Wat is verschil tussen motorvermogen en -koppel

Gestart door Volvtor, 18-08-2012 12:24:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eddy-E

thnx McCain.
3600 rpm in 5 op snelweg krijg ik veel bekeuringen  :angel:
Toch lijkt het dat met iets hogere toeren zeg 2800 hij toch wat zuiniger loopt als met bv 2200.
Terwijl die dan toch meer luchtweerstand heeft?
850 2.5 10v 94


Piet

#17
wat mij opvalt is dat hier mensen er moeite insteken om de vraag van topicstarter te beantwoorden, maar dat die daarna helemaal niks meer van zich laat horen !??????????????

Piere

Citaat van: Piet op 23-08-2012 08:42:36
wat mij opvalt is dat hier mensen er moeite insteken om de vraag van topicstarter te beantwoorden, maar dat die daarna helemaal niks meer van zich laat horen !??????????????

Hij zal een en ander aan het testen zijn met die muur enzo :eusa_think:


Still, blijft een interessant topic :D
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Boemeltje

Citaat van: Piere op 23-08-2012 09:23:23
Citaat van: Piet op 23-08-2012 08:42:36
wat mij opvalt is dat hier mensen er moeite insteken om de vraag van topicstarter te beantwoorden, maar dat die daarna helemaal niks meer van zich laat horen !??????????????

Still, blijft een interessant topic :D

Dat dus :D Wilde het nou ook wel een keer lezen eigenlijk, is me al een stuk duidelijker geworden!

Piet

Citaat van: Piere op 23-08-2012 09:23:23
Citaat van: Piet op 23-08-2012 08:42:36
wat mij opvalt is dat hier mensen er moeite insteken om de vraag van topicstarter te beantwoorden, maar dat die daarna helemaal niks meer van zich laat horen !??????????????

Hij zal een en ander aan het testen zijn met die muur enzo :eusa_think:



Dan zullen we niet veel meer van hem gaan horen

V70 classic

Piet heeft het allemaal al netjes uiteen gezet.

Om veel arbeid te verzetten ( dus veel doen op een korte tijd) heb je gewoon veel vermogen nodig.

Wat is beter.
Voor ons roffelaars van A naar Beter is veel koppel op de motor lekker.
Je kunt dan lui rijden in een lage versnelling wat dan ook weer zuinig is.

Maarrr
Zou koppel zaligmakend zijn waarom hebben F1 bolides dan vrijwel geen koppel.
Immers volgens sommige onderons ben je met verl koppel beter af.

Reden een motor met verl vermogen en weinig koppel kun je licht bouwen.
Nadeel je schakelt je lam.
Verder is het een verkeerde gedachte dat een motor vermogen levert.
Een motor is een mechaniek welke ( in de roffel) rond draait met een door ons gewenst toerental.
Het vermogen wat een motor levert wordt bepaald door de weerstand welke ze ondervindt.

Dus een motor met max vermogen van 140 kw op  bv 5500 r/ pm levert bij dit toerental in de eerste versnelling misschien helemaal geen 140 kw
Simpel omdat er niet genoeg weerstand kan worden opgebouwd ( lees wielslip).

Het wordt nog leuker als je spreekt van het meest ideale.
Nl een constant vermogen motor.
Volvo heeft deze nooit gemaakt trouwens.
Johnn Deere wel.

Dit was een diesel.
By the way de toeren tallen en vermogens hier zijn fictief.

Die bv 140 kw leverde bij 2500 toeren.
Nu kun je in piet zn peidooi lezen wat vermogen is.

Wat gebeurde bij belasting.
Die motor liep op die 2500 met volle belasting dus die 140 kw/ h.
Je ging zwaarder belasten.
Toerental zakte.
Nu hadden zij het  voor elkaar gekregen om zoveel koppelstijging te realiseren dat aan het einde van Piet zn som het vermogen het zelfde bleef.
Minder toeren meer koppel constant vermogen.

Terug naar de vraag wat is beter.
Trek je veel karren/ caravans oid veel koppel( stijging).
Wil he gewoon hard gewoon bot vermogen ,en heb je totaal geen koppel meer een transmissie met veel trappen.

Grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

)()()sT


peteRRR

Dus het beste is een G-Lader voor onderin en een voetbal turbo om door te sleuren. :P

Groet. ;D
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

V70 classic

Citaat van: )()()sT op 23-08-2012 10:45:50
Gisteren zei je toch iets anders ???

Als dat op mijn  reactie is.
Nee hoor ik zei gisteren hetzelfde.
Hoe je het ook draait of keert het draait om vermogen.

Met bv 200 Kw/h en 300 Nm koppel ben je sneller boven dan met 150 Kw/h en 500 Nm.
Power rules.
Weet je nog de tractor en de personen auto ?
Enkel met weinig koppel moet je wel veel schakelen.

Veel koppel met relatief weinig vermogen rijdt lui.
veel vermogen gaat er gewoon van tussen, met of zonder wipkar.

Met de T6 rijdt ik normaal als een diesel.
Ik schakel gewoon bij 1500 toertjes.
Veel koppel rijdt lekker.
Enkel ik heb daar naar verhouding geen vermogen (al kan daar het merendeel al niet volgen).
Dan gaan we 2 trapjes terug en jagen hem naar de 5000 toeren.


Citaat van: peteRRR op 23-08-2012 11:01:28
Dus het beste is een G-Lader voor onderin en een voetbal turbo om door te sleuren. :P

Groet. ;D

yup doen ze ook al.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Eddy-E

Citaat van: peteRRR op 23-08-2012 11:01:28
Dus het beste is een G-Lader voor onderin en een voetbal turbo om door te sleuren. :P

Groet. ;D
Detroit Diesel heeft 2takt diesel motoren gemaakt en daar zat idd een rootsblower op en een turbo.
850 2.5 10v 94

NinaPaul

Citaat van: Eddy-E op 23-08-2012 16:15:39
Citaat van: peteRRR op 23-08-2012 11:01:28
Dus het beste is een G-Lader voor onderin en een voetbal turbo om door te sleuren. :P

Groet. ;D
Detroit Diesel heeft 2takt diesel motoren gemaakt en daar zat idd een rootsblower op en een turbo.

Een polo gti heeft ook een compressor en een turbo (1.4 tfsi 180pk)
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piet

#27
Er blijft nog een beetje verwarring.
Veel koppel over een bepaald toerengebied betekent automatisch dus ook veel vermogen over dat bepaalde toerengebied.

Waarom zegt men dan "die motor heeft veel koppel en weinig vermogen"?
Dat komt doordat een motor met veel koppel over het algemeen niet zulke hoge toeren kan draaien, waardoor ze wel veel vermogen hebben in hun toerengebied maar het  maximum vermogen niet zo hoog is omdat ze niet zoveel toeren kunnen draaien.
Een voorbeeld is de diesel, deze haalt zijn hoge koppel vooral uit de langere slag die de zuigers maken (Koppel is evenredig aan kracht maal arm). Door hun langere slag hebben  de zuigers echter een hogere snelheid wat het maximum toerental beperkt.

Met een dikke turbo kun je toch een (benzine) motor (met kortere slag) hebben met veel koppel maar ook een hoog maximum vermogen.
Alleen helemaal onderin de toeren, waar de turbo nog niks doet, zal hij het kwa koppel af blijven leggen tegen de diesel, maar dus ook kwa vermogen in dat lage toerengebied.

En inderdaad met een compressortje erbij .......

peteRRR

Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Piet