Ludo

Kornelis bedoeld deze:

stefanhuijser

Nee dat is niet de veroorzaker van de storing, heb de complete MSD blaster bobine verwisseld met een goede originele complete Volvo bobine, inclusief de "onstekingsmodule".

Gr. Stefan

thuur

Zie je zwarte rook uit de uitlaat?

Gr :eusa_think:

stefanhuijser

Nee Thuur, wel wat blauwig bij opspoelen van de turbo na lang rustig lopen, maar dat deed ie al en is te wijten aan de turbo die er aan zit te komen.

Heb wel voor de zekerheid even de compressie meter in de kofferbak gegooid, waar zit je aan te denken? Klep/zuigerveren?

Gr Stefan

Jeroentjuh

Turboslang lek/eraf?

stefanhuijser

Nou, compressiemeting wil niet echt lukken, in de loop van de week maar even een benzine compressiemeter bij Dirk op halen.

Ondertussen nog wel de nokkenas sensor vervangen voor 1 van een goedlopend blok en de originele turbo bougies teruggeplaatst en de turbo slangen gecontroleerd.

Helaas nog steeds drama. In de loop van de week maar ook even de krukas sensor vervangen.

Opties die open blijven:

- turbo die vast staat?
- krukas sensor
- kapotte ecu
- verdelerkap( alhoewel deze er prima uitziet..)
- compressie verlies/ kapotte klep

We blijven bezig en ik hou jullie op de hoogte!

Als jullie ideeën hebben hoor ik het natuurlijk weer graag.

Gr. Stefan

thuur

In de buurt laten uitlezen.

Gr 8)

stefanhuijser

Zie topic stefan's V70R voor het vervolg.. De R is overleden :(

UserID6342

Nounou, R is niet overleden joh, hij is gewoon een beetje ziek en heeft hoogstwaarschijnlijk een beetje erge hoofdpijn. ;D ;D