hulp kabelboom

Gestart door woutertje1987, 06-08-2012 14:07:10

Vorige topic - Volgende topic

woutertje1987

Beste mensen ik heb hulp nodig bij het aansluiten van de kabelboom voor de trekhaak. Ik heb een volvo 850 2.5 10v op g3 sedan.

Ik heb via via een originele volvo trekhaak+kabelset gekregen. Deze kwam ook an een 850 sedan uit 96 af. Echter ik kan nergens in de auto de voorbereiding van de kabels vinden. Niet bij het linkerachterlicht en niet bij het rechterachterlicht. Misschien kijk ik niet goed maar kan het nergens vinden. Het enige wat er bij het linker achterlicht zit is het kastje van de lampencontrol. hier kan ik nergens stekkera bij in steken of dergelijke. Ik hoop dat iemand hier meer van weet kan echt de kabels nergens vinden. Heb de haak dus wel gemonteerd alleen de kabelboom niet.

Ik kan het mishebben maar naar mijn weten heeft elke 850 toch kabelvoorbereiding als iemand nog een plek weet waar ze kunnen zitten hoor ik het graag, het liefst met foto's. Echter vind ik het ook prima als iemand mij een schema kan geven met de gebruikte kleuren kabels van Volvo dan maar ik de kabelboom zelf wel vast.
Zelf heb ik het forum compleet doorgespit naar dit onderwerk maar heb helaas niks kunnen vinden wat mij kan helpen.

Jack v

Zou bij het recterachtrrlicht moeten zitten. De bekleding ook even weggehaald?
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

woutertje1987

ja bekleding bijna helemaal weggehaald. Ook het plastic kapje wat voor het slot langsloopt (waar de kabelboom onderdoor loopt.  Kabelboom houdt ook op bij het rechterachterlicht.... kn nergens een aansluiting ontdekken. Is het een los kabeleinde of zit er nog wat verstopt in het achterlicht.

Volvo heeft normaal gesproken toch atijd voorbereiding? kan mij niet voorstellen dat de mijne uit 1996 geen kabels heeft liggen. Heb de bekleding tot ongeveer de helft (richting achterbank) losgehaald verder naar achter zou het standaar toch niet liggen?

groet, Wouter

Jack v

Zou een gele conector moeten zijn als er bedrading ligt.

woutertje1987

Citaat van: Jack v op 06-08-2012 14:31:00
Zou een gele conector moeten zijn als er bedrading ligt.

Oke... is het zeker dat die kabel er ergens moet liggen of is dat niet standaard ingebouwd? komt de kabel van voren of van het andere achterlicht? al de kabel van voren komt zou het kunnen dat ik de bekleding nog iets verder los moet halen?
snap er niks van waarom ik dat ding niet kan vinden? heb jij misschien kleur schema's van de bekabeling die volvo gebruikt bij de achterlichten? dan kan ik zelf de kabel aansluiten

groet, Wouter

Jack v

Nee heb ik niet maar er is vast wel iemand.

Azirafl

Ik heb laatst een trekhaak incl. electra geplaatst in m'n 855; Beide nieuw, origineel volvo.
Dit was plug-en-play, dat wil zeggen, er zitten connectoren aan de kabelboom. Een deel gaat in de achterlichten, het andere deel zijn twee connectoren, die zet je tussen de 'kapotte-verlichting-sensor' en de bestaande connector die daar aan zit.
Als je die niet hebt, lijkt het erop dat de set niet compleet is.
Ik kan vanavond wel even kijken of ik de handleiding die ik erbij kreeg kan inscannen voor je.

- edit typo's -

woutertje1987

Citaat van: Azirafl op 06-08-2012 15:20:27
Ik heb laatst een trekhaak incl. electra geplaatst in m'n 855; Beide nieuw, origineel volvo.
Dit was plug-en-play, dat wil zeggen, er zitten connectoren aan de kabelboom. Een deel gaan in de verlichting die er al zit, het andere deel zijn twee connectoren, die zet je tussen de 'kapotte-verlichting-sensor' en de bestaande connector die daar aan zit.
Als je die niet hebt, lijkt het dat de set niet compleet is.
Ik kan vanavond wel even kijken of ik de handleiding die ik erbij kreeg kan inscannen voor je.

Dat zou heel erg fijn zijn. Ik heb al wel een handleiding gevonden. Ik ben er steeds banger voor dat ik de kabelboom niet compleet heb. De enige kabels die ik erbij heb gekregen zijn de kabels vanaf de stekkerdoos onder de auto met daaraan 2 volvo pluggen. Heb niet het verloopkabeltje van de lampenverklikker... echter kan ik ook geen aansluiting vinden bij de achterlichten.

