Olie verbruik, hoe kom ik er achter wat de oorzaak is ?

Gestart door jwrtuning, 22-08-2012 20:50:51

Vorige topic - Volgende topic

jwrtuning

Citaat van: devonius op 26-08-2012 18:15:27
Oke, ik ging ervan uit dat als je auto veel olie verbruikt deze dan ook zou roken. Het moet immers ergens heen en dat is meestal de uitlaat  ;D
Dan zou je denken lekkage, maar je geeft aan dat het blok droog is.

De enige plek waar het nat is, dat is rondom de bougies onder de afdekplaat. Het is daar geen poel van olie, maar de holtes worden wel een beetje gevuld. Ik heb gelezen op dit forum dat het vaker voorkomt, maar waarom en hoe dat is nog een beetje onduidelijk

devonius

Dat kan waarschijnlijk heel eenvoudig opgelost worden met een nieuwe olievuldopring (dat rubber wordt in de loop der jaren/km's hard en sluit dan niet goed meer af). Kost 3 euro bij de volvo dealer, meestal op voorraad.
Ik had hetzelfde, je ruikt zeker ook een oliewalm van in je auto?
Nieuwe vuldopring geplaatst, geen olie meer bij de bougies.

Kan ook nog je cartervent zijn, want daar loopt nog een slangetje naar boven tussen de bougies. De hele carterventilatie sowieso vervangen. Vaak zijn die slangetjes helemaal verrot en/of zit de boel verstopt. Dat zie je pas als je eraan begint.
Doordat bij mij de slangetjes gewoonweg verteerd waren was er zo te zien geen overdruk (die test dat je je dop los draait en gas geeft, vast wel eens gelezen hier) maar toch maar de boel vervangen en dat was niet voor niets.

Piet

Citaat van: jwrtuning op 26-08-2012 19:32:46
Citaat van: Piet op 26-08-2012 19:13:18
Als je je turbo niet wil upgraden, kan je ook nog overwegen je turbo (te laten) reviseren, scheelt toch weer in de kosten.

Als je een beetje handig bent kun je het zelfs ook nog zelf doen met behulp van een revisiesetje van $79, verkrijgbaar via ebay.
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&vxp=mtr&item=280936498649
Is helemaal niet moeilijk om te doen er is ook een goede handleiding voor beschikbaar.

Is inderdaad een veel goedkopere optie...

Maar waarom wil Volvo dat er geen gereviseerde Volvo turbo's in omloop komen?
Ik bedoel dus... Als ik bij de dealer de turbo laat vervangen gaat de oude terug naar Volvo. Ik krijg daar een ruilturbo (= nieuw) voor terug. Ik vroeg nog of het geen gereviseerde zou worden. Nee, beslist een nieuwe.

Een en ander hangt een beetje af wat je bij de dealer voor een ruilturbo betalen moet.
Wat vragen ze ervoor?

(Overigens hoeft een gereviseerde helemaal niet slechter te zijn dan een nieuwe, zeker niet als hij opnieuw gebalanceerd is geworden. je hebt kans dat ie dan zelfs beter uitgebalnceerd is als eentje van de fabriek)

devonius

Ik heb voor een ruilturbo (15G) iets van 600 euro betaald (met een beetje korting). ex btw
Je kan ook bij turbos hoet een ruilturbo kopen, is ongeveer hetzelfde bedrag (staat op de website) maar dan hoef je niet de oude turbo in te leveren. En die kan je dan weer verkopen. Waardoor je uiteindelijk goedkoper uit bent. En ook op die turbo krijg je garantie en die is volgens mij net zo goed. Bij de volvo krijg je volgens mij ook gewoon een gereviseerde. Waarom willen ze anders de oude turbo terug. Om weer een volgende nieuwe te maken. Althans dat denk ik.
Ben trouwens heel blij hoor met de turbo die ik bij de volvo dealer gehaald heb. Dat is in ieder geval een onderdeel wat nog goed is als de rest van de auto echt helemaal op is!

jwrtuning

Citaat van: devonius op 26-08-2012 20:04:31
Dat kan waarschijnlijk heel eenvoudig opgelost worden met een nieuwe olievuldopring (dat rubber wordt in de loop der jaren/km's hard en sluit dan niet goed meer af). Kost 3 euro bij de volvo dealer, meestal op voorraad.

Kan ook nog je cartervent zijn, want daar loopt nog een slangetje naar boven tussen de bougies. De hele carterventilatie sowieso vervangen. Vaak zijn die slangetjes helemaal verrot en/of zit de boel verstopt. Dat zie je pas als je eraan begint.
Doordat bij mij de slangetjes gewoonweg verteerd waren was er zo te zien geen overdruk (die test dat je je dop los draait en gas geeft, vast wel eens gelezen hier) maar toch maar de boel vervangen en dat was niet voor niets.

zowel de rubberen ring als de carterventilatie is vervangen

Piet

mja ... je kan het gewoon es proberen met zo'n een revisiesetje.....
Lukt het niet kun je er altijd nog een nieuwe opzetten, slechts een risico van 80 dollar en wat verzendkosten en wat nieuwe moertjes.
Ik heb mijn turbo ook gedaan met zo'n setje en die doet het nu alweer ruim 40.000 km uitstekend, een 19T en die laat ik tot een druk van 1.4 bar oplopen.

jwrtuning

Citaat van: Piet op 26-08-2012 20:20:27
Citaat van: Piet op 26-08-2012 19:13:18
Als je je turbo niet wil upgraden, kan je ook nog overwegen je turbo (te laten) reviseren, scheelt toch weer in de kosten.

Als je een beetje handig bent kun je het zelfs ook nog zelf doen met behulp van een revisiesetje van $79, verkrijgbaar via ebay.
http://www.ebay.com/itm/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&vxp=mtr&item=280936498649
Is helemaal niet moeilijk om te doen er is ook een goede handleiding voor beschikbaar.

Is inderdaad een veel goedkopere optie...

Maar waarom wil Volvo dat er geen gereviseerde Volvo turbo's in omloop komen?
Ik bedoel dus... Als ik bij de dealer de turbo laat vervangen gaat de oude terug naar Volvo. Ik krijg daar een ruilturbo (= nieuw) voor terug. Ik vroeg nog of het geen gereviseerde zou worden. Nee, beslist een nieuwe.

Een en ander hangt een beetje af wat je bij de dealer voor een ruilturbo betalen moet.
Wat vragen ze ervoor?

(Overigens hoeft een gereviseerde helemaal niet slechter te zijn dan een nieuwe, zeker niet als hij opnieuw gebalanceerd is geworden. je hebt kans dat ie dan zelfs beter uitgebalnceerd is als eentje van de fabriek)

Nieuwe turbo inclusief monteren voor 1100 euro

Piet

Ludo

Als ik bij de dealer de turbo laat vervangen gaat de oude terug naar Volvo. Ik krijg daar een ruilturbo (= nieuw) voor terug. Ik vroeg nog of het geen gereviseerde zou worden. Nee, beslist een nieuwe.

Daar zou ik niet van uit gaan.
Ik kreeg ook een nieuwe motor, maar na een kromme drijfstang was het wel duidelijk dat dat geen nieuwe was.
Die ene drijfstang had een heel andere kleur dan de andere 4.

devonius

Citaat van: jwrtuning op 26-08-2012 20:41:06
Citaat van: devonius op 26-08-2012 20:04:31

zowel de rubberen ring als de carterventilatie is vervangen

Dan zou ik het niet meer weten.

jwrtuning

Vandaag bij de Volvo dealer Furness in Enschede geweest.
Ze hebben de turbo bekeken, compressietest en lektest gedaan, en tot slot nog een stukje gereden met de T-5R.
Ik ben toch weer heel iets wijzer geworden. Alhoewel.... Ik heb wat info gekregen waar jullie waarschijnlijk meer mee kunnen dan ik.

Hun conclusie:

Turbo mankeert niets aan. Nauwelijks speling waarneembaar, volgens de monteur was deze nog in top conditie.
Auto rijd prima en aan vermogen kom ik absoluut niets te kort. En ja, ik heb wel eerlijk van te voren verteld dat hij gechipt is. Monteur was er van overtuigd dat een nieuwe (standaard) turbo niets gaat veranderen aan het olieverbruik en dat ik er ook niet meer vermogen voor terug zou krijgen.

Compressietest en lektest waren beiden goed. Ik ga morgen nog even bellen want toen ik de auto ophaalde was de monteur al weg. De lektest krijg ik morgen door. Verkoper kon namelijk niet alle papieren vinden.
Hieronder de compressietest:

Volgens de verkoper aldaar waren het prima resultaten voor een auto van deze leeftijd. Tsja, wat moet ik daar mee? Toch nog steeds dat olieverbruik. Klepseals vervangen zou misschien uitkomst bieden, maar het kunnen evengoed de olieschraapveren zijn. Het verbruik zou er niet ineens meer om worden dus ik kon maar net zo goed gewoon doorrijden en regelmatig blijven peilen.
Ik denk dat ik dat ook maar gewoon doe. Ik houd het peil sowieso altijd nauwlettend in de gaten. Mocht het me toch te gortig worden dan moet ik maar eens een revisie overwegen.

Wat vinden jullie van de compressietest? De resultaten van de lektest zal ik morgen vermelden.

NinaPaul

"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jwrtuning

Citaat van: NinaPaul op 27-08-2012 19:50:02
Cilinder 5 is toch beduidend slechter

Ja, dat zie ik ook. Maar is het een slecht resultaat?

Ludo

Geen idee of het resultaat slecht is, zal wellicht aan de meetmethode liggen. ??

CiteerMeet de compressie met de motor op bedrijfstemperatuur en bij volgasstand
Normale waarde B5204, B5254, B5252 MPa 1,3-1,5
Normale waarde B5234T MPa 1,1-1,3
Opmerking! Motor op bedrijfstemperatuur, volgasstand en startmotor draaiend met 4,2 - 5,0 omw/sec (250 - 300 omw/min).

Piet

Compressie mag best wat minder zijn bij een motor met veel km, maar liever geen te grote verschillen tussen de cilinders. 5 valt wel beetje uit de toon.
Compressie zegt overigens niets over de olieschraapveren, die kunnen best nog wel vast zitten,
Je kan er eens een busje forte motorflush in mikken (of 2)  vlak voor een oliewissel.... ( baat het niet dan schaadt het niet).