Startproblemen

Gestart door Amitri, 22-08-2012 07:44:40

Vorige topic - Volgende topic

Amitri

Hallo

Afgelopen zondag wilde mijn auto niet starten, ik rijd zoals de meeste hier op LPG en auto start op benzine en gaat dan gelijk over op gas.
ANWB is erbij geweest, eerst gestart via luchtfilter en remreiniger en daarna motor uitgezet en met 5 liter benzine gevuld omdat ANWB dacht dat mijn benzinetank leeg zou zijn.
Die middag ging starten nog steeds lastig maar ik dacht dat komt omdat leiding nog leeg is dat komt wel goed. De dag erop was er inderdaad niks aan de hand, auto startte zoals het altijd deed.
Gisteren en vandaag startte de auto echter weer niet goed, ik schakel dan over naar gas en dan start de auto wel gewoon.
Volgens de ANWB kon het ook aan mijn brandstofpomp liggen maar hij kon die niet meten omdat die onder mijn lpg-tank zit. Vreemde is echter wel dat bij koude motor gisteren starten dus moeilijk gaat, maar heb ik een stuk gereden dan start de auto wel gelijk op benzine, als de pomp kapot is hoe kan het dat die dan wel start als motor warm is, ik bedoel kapotte pomp is kapot lijkt mij en volgens mij kan er dan geen verschil zijn in warme of koude motor. Is de pomp dus wel defect?
Iemand enig idee? Ik lees ook iets over een 103 relais, wat regelt die precies, zou dat het kunnen zijn?
Mocht de pomp wel defect zijn, hoe duur kost zoiets om te maken, ik lees hier verschillen die varieren tussen enkele tientjes tot 1100 euro, best een aardig verschil.

UserID6342

Over wat voor auto praten we hier ?  Niet alle benzinepompen liggen onder een gastank verstopt....

Relais 103 zit in de zekeringkast onder de motorkap, even de 4 Tors25 schroefjes losdraaien en je kunt erbij.  Als relais 103 defect is kun je dit soort storingen krijgen.  Het is wel het eerste waar je even na dient te kijken.

Amitri

Sorry, het gaat over een Volvo 850 2.5 liter 20 klepper.

Wat doet zo'n relais precies? Ik zal van de week er in ieder geval eentje halen, als dat het niet is zal ik eens verder kijken.

UserID6342

zorgt dat je benzinepomp prik krijgt ;D maar gaan vaak kapot.

NinaPaul

Citaat van: Amitri op 22-08-2012 12:51:26

Wat doet zo'n relais precies? Ik zal van de week er in ieder geval eentje halen, als dat het niet is zal ik eens verder kijken.

Simpel uitgelegd: het relais zorgt dat er bij lekkage de brandstofpomp stopt.
Wanneer deze defect is zet hij de pomp willekeurig uit, waardoor de motor uitvalt (ook op lpg indien spanning via dit relais).
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

arjen850

Citaat van: Amitri op 22-08-2012 12:51:26

Succes als je een nieuwe gaat halen ;D

stefanhuijser

Dure grap om voor de test er 1 te halen.

Weet niet waar je woont maar zat forumleden (waaronder ik, standaard in de kofferbak) hebben een aantal 103 relais op "voorraad" liggen.

Misschien makkelijker en goedkoper om dat eerst te doen.

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

UserID6342

Trek dan 103 er even uit en als test verbind je 'm even door.  Blijft de pomp het doen relais defect.  Heb je dezelfde storing nog na het doorverbinden, zit het ergens anders.

Amitri

Ik heb nog steeds geen tijd gehad relais te halen, vandaag was winkel net 1 minuut dicht.
Is er hier iemand in de buurt van Almere die een relais aan mij wil verkopen?
Wel nog een merkwaardig iets vandaag gehad, ik moest starten op gas en na ongeveer 3 minuten rijden een knal links achter. Was ongeveer het geluid van een bal wat tegen de auto werd geschopt. Ik heb alles gecontroleerd, dacht aan klapband, of vering die het begaf of remblok wat los liet maar alles zat nog goed vast en motor klonk ook zoals normaal. Ik vermoed en hoop eerlijk gezegd dat er tijdens het starten teveel druk is opgebouwd en bij de uitlaat eruit kwam en dat dat die knal gaf.
Iemand enig idee of zoiets mogelijk is?
Tijdens starten heb ik trouwens geen gas gegeven, starten duurde alleen wel langer dan normaal als ik op gas start.

Amitri

Was niet de uitlaat. Blijkt kabel of veer te zijn van handrem linksachter. Anwb vanochtend laten kijken toen ik niet weg kon rijden. Hopen dat garage het simpel kan oplossen en vraag ik gelijk of ze relais ook kunnen doen.

Amitri

Achterremschijfen ondertussen vervangen en gelijk relais 103 vervangen maar dat was toch het probleem niet.
Gekke is wel dat in ongeveer 75% van de keren dat ik moet starten de auto gewoon op benzine start en alle andere keren moet ik dus op gas starten wat ik wel apart vind, ik bedoel als pomp kapot is lijkt me dat die helemaal niks meer moet doen (pomp bedoel ik), of zie ik dat verkeerd?

stefanhuijser

Meestal geven ze langzaam de geest..

Gr. Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5