Blog Bas T-5R ( verkocht ) - Update: na 2 jaar weer een 855 T-5R aangeschaft!

Gestart door Bas T5r, 22-08-2012 13:28:46

Vorige topic - Volgende topic

Bas T5r

na 6 jaar intensief rijden en sleutelen aan luchtgekoelde Volkswagens (Kevers,  Karmann Ghia Coupe en een '68er T2a panel) heb ik afgelopen winter alles verkocht en zijn we na een lange zoektocht uitgekomen op een Volvo 850 T-5R. Het is een origineel Nederlandse auto, geproduceerd in 1995 en in 1996 op kenteken gegaan.

dit is mijn voorsteltopic:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,57972.msg1231982.html#msg1231982

over de auto:

De volledige onderhoudshistoire is bekend ( afgestempeld , dealer onderhouden). Het is een DOP uitvoering, met als extra een CD-wisselaar en een elektrisch schuif/kanteldak.

van buiten...

van binnen...

de auto heeft nu 268000km weg; bij 258000km heb ik bij de dealer een grote beurt laten geven, tevens de distributie, spanrollen, poelies en hydraulisch druklager laten vervangen. Bij 260000km is de bak geflushed, verder is er een nieuwe accu gemonteerd en heb ik de koplampen gewisseld ivm steenslag.

niets getuned, allemaal standaard.

ondertussen is er het een en ander optisch gedaan:

de deur vervangen. in de oude deur zat een deukje aan de bovenzijde:

Deze is vervangen voor een compleet nieuwe deur, uitdeuken was niet goed mogelijk ivm de hoek van de deuk.

Verder is het tankklepje vervangen ivm een diepe kras. Niet echt spannend, maar het ziet er weer beter uit.

De trekhaak was een twistpunt bij de APK ivm. slijtage aan de kogel. Aangezien alles muurvast zat, hebben wij de trekhaak eraf geflext. Vanochtend bij de garage de balk etc laten vervangen:

op de brug, aangezien alles muurvast zat en de auto nogal laag is , kon ik dit niet op straat doen met "normaal" gereedschap.

roestige balk en roestige bumpersteunen.... de rest ziet er gelukkig goed uit.

en zo staat ie er nu bij... morgen zijn de bumpersteunen en verse bouten binnen, dan kan alles weer netjes gemonteerd worden.
Vaste delen staan nu in de Fertan, morgen schuren en bewerken ter bescherming.

De Parrot MK3100 is nu eindelijk goed aangesloten via de originele radio ( dus met radio-mute ) en de versterker.

Wat staat er nog op de to-do list voor komende weken:

- klein beurtje
- stikken van stukje alcantara bestuurdersstoel
- nieuwe afdekdop ruitensproeier
- wisserarmen zwart maken
- wisserbladen koplampen vervangen
- leerverf stoelen
- bovenste motorsteun ( nieuwe bus )
- veerpootlagers links en rechts en nieuwe schalen
- reactiestangen hebben speling. Vervangen; waarschijnlijk voor IPD
- alle vacuumslangen compleet vervangen ivm melding 3-2-3.
- afdekdop stoelrail bijrijder zoeken.... nergens te vinden!  
- andere ruitensproeierkoppen monteren die nevel sproeien ipv kleine straaltjes- V70?
- gordelstop op gordels
- comfortmodule knipper VW inbouwen
- rails van het dak halen?
- V70 deurkrukken zoeken en in kleur laten spuiten
- beschadiging op spoiler laten repareren en spuiten
- Audio out voor subwoofer op DIN stekker radio maken
- Audio in op radio maken
855 T-5R

Marty__Mouse

Mooi hoor, goed bezig.. Je pakt het meteen volop aan!  :eusa_clap:

When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

Julian

Mooie D0P! Dat kapje voor de bijrijdersstoel.. T-5R heeft toch standaart altijd 2 elektrische stoelen? Er zit verschil in een kapje voor handmatig en elektrisch verstelbare stoel. Op de sloperijen kan je bijna nooit eentje met elektrische vinden. Als je een elektrische stoel hebt bestel dan gewoon een nieuw kapje bij de dealer, hebben wij ook gedaan voor de bestuurderskant, kosten: 1 euro 40.
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Bas T5r

Julian bedankt, zojuist bij Verkerk het kapje besteld. Dinsdag kan ik het afhalen. prijs was wel wat hoger  :) ik heb inderdaad 2 "elektrische stoelen".

vanochtend weer wat kleine dingetjes gedaan:

begonnen met het monteren van de achterbumper:

oude bumpersteunen...

nieuwe (originele) bumpersteunen en bouten

Tsja....dit doet me weer denken aan mijn '68er T2a....