Ik heb een 7 polige stekken. Het is niet de mooiste oplossing maar als ik die kabels verbinden met mijn achterlichten (netjes solderen en krimpkous) moet het volgens mij ook lukken echter weet ik niet of dan de lampenverklikker afgaat of niet. Zou jammer zijn wanneer er een lampje in mijn dashboard blijft branden. Moet alleen weten welke kleur draden volvo gebruikt voor het aansturen van de lampjes.

Volgens mij kan ik de ene plug ook kwijt in mijn aansluiting van de electrische antenne, deze heb ik ook en daar zou een splitter bij moeten zijn deze heb ik echter ook niet. Maar die kabels kan ik wel makklijk zelf splitten. volgens mij is dat alleen constante 12v en een extra massa. De de andere massa kan ik aan het chassis maken. Blijven alleen de draden over voor de achterlichten, knipper links, knipper rechts, rem en achterruitrij verlichting. De mistlamp vind ik niet echt belangrijk....
Mijn vraag wordt dan heeft iemand de kleurcodes en weet iemand of ik op deze manier mijn lampenverklikker kan omzeilen.

mehn

De stekker zit in mijn 850 aan de bijrijderskant.
Als je de klep in de bodem optilt zie je 2 metalen kokers van de achterbank naar de bumper lopen (waar de klep ook in scharniert).
Onder de rechter kokerbalk (bijrijderskant) aan de bumperkant zit bij mij de stekker.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

woutertje1987

Kijk dit is interessant, ik ga hier vanavond zeker even naar zoeken. alleens jij hebt een estate geloof ik. Ik heb een sedan weet niet of dat nog verschil maakt?

Ga in elk geval goed zoeken nog een keer... Ik begrijp dat de stekkers dan bijna van voren moeten komen?

Groet, wouter

Azirafl

Ik zal straks thuis even de montagehandleiding inscannen. die is voor de estate en sedan, 7 en 13 polig.

- edit - zojuist PDF gemaild

woutertje1987

Het is gelukt samen met de handleiding van Aziralf en een stroomschema wat ik van Domaso heb gekregen is het gelukt. Ik had toch niet zo'n originele bekabeling als ik dacht. Ik heb doormiddel van lasklemmen de draden verbonden aan het linker en rechter achterlicht. Wat ook fijn is, is dat de lampenverklikker geen foutmelding geeft. Hoe het kan weet ik niet precies maar als ik een aanhanger achter de auto heb gaat het mistlicht van de auto vanzelf uit en blijft hij op de aanhanger aan. Trek ik de aanhanger los gaat het mislicht van de auto weer aan.
Weet iemand waarom er maar een mistlicht in de auto zit?

Iedereen bedankt voor de hulp!

NinaPaul

Citaat van: woutertje1987 op 12-08-2012 17:03:26
Het is gelukt samen met de handleiding van Aziralf en een stroomschema wat ik van Domaso heb gekregen is het gelukt. Ik had toch niet zo'n originele bekabeling als ik dacht. Ik heb doormiddel van lasklemmen de draden verbonden aan het linker en rechter achterlicht. Wat ook fijn is, is dat de lampenverklikker geen foutmelding geeft. Hoe het kan weet ik niet precies maar als ik een aanhanger achter de auto heb gaat het mistlicht van de auto vanzelf uit en blijft hij op de aanhanger aan. Trek ik de aanhanger los gaat het mislicht van de auto weer aan.
Weet iemand waarom er maar een mistlicht in de auto zit?

Iedereen bedankt voor de hulp!

Om verwarring met remlicht te voorkomen.
(en omdat het een regel is dat mistlicht enkel in het midden of aan de linker kant mag zitten)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Henk855

Hoe het kan weet ik niet precies maar als ik een aanhanger achter de auto heb gaat het mistlicht van de auto vanzelf uit en blijft hij op de aanhanger aan. Trek ik de aanhanger los gaat het mislicht van de auto weer aan.

Klopt dat is Volvo eigen, de auto kan nadenken  ;D
Dubbel mistlicht dus op de auto en de aanhanger is verboden dus als de ,,auto,, merkt dat er een te grote waarde is aangesloten van het mistachterlicht schakelt hij het op de auto uit.

Mooi systeem overigens.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

NinaPaul

Citaat van: Henk855 op 13-08-2012 16:48:29
Hoe het kan weet ik niet precies maar als ik een aanhanger achter de auto heb gaat het mistlicht van de auto vanzelf uit en blijft hij op de aanhanger aan. Trek ik de aanhanger los gaat het mislicht van de auto weer aan.

Klopt dat is Volvo eigen, de auto kan nadenken  ;D
Dubbel mistlicht dus op de auto en de aanhanger is verboden dus als de ,,auto,, merkt dat er een te grote waarde is aangesloten van het mistachterlicht schakelt hij het op de auto uit.

Mooi systeem overigens.

Ik heb er gewoon een relais voor moeten steken op mijn '92 sedan.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz