Eelctrische raambediening

Gestart door Dickvolvo850, 03-09-2004 21:29:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dickvolvo850

Volvo 850 1996: De ramen van alle portieren gaan met alle plezier naar beneden. Naar boven is echter een ramp. Het relais bij het centrale bedieningspaneel heb ik al vervangen. Heeft geen effect. Ook het inspuiten/smeren van de ruitgeleiders heeft geen invloed.
Iemand die dit probleem herkend en de oplossing heeft? Ik wacht af.

denkweb

ramen invetten? ;)

Ik ben bang dat je de rails beter goed schoon en droog kunt maken, als e.e.a. aan blijft lopen dan zou ik controleren of de rails wel goed gemonteerd zitten. Iets losdraaien, raam open / en dicht bewegen en dan weer vastdraaien helpt wellicht al.

Mick

Ja, ik herken dit, en zou ook graag weten wat dit is. Rails zitten goed gemonteerd en heb alles bewerkt met "kruipolie"

mvg,


Michel
Eventuele spellings- en grammatikafouten zijn opgelopen tijdens het verzenden van dit bericht.

ed

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat het motortje gewoon moe is.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

thuur

Kruipolie is geen smeermiddel! Dat staat er ook meestal op ;)

Voor de rubbers/geleiders kun je beter siliconenspray gebruiken. Let op dat je niet op de ramen morst, want de kans is klein dat je het eraf krijgt. Gewoon een doekje onder het doel houden.

Daarnaast kun je nog het mechaniek olie-en en vetten (deurpaneel eraf, zat toch los had ik al gelezen ;) ) en alle bewegende delen invetten. Dan kun je meteen de raamgeleiders in de deur inspuiten met siliconenspray.

En als dat ook niet werkt, dan vermoed ik ook idd dat het motorje 'moe' is. Vervanging is dan de beste optie.


Gr 8)

mr T

De siliconenspray helpt bij mij maar heel tijdelijk, het opnieuw richten van de geleiders helemaal niet.....
De ramen komen erg vermoeid naar boven, die van het bestuurdersportier niet eens als de motor niet loopt. Het is net of er een "zwaar" punt zit op ong. driekwart van de afstand(beneden naar boven). Bij de dealer hadden ze het ook over vermoeide motoren, maar ik heb de kosten er niet voor over.
Gr. Marcel

baxie

#6
Meerdere type auto's hebben hier wel last van.
Wat ik wel eens gedaan heb bij raammotoren en b.v. ruitenwissermotoren die langzaam lopen is:
Huis van de motor loshalen(buitenmantel) en dan de koolborstels lichtjes opschuren en dan wat wd40 erop!
Wat namelijk vaak gebeurt met deze motoren is dat de borstels vast gaan zitten in hun huis en daardoor slecht contact maken.
Na deze 'operatie' lopen de motoren meestal weer als nieuw!
Let wel ik heb dit nog nooit bij een volvo gedaan maar wel bij veel andere merken! Maar het principe is allemaal het zelfde en het werkt goed :)

thuur

#7
Aangezien WD40 een (naar eigen zeggen) 'smerende laag' achter laat:

ik raad dan iedereen aan om de punten waarop de borstels electrisch contact maken NIET in te spuiten met WD40!! De overige zijden kun je gerust inspuiten.

De smerende laag is namelijk niet geleidend, maar isolerend.


Gr 8)

baxie

#8
Citaat van: thuur op 07-10-2004 09:12:38
Aangezien WD40 een (naar eigen zeggen) 'smerende laag' achter laat:

ik raad dan iedereen aan om de punten waarop de borstels electrisch contact maken NIET in te spuiten met WD40!! De overige zijden kun je gerust inspuiten.

De smerende laag is namelijk niet geleidend, maar isolerend.


