850 T5R lekt en verbruikt veel olie. Vette achterklep.

Gestart door MarsID, 16-08-2012 15:05:13

Vorige topic - Volgende topic

MarsID

Mijn 850 T5R lekt en verbruikt olie en gooit dit er ook nog eens uit bij de uitlaat.
Ik heb dus een modder vette achterklep en last van stank in de auto. Geen rook uit de uitlaat.
De stank ontstaat voornamelijk wanneer ik na een tijdje rijden stil sta voor een stoplicht bijvoorbeeld.
Het olieverbruik is momenteel +/- 12 liter op 2000 km...

Waar kan ik het best mee beginnen?

Ik heb de auto eind december bij een Volvo garage gekocht notabene.

Groet, Marcel

jwrtuning

Ik zou eerst eens terug gaan naar de garage waar je hem gekocht hebt  ;)

Maar om terug te komen op je vraag:

Misschien handig om eerst jezelf en je auto eens voor te stellen in het daarvoor bestemde "Wie ben ik" topic.
Misschien dat andere forummers je auto ook al eens bezichtigd hebben en je kunnen vertellen wat er mis mee is.
Heb jij toevallig de T-5R uit Leeuwarden gekocht? Over die auto is nog al wat geschreven op dit forum.

NinaPaul

"in de staat zoals hij zich bevind" gekocht?

Garantie? hoe lang? welke onderdelen? uitgesloten? aankoop bedrag?

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Sbv

Deed de auto dit eerst niet ? of is het vanaf de aankoop al aan de orde ?

)()()sT

Zie:

Citaat van: )()()sT op 16-08-2012 15:47:38
Welkom!

Wie heeft geadviseerd dat een T-5R de paarden beter aan zou kunnen? Een T-5 en een T-5R zijn notabene eigenlijk hetzelfde alleen zorgt een softwarematige overboost voor kortstondig 240 i.p.v. 225 pk.
Komt de olie uit je uitlaat dan? Dan zou ie toch ook enorm moeten roken?

Een vettige achterkant kan ook komen doordat bv. de olieretourleiding bij de pakking lekt en door de rijwind de hele bodem onder de olie komt te zitten.
Waar kom je vandaan? Er zitten genoeg techneuten hier :)

Citaat van: MarsID op 16-08-2012 15:05:13
Mijn 850 T5R lekt en verbruikt olie en gooit dit er ook nog eens uit bij de uitlaat.
Ik heb dus een modder vette achterklep en last van stank in de auto. Geen rook uit de uitlaat.
De stank ontstaat voornamelijk wanneer ik na een tijdje rijden stil sta voor een stoplicht bijvoorbeeld.
Het olieverbruik is momenteel +/- 12 liter op 2000 km...

Waar kan ik het best mee beginnen?

Ik heb de auto eind december bij een Volvo garage gekocht notabene.

Groet, Marcel

Volgens mij lekt er dus iets waardoor de olie die ergens op het blok lekt gaat stinken en te ruiken is als je stil staat.

MarsID

@jwrtuning Ik heb me zojuist even voorgesteld: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,59037.0.html

De auto gaf in het begin wel een lichte oliegeur door de ventilatie als ik stopte bij stoplicht. Dit heb ik ook binnen de 3 maanden garantie periode aangegeven als een van de mankementen bij de garagehouder. Ik heb de auto voor 5k gekocht.
Tijdens een ritje naar Berlijn kwam er rook onder de auto vandaan toen ik een tussenstop maakte op een parkeerplaats. Toen zag ik dat uitlaat vooraan nat was van de olie gezien de geur en rookontwikkeling. Ik zag toen ook dat de klep al vet werd en dat de bumper onder de spetters zat.

Galactica

Citaat van: MarsID op 16-08-2012 15:52:25
@jwrtuning Ik heb me zojuist even voorgesteld: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,59037.0.html

De auto gaf in het begin wel een lichte oliegeur door de ventilatie als ik stopte bij stoplicht. Dit heb ik ook binnen de 3 maanden garantie periode aangegeven als een van de mankementen bij de garagehouder. Ik heb de auto voor 5k gekocht.
Tijdens een ritje naar Berlijn kwam er rook onder de auto vandaan toen ik een tussenstop maakte op een parkeerplaats. Toen zag ik dat uitlaat vooraan nat was van de olie gezien de geur en rookontwikkeling. Ik zag toen ook dat de klep al vet werd en dat de bumper onder de spetters zat.

Wat heeft de garagehouder met je melding gedaan dan?  :eusa_think:

Lindert Bogers

Hmm  :eusa_think:

Komt niet uit de uitlaat.

Turbo kan het zijn,
Krukaskeering kan het zijn,
Kleppendeksel kan het zijn,
Oliedop kan het zijn,

Eerst even alles goed schoonmaken, dan kijken waar het vandaan komt.

MarsID

@Galactica
Hij beweerde het probleem te hebben verholpen omdat hij 2 slangen had vervangen.

)()()sT

Ik gok nog steeds de olieretourleiding checken.... Pakking (papier aan turbozijde, ringetje aan carterzijde) kost 3 euro ofzo.

MarsID

Dank allemaal voor jullie snelle reacties :)
@)()()sT ik zal maar beginnen bij de olieretourleiding als ik deze kan vinden ;)

Ik las ook dat Dirk342 in Nijmegen zit en veel verstand heeft van dit soort zaken.

NinaPaul

Ingebrekestelling opmaken (bij een advocaat of juridisch advies bureau) met vordering tot herstel.

Wanneer je binnen de garantie termijn hebt aangegeven dat er iets mankeert, hoort de hele afhandeling ervan binnen de garantie.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

mehn

Lijkt me een gevalletje carterventilatie die dicht zit.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

UserID6342

Keer goed schoonmaken en goed kijken waar die precies lekt.  Je kunt altijd een keertje langskomen natuurlijk.

MarsID

Citaat van: Dirk342 op 17-08-2012 08:32:46
Keer goed schoonmaken en goed kijken waar die precies lekt.  Je kunt altijd een keertje langskomen natuurlijk.

Ik zal er dit weekend eens goed naar kijken en kom anders graag een keer langs in Nijmegen.
Hoe kan ik dan het best contact opnemen?