Gelukkig ziet de rest er prima uit! Na het een en ander met Fertan en anti-schutz behandeld te hebben verder gegaan met monteren. de nieuwe bouten ook maar even ingesmeerd met kopervet.

en het zit er weer op. Originele potpagels aan de wielzijde van de bumper weer nieuwe voor aangebracht met de wielen van de vloer;gaat net.

Verder nog even het rubber om deurstopper rechts gemonteerd.... Vergeten te monteren bij de nieuwe deur vorige keer.... handig.

- bij de dealer nieuwe sproeikopjes gehaald van een nieuwe V70 / C30. Deze nevelen beter dan de originele; hoewel ze op mijn (oude) C30 meer power hadden. Wellicht een keer de pomp vervangen voor wat meer vermogen.

Gisteren via Marktplaats een setje deurhendels van een V70 overgenomen, al in de kleur DOP. ben benieuwd.

volgende project na dit weekend: dashboard. Nieuw wieltje voor de dag/km teller en overal meteen nieuwe lampjes in....
855 T-5R

Julian

Kapje wat duurder? bij Ton van Kuyk Alkmaar was het exact 1,40 en het kan bijna niet duurder kosten, heb je wel de goede besteld? ik ben bang dat je het kapje voor een handmatige stoel hebt besteld, die zijn wat groter en duurder en passen ook niet op een elektrische versie, heb je dit wel goed vermeld bij Verkerk?
Nette upgrades verder, ik zie wel vaker de upgrade van de sproeikopjes, ik heb er eigenlijk geen probleem mee.. de originele komen over het gehele ruit en sproeien gewoon goed genoeg (bij ons dan).
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

MrCain

Citaat van: Julian op 24-08-2012 18:32:26
Nette upgrades verder, ik zie wel vaker de upgrade van de sproeikopjes, ik heb er eigenlijk geen probleem mee.. de originele komen over het gehele ruit en sproeien gewoon goed genoeg (bij ons dan).

Totdat je de "nieuwe" versie hebt : dan snap je volkomen waarom je die er op heb gezet  ;)
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

maruska

die oude geven een paar pisstraaltjes.. die nieuwere vernevelen.
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

Volvo850 93

Een hele mooie 855 t-5r

Veel plezier ermee en veilige km

Mvg

Julian

Citaat van: maruska op 24-08-2012 18:45:42
die oude geven een paar pisstraaltjes.. die nieuwere vernevelen.
Citaat van: MrCain op 24-08-2012 18:37:39
Citaat van: Julian op 24-08-2012 18:32:26

Totdat je de "nieuwe" versie hebt : dan snap je volkomen waarom je die er op heb gezet  ;)

Dan misschien toch maar opschrijven voor aankomende APK, heeft toch geen haast. Heeft iemand onderdeelnr+prijs?

Bas T5r

tussen werk en de regenbuien door even de nieuwe aanwinst gemonteerd: deurgrepen van een V70 in de kleur....

voor

na

morgenavond nog de voorzijde doen. Als ik het goed begrijp kan ik aan de bijrijderzijde de cilinder van het slot gewoon weglaten. Heb ik aan de bestuurderszijde nog een andere cilinder / ombouwset nodig? ik kan er niet zoveel over vinden met de zoekfunctie...

alvast bedankt!
855 T-5R

Ewout Schalkwijk

Kun je de cylinder niet gewoon overzetten? Waarschijnlijk zit die van binnen met zo'n schuifplaatje vast.

Mooie DOP trouwens. Zo een had ik ook, maar dan wel een TDI.

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

elianmars

Je moet inderdaad een andere cilinder bestellen. Met de sleutelcode (is via het kenteken op te zoeken door de dealer) is er een x70 slotje te bestellen.
Als je dat hebt, moet je de pen aan het uiteinde iets afvijlen, dan past het zonder problemen.

Zie ook http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,20515.msg386522.html#msg386522

RATFINK

Mooie auto en goed bezig met de kleine veranderingen  ;D

- rails van het dak?

Ja, gewoon doen  8)

JeffreyC

Citaat van: RATFINK op 30-08-2012 21:54:07

- rails van het dak?

Ja, gewoon doen  8)

+ 1

Zeer mooie T-5R, en hij word mooi bijgehouden!
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

henry classic v70

Bij het overzetten van de deurgrepen moet je er wel voor zorgen dat het pinnetje, waar Elianmars het over had, goed gemonteerd zit. Als dat niet het geval is heb je kans dat je tankklepje niet meer open gaat....
Dit heb ik nl gehad vorig jaar; toen ik benzine moest tanken (eens in de 3 mnd, rijd op gas) ging het klepje niet open. Alles doorgemeten, schakelaartje in de deur gewisseld etc. niets... Uiteindelijk erachter gekomen door de deur met de sleutel open en dicht te doen, werkte ook niet. Opnieuw de deurgreep gemonteerd, deurslot geprobeerd en die werkte, toen het tankklepje en die werkte toen ook weer.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4