Gr 8)

Waarom werkt dit dan perfect? Heb dit vaak gedaan en heb nog nooit 1 auto terug gezien naderhand!
Incl. een oude ford capri waar de r.w. motor bijna niet meer draaide!
Fijn opschuren en dan wat wd40 op de geleide punten. Helemaal nieuw.(het is natuurlijk niet de bedoeling om de hele meuk in te spuiten met wd40) Heel vaak worden motoren onnodig vervangen!





mr T

Het is belangrijk dat je de ruimte tussen en de koperen plaatjes van de rotor schoonmaakt, de lagers invet en de koolborstels gangbaar/schoon maakt of vervangt. Je hoeft er niets aan te smeren omdat dit door de koolborstel gedaan wordt. Als je met WD40 o.i.d. aan de gang gaat kun je brand krijgen door de overspringende vonken. Daarnaast spuit Wd40 het vet tussen de lagers uit en gaat zelf smeren, dat werkt maar heel tijdelijk. Mijn raammotor zit zo goed dicht dat ik nergens bij kan. Het motortje is zelfs niet demontabel omdat alles op een eenmalige manier dichtgeperst zit. Vervangen dus.
Gr. Marcel

thuur

Citaat van: baxie op 07-10-2004 17:42:42
Citaat van: thuur op 07-10-2004 09:12:38
Aangezien WD40 een (naar eigen zeggen) 'smerende laag' achter laat:

ik raad dan iedereen aan om de punten waarop de borstels electrisch contact maken NIET in te spuiten met WD40!! De overige zijden kun je gerust inspuiten.

De smerende laag is namelijk niet geleidend, maar isolerend.


Gr 8)

Waarom werkt dit dan perfect? Heb dit vaak gedaan en heb nog nooit 1 auto terug gezien naderhand!
Incl. een oude ford capri waar de r.w. motor bijna niet meer draaide!
Fijn opschuren en dan wat wd40 op de geleide punten. Helemaal nieuw.(het is natuurlijk niet de bedoeling om de hele meuk in te spuiten met wd40) Heel vaak worden motoren onnodig vervangen!






Ik bedoel alleen dat je het vlak waar de koolborstel de contactpunten van de rotor raken, niet ingespoten hoeven/dienen te worden. WD40 isoleert. En ja, als de motor dan toch eenmaal loopt schuur je de laag WD40 wel weer weg. Maar WD40 kan permanente schade aanrichten aan electrische contacten cq. geleiders. Het is bedoeld om 'ff snel iets log te maken en te smeren' en nooit geen permanente oplossing. En het is voor veel materialen 'onvriendelijk'.

In het geval zoals jij het beschrijft zorg je dat de koolborstels beter aansluiten op de contactpunten (losmaken/smeren), maar nogmaals het contactvlak kun je beter vermijden.

WD40 werkt Wel Degelijk, maar voor mooiere oplossingen zul je op zoek moeten gaan naar methoden die inderdaad meer werk/inspanning met zich meebrengen.

En zoals gezegd: uitkijken dat je geen bestaande smeerlaag wegspuit. Als WD40 eenmaal droog is, is het volgens mij niet meer brandbaar. Maar dat kun je gemakkelijk even proberen als je het zeker wilt weten.


Niets mis met WD40 (kan zelf ook niet zonder), maar het is geen wondermiddel.


Gr 8)

mr T

Door de isolerende laag van WD40 zullen de contacten van de rotor inbranden als je de motor gebruikt. Als je de rotorcontacten schoon gaat schuren zal er koperslijpsel tussen komen waardoor delen of gehele wikkelingen van de rotor minder veld op gaan wekken en dus de kracht afneemt van de motor. Met Wd40 spuit je dat wel weer weg, maar brand je rotor weer in. Met een zuivere contactspray is het beter, maar pas op de lagers. En een lager zit bijna naast de koolborsteltjes.......

Overweging; ik breng mijn auto naar de dealer die mijn motortje uitbouwt en gaat reviseren, daar is een monteur maar zo een uurtje mee bezig. Als hij een nieuw motortje van de schap pakt en direct weer plaatst spaar ik dus een uur arbeidsloon uit, kost het me het motortje, en weet ik zeker dat het goed is en blijft.  Wat is wijsheid?

Of zelf een zaterdag gaan klooien, dat is dan ook nog leuk als je het voorelkaar krijgt zonder een nieuwe motor te kopen.
Gr. Marcel

bartp

Het kan ook zijn dat de bevestiging van de rail in de portier is afgebroken. Heb ik ook al eens meegemaakt aan beide zijden. Dan gaat hij ook zwaar, omdat de raam dan naast de geleider ligt. Is goed te lassen!

Bartp