twee turbo's monteren

Gestart door johan283, 02-09-2004 22:25:09

Vorige topic - Volgende topic

johan283

Is het technische mogelijk om een 2e turbo te monteren  om over een groter toeren tal bereik een gelijk matiger druk verloop te krijgen?

dus bijvoorbeeld een kleine 13T ? turbo en een 19T turbo,

Je hebt immers ook sportwagens met twee turbo's

Johann

Citaat van: johan283 op 02-09-2004 22:25:09
Is het technische mogelijk om een 2e turbo te monteren  om over een groter toeren tal bereik een gelijk matiger druk verloop te krijgen?

dus bijvoorbeeld een kleine 13T ? turbo en een 19T turbo,

Je hebt immers ook sportwagens met twee turbo's

Met veel tijd, kennis, vrienden en geen vrouw en kinderen is alles mogelijk.. ;D
Je hebt echter een aanzienlijk ruimte probleem en je zou een opzetje moeten maken waar de grote turbo de kleine over neemt.

De Toyota Supra heeft een soortgelijk systeem waarbij de ene turbo de andere aan kan sturen maar ze worden wel beide door 3 cylinders gevoed.

Aan het einde van de rit loop je met een 19T al tegen de mechanische grens van een standaard T5 motor aan in de lagere toeren. Kijk je naar de nieuwe R met de KKK turbo dan gaat de turbo bij 1000 toeren al meespelen en bij 1500 blaast ie er al redelijk goed op los.

Misschien leuk voor het oog, verder weggegooide moeite IMO.

ed

Meestal wordt er bij een biturbo per een verdeling gemaakt tussen het aantal cilinders, dus een V6 heeft één turbo per cilinderrrij van 3. Je voelt hem al aankomen: Hoe doe je dat bij een oneven aantal cilinders als een 5 pitter. Dat gaat dus gewoonweg niet. Inderdaad zou twee turbo's in serie een oplossing zijn, maar daar heb je ook hybride turbo's voor, en die zijn heel wat beter af te regelen.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

johan283

MMh, dit gaat dan niet zonder meer. Was ook even een zomaar een ideetje

Jeroentjuh

mathh

Met een beetje moeite past dat..... ::)
V70R awd 2000                Heico chip, Ferrita DP, K&N, Denso irridium Heico 8x18

Emiel

Zooo, dat zou mooi staan boven m'n openhaard, mooi kunstwerkje hoor 8)

Emiel..... :D

wepster

blijft dat zo mooi blinken
hebben hebben hebben

Luc

Zijn dat turbo's of G-Laders?
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

Jeroentjuh

Citaat van: Luc op 05-09-2004 23:43:17

Dat zijn 2 turbo's sequentieel aan elkaar....

En dit is een G-lader, mechanisch aangedreven compressor (spiraallader)....

En dit de werking...

M a r c

Citaat van: Luc op 05-09-2004 23:43:17

Luc toch.... je weet toch dat een turbo door uitlaatgassen wordt aangedreven en een G-lader (en andere compressors) door een poelie?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Luc

Jah... :-[ met een paar pilsjes achter de kiezen schakelt mijn verstand wel eens een versnelling lager.
Je hebt gelijk, twas een domme vraag.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

flap

Citaat van: Luc op 28-09-2004 00:05:16
Jah... :-[ met een paar pilsjes achter de kiezen schakelt mijn verstand wel eens een versnelling lager.
Je hebt gelijk, twas een domme vraag.

ben blij met zulke vragen ;D
ik ben echt zo dom dat ik deze vraag niet kan bedenken, maar het antwoord kan ik wel onthouden.

weer wat geleerd :)