Motorische verschillen

Gestart door mark20v, 02-09-2004 23:08:31

Vorige topic - Volgende topic

mark20v

Citaat van: Johann op 02-09-2004 13:54:27
Citaat van: mark20v op 02-09-2004 13:42:10
Ik ga er van uit dat je dit verhaal allang een keer gelezen hebt. Ook hier is de verwarring over de flenzen groot en is er geen algehele conclusie te trekken over wat nou waarop gemonteerd behoort te zitten. Dit is ook onmogelijk aangezien voorraden opgemaakt worden terwijl een productwijziging al lang geleden doorgevoerd is. Het kan zelfs zo zijn dat er ergens nog weer een partij downpipes ergens uit de stock opduikt en deze dan tussen de nieuwe serie door gemonteerd wordt. Wordt een lastig verhaal dus. Wil je zeker weten dat het op elkaar past dan is de enige oplossing ze beide gezamelijk aan te schaffen vanuit een al passende situatie of uiteraard via de dealer nieuw.

Was dat nu weer voor een onzin verhaal dan?

Onzin of niet in jouw ogen, je ziet hetzelfde terug bij wel of geen hydraulische kleppen, jaartallen en uitvoeringen zijn op in papier zwart en wit te onderscheiden maar in de praktijk is er toch een grijs gebied. En een fabrikant monteert meestal de grote voorraden tot ze op zijn ook al is een modificatie of iets dergelijks al  ingepland. Weggooien doen ze natuurlijk niet en een productievoorraad kun je in de after-market niet slijten daar zijn de aantallen te groot voor....
Volvo separates men from the boys  

Johann

Citaat van: mark20v op 02-09-2004 23:08:31
Citaat van: Johann op 02-09-2004 13:54:27
Citaat van: mark20v op 02-09-2004 13:42:10
Ik ga er van uit dat je dit verhaal allang een keer gelezen hebt. Ook hier is de verwarring over de flenzen groot en is er geen algehele conclusie te trekken over wat nou waarop gemonteerd behoort te zitten. Dit is ook onmogelijk aangezien voorraden opgemaakt worden terwijl een productwijziging al lang geleden doorgevoerd is. Het kan zelfs zo zijn dat er ergens nog weer een partij downpipes ergens uit de stock opduikt en deze dan tussen de nieuwe serie door gemonteerd wordt. Wordt een lastig verhaal dus. Wil je zeker weten dat het op elkaar past dan is de enige oplossing ze beide gezamelijk aan te schaffen vanuit een al passende situatie of uiteraard via de dealer nieuw.

Was dat nu weer voor een onzin verhaal dan?

Onzin of niet in jouw ogen, je ziet hetzelfde terug bij wel of geen hydraulische kleppen, jaartallen en uitvoeringen zijn op in papier zwart en wit te onderscheiden maar in de praktijk is er toch een grijs gebied. En een fabrikant monteert meestal de grote voorraden tot ze op zijn ook al is een modificatie of iets dergelijks al  ingepland. Weggooien doen ze natuurlijk niet en een productievoorraad kun je in de after-market niet slijten daar zijn de aantallen te groot voor....

Alle onderdelen zijn nog steeds voor elk type motor te krijgen, ook de downpipes.
Probleem is dat je aan het type nummer van 't blok niet kunt zien welke uitvoering 't is. Ook de 16T en 19T turbo kun je van de bovenkant bijna niet van elkaar onderscheiden. Het type plaatje is onbereikbaar.

ed

Dat van die klepstoters heb ik aan den lijve ondervonden. Heb Volvo gebeld, om aan de hand van een chassis nummer te achterhalen of er hydraulische klepstoters in deze auto zaten. Antwoord: voor 99% zeker dat het al de vaste stoters zijn meneer (was een 99-er). Deksel los voor de zekerheid, en het bleken hydraulische stoters te zijn. Alle kenmerken gaf aan dat er vaste stoters in moetsen zitten, bijvoorbeeld verstelbare nokkenassen. Er wordt dus best het een en ander door elkaar heen geproduceerd.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

mark20v

Blijft een lastig verhaal, maar dat maakt het juist weer leuk ;D Jouw rijtje johann is duidelijk(er dan die topic die ik aangaf) en is waarschijnlijk voor ,net zo als bij Ed, 99 % van de auto's de juiste, voor die ene andere procent zit er niets anders op dan demonteren. En vloeken als je de verkeerde onderdelen al naast je auto hebt liggen.

mark
Volvo separates men from the boys  

Johann

Als je even onder de kap kijkt kun je het al vaak zien.

Voor de motoren met variabele uitlaat nokkens (Inlaat voor niet turbo's) zit er een "bobbel" voor op het plastic distributie riem deksel en is deze rounder dan de oudere motoren.
Voor de motoren met vaste klepstoters zitten er schroeven in het kleppen deksel. Je moet dan even de kunststof kap boven de bougies/bobines er af halen.

Zo zijn er nog tal van kleine details waar je het wel aan kunt zien.

Johann

Citaat van: ed op 02-09-2004 23:14:56
Dat van die klepstoters heb ik aan den lijve ondervonden. Heb Volvo gebeld, om aan de hand van een chassis nummer te achterhalen of er hydraulische klepstoters in deze auto zaten. Antwoord: voor 99% zeker dat het al de vaste stoters zijn meneer (was een 99-er). Deksel los voor de zekerheid, en het bleken hydraulische stoters te zijn. Alle kenmerken gaf aan dat er vaste stoters in moetsen zitten, bijvoorbeeld verstelbare nokkenassen. Er wordt dus best het een en ander door elkaar heen geproduceerd.

We hebben hier al eerder een hele discussie over gehad. Ruud heeft er destijds ook nog een goede bijdrage aan meegegeven.
Inmiddels is wel duidelijk dat de vaste klepstoters medio 2000 er in zijn gekomen.
Inmiddels weet ik ook dat de klep stelen dunner zijn bij deze motoren, dus ook lichtere kleppen.

Ik heb zelf voor de ombouw een vroeg 1999 blok met variabele uitlaat nokkenas en hydro klepestoters. Ik krijg met een beetje mazzel vandeweek nog een 2000 blok met vaste klepstoters. Ik zal dan wel even kijken of ik een paar foto's naast elkaar kan leggen.

Jeroentjuh

Nieuwe motor (2000-) met vaste stoters:

Oude motor (-1999) met hydro stoters:

Johann

Citaat van: Jeroentjuh op 03-09-2004 09:21:03

Alleen als het een heeel laat model is..
Deze zou nog wel eens hydro stoters kunnen hebben. Kun je alleen zien in het kleppendeksel.

M a r c

Citaat van: Jeroentjuh op 03-09-2004 09:21:03

Oude motor (-1999) met hydro stoters:

Klopt helaas ook niet helemaal....

Laatst had ik een klant met een C70 T5 automaat uit 1998. Deze had al de nieuwe motor!
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl