rookontwikkeling onder de motorkap

Gestart door ZC3rr0r, 12-08-2012 18:33:37

Vorige topic - Volgende topic

ZC3rr0r

Hoi medeforummers,

Een tijdje geleden viel me op dat er onder de motorkap van de 850 wat rook lijkt te ontsnappen bij warme motor. Niet verontrustend veel overigens, en ook alleen waar te nemen als ik de motorkap gesloten heb (hangt dan wat voor de linker koplamp).

Ik dacht even dat het koelvloeistof oid was, maar het ruikt naar uitlaatgassen.
In een ander topic word verwezen naar een mogelijk defecte LPG verdamper, maar in dat geval liep de auto ook slecht en verdampte er koelvloeistof, dus dat lijkt me niet het probleem.

Controle van het uitlaatspruitstuk leverde overigens ook niks op (geen duidelijk waarneembare scheuren oid). Enige dat me echt opviel was dat het erop lijkt dat de carterontluchting wat los ligt, maar of dat dit kan verklaren is me echt onduidelijk.

Hebben jullie wellicht een mogelijke oorzaak / startpunt voor verdere zoektochten voor me?

-D©©©L-

Startpunt ? Carterventilatie herstellen.

voor de rest erg karig met info.

Welke brandstof ?
Welke motor ?
Bouwjaar ?

francois

Carterventilatie controleren

wat marco al aangeeft

grf

ZC3rr0r

Sorry voor het gebrek aan informatie.
Het gaat om een 850 GLT Alter 1 op LPG, bouwjaar 1992.

Zal idd de carterventialtie eens goed nakijken, kan sowieso nooit kwaad.
Ben wel huiverig om zo veel te moeten sleutelen aan mijn 850je langs de kant van de weg mocht ik idd het spruitstuk los moeten halen (en bijkomstige ellende)...

Auto start en loopt overigens wel naar behoren, maar het valt me wel op dat (als de auto warm is) je bij lagere snelheid dezelfde uitlaatgassen in het interieur ruikt als die je ruikt en zie bij stilstaande motor (heb net een rit gemaakt en er goed op gelet).

[edits] Niet alleen moet ik leren typen, ik moet me ook eens inlezen in wat een carterontluchting hoort te doen...sorry voor tentoongestelde onwetendheid.

ZC3rr0r

Goed,

Na eerder vandaag bij Dirk op de stoep te zijn uitgevallen besloot ik toch maar eens serieus werkt te maken van de startmotor en ontsteking om dan en passant ook eens naar de carterventialtie te kijken.

Affijn, startmotor zat vast, dus vervangen, rubberen ring in de vuldop van de motorolie vervangen want was kort, wil beginnen aan de bougies en bougiekabels, open de kap en zie dat alle bougies tot halverwege de schacht in de motorolie staan!
Dat verklaart al een hoop rook natuurlijk....

Na alles droog te hebben gemaakt verder gegaan met bougies vervangen, evenals de bougiekabels (die nog uit 1992 stamden), om vervolgens de carterventilatie te controleren en concluderen dat die op meerdere plaatsen los ligt.
Na veel gepeuter, gefriemel en gedoe zit die nu dus ook weer op z'n plek en niet geheel onverwacht ben ik nu van de rookontwikkeling onder de motorkap (voorlopig?....even afkloppen) af.

En als klap op de vuurpijl kan ik nu ook weer starten, wat natuurlijk ook best mooi meegenomen is ;-)

(Enige dat aan me knaagt is hoe er zoveel olie onder die kap heeft kunnen verzamelen bij de bougies. Oke, de vuldop was lek, maar zo'n bende had ik niet verwacht...)

Jack v

Dat gaat idd heel snel, en het lijlt vaak meer dan het is.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

JeffreyC

Citaat van: ZC3rr0r op 19-08-2012 02:18:04

(Enige dat aan me knaagt is hoe er zoveel olie onder die kap heeft kunnen verzamelen bij de bougies. Oke, de vuldop was lek, maar zo'n bende had ik niet verwacht...)

Het kan zijn dat de vloeibare pakking tussen kop en kleppendeksel niet meer af dicht. Heb het zelf ook al gehad bij de V70, niet zo erg dan jij het beschrijft maar ik zag op 3 plekken sporen van olie, ook in de bougie schachten.
Het is alleen heel veel werk om het op te lossen.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

ZC3rr0r

Citaat van: V70 2.5T op 19-08-2012 09:35:39
Citaat van: ZC3rr0r op 19-08-2012 02:18:04

Het kan zijn dat de vloeibare pakking tussen kop en kleppendeksel niet meer af dicht. Heb het zelf ook al gehad bij de V70, niet zo erg dan jij het beschrijft maar ik zag op 3 plekken sporen van olie, ook in de bougie schachten.
Het is alleen heel veel werk om het op te lossen.

Zal er dit weekend (of het weekend daarna) nog eens een keer goed naar kijken.
Moet sowieso de startmotor binnenkort weer demonteren, want mijn "gereviseerde" starter begint nu alweer met kuren vertonen....