Speakers

Gestart door Reitse, 22-03-2003 17:17:05

Vorige topic - Volgende topic

Reitse

Het is eindelijk gelukt :D Zes speakers aan de gang.
2 in het dashboard (uitgang voor) 2 in de voordeur (uitgang achter) en 2 op de hoedenplank (ook uitgang voor). Nu heb ik wat zitten klooien met de balans van de radio, en met de balans neutraal doen de deurspeakers niet al te veel. Met 70% naar achteren is het redelijk/goed.
M'n eerste gevoel is dat er met de ohms iets niet helemaal top gaat. Speakers in het dashboard 4 ohm, op de hoedenplank meen ik ook, in de deuren 8 ohm. Kan dat de oorzaak van het probleem zijn? zo ja, gaat dat andere problemen opleveren? en is er een simpele aanpassing die het oplost?

Serge

CiteerM'n eerste gevoel is dat er met de ohms iets niet helemaal top gaat. Speakers in het dashboard 4 ohm, op de hoedenplank meen ik ook, in de deuren 8 ohm. Kan dat de oorzaak van het probleem zijn? zo ja, gaat dat andere problemen opleveren? en is er een simpele aanpassing die het oplost?

Hallo,

Wat voor type radio/CD heb je?  Misschien levert het toestel gewoon niet voldoende vermogen om 6 speakers aan te sturen?
Met de 8 speakers die er bij mij in zaten had ik deze symptomen ook (SC-805).  Externe versterker eraan gehangen en 't was al veel beter.
Ik duw de fader lichtjes naar achter voor een diepe bas. Wel niet om uit te houden voor de mensen achter :P

SucceS
W h e n   i n   d o u b t,   t e l l   t h e   t r u t h.  (Mark Twain)

Serge

CiteerHeb je er een dikke sub op staan dan Serge?
Nope, gewoon het standaard spul.  De deur- en andere panelen rammelen zo al genoeg  ::)

Reitse

CiteerHallo,

Wat voor type radio/CD heb je?  Misschien levert het toestel gewoon niet voldoende vermogen om 6 speakers aan te sturen?
Met de 8 speakers die er bij mij in zaten had ik deze symptomen ook (SC-805).  Externe versterker eraan gehangen en 't was al veel beter.
Ik duw de fader lichtjes naar achter voor een diepe bas. Wel niet om uit te houden voor de mensen achter :P

SucceS
Radio is een Pioneer MEH-P5000R
Maximaal uitgangsvermogen is 40W x 4
Doorlopend uitgangsvermogen is 25W x 4
Belastingsimpedantie is 4 ohm (4-8 ohm toelaatbaar)

Zegt dit meer?

Serge

CiteerZegt dit meer?

Ja!  :D

Ik herinner me dat ik voor de V/A onbalans zelfs een e-mail heb gestuurd naar Volvo Zweden. Het is wel  zo'n 5 jaar geleden schat ik.  Reactie was dat een versterker erbij niet "de" oplossing was, maar toch een hele goeie en inderdaad.

Nu heb ik 4x40 continu meen ik, en een wereld van verschil met de eindversterker (4x25) van de radio zelf (die nu niet meer gebruikt wordt).  Zelfs met de fader helemaal naar achter kwam er voorheen bijna niks uit. Er wordt al eens overdreven met de vermogenopgaves door de fabrikanten.

Je zou het eens moeten proberen he, met een extra Pioneer eindtrap of zo, en bestel meteen ook een pot lijm, want je deurdecoraties trillen gegarandeerd op de lage tonen  ;D

groeten

Hans B6254

Als de speaker voor en achter 4 Ohm zijn en die in de deur 8 Ohm.

en je heb voor en achter op voor van de radio aangesloten en die in de deur op achter dan heb je twee manieren

let op:

radio achter  -> deur 8 Ohm

radio voor  -> voor 4 Ohm parallel acher 4 Ohm -> radio ziet 2 Ohm

of

radio achter  -> deur 8 Ohm

radio voor  -> voor 4 Ohm in serie met achter 4 Ohm -> radio ziet 8 Ohm

Des te lager het aantal Ohm des te harder het geluid. echer niet elke radio kan met belasitng 2 ohm werken.

Hoe aan te sluiten par.  Plus voor met plus achter vebinden dus 2 draadjes van speaker in radio
idem voor de min van de speaker

Hoe aan te sluiten ser.

plus van speaker voor verbinden met plus  radio voor
min van speaker voor verbinden met plus speaker acher
min van speaker achter verbinden met min radio

uitaard links bij links en rechts bij rechts.

JHH
[move]Alzheimer is not a disease, it a way of living.... Zo na 250 nuttige en minder nuttige postings hou ik het voorlopig voor gezien. Veel lol met je Rofel..........   I will be Back[/move]