2.5i - wat is de i ? 10v en 20v

Gestart door LeoZandvliet, 24-08-2012 10:04:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

LeoZandvliet

Hallo allemaal,

Wellicht moet ik mij ook even voorstellen, maar rijdt momenteel een s60 (oei)....

Ik ben aan het kijken naar een 850 station of v70 van voor 2000 (is dat dan 'de classic' ?).

Ik wil hierbij wat meer informatie over de verschillende blokken die er voor zijn.

2.0 10v
2.0 20v
2.3 T
2.3 T-5R
2.4 10v
2.4 20v
2.4T
(Dit lijstje is afkomstig van http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_850)

Maar ik zie op de diverse occasion sites ook regelmatig deze voorbij komen (staan niet op wikipedia):
2.5 10v (~140pk)
2.5 20v (~170pk)
2.5i
Zijn dit eigenlijk de 2.4 blokjes die op wikipedia staan, maar dan met de cilinderinhoud (2435cc) naar boven afgerond?
Of zijn dit de blokken die dan alleen in een v70 zouden zitten (volgens tweedehands sites zitten ze ook in de 850).
De 10 klepper is een wat rustiger blokje met eerder het koppel, maar minder maximaal vermogen t.o.v. het 20 klepper blok.
En waar staat de 'i' voor als men het heeft over 2.5i ?
Wat is het verschil met een blok zonder 'i'?
En is de i uitvoering ook in 10v of 20v te verkrijgen?


In ieder geval alvast bedankt voor de moeite, hopelijk zit ik niet in het verkeerde forum.

Groetjes,

Leo

Volvo 850 2.3 T-5R DOP - 1996

-D©©©L-

de "i" is een marketing benaming die eigenlijk hetzelfde betekent als de "F" in het motortypenummer. Beide aanduidigen zijn na 1994 vervallen. de betekenis is simpel:  Brandstof Injectie.

meer info ? http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_Modular_engine

snix

Citaat van: LeoZandvliet op 24-08-2012 10:04:10
Zijn dit eigenlijk de 2.4 blokjes die op wikipedia staan, maar dan met de cilinderinhoud (2435cc) naar boven afgerond?
Ja maar het zijn geen 2.4 blokjes als je daar acher naar de motor code kijkt zie je dat 2.4 geen goede benaming is. Er staat B5252

Citaat van: wikipedia
Decoding Name

The first five characters are as follows:
1st: (B/D) B = Bensin (Petrol), D = Diesel
2nd: (4/5/6) # of Cylinders
3rd & 4th: Approximate displacement in deciliters, may be rounded up or down. (23 ~= 2.3L)
5th: (2/4) Valves per cylinder
6th: (S/T) Standard[naturally aspirated] or Turbo
7th: (2/3/4/5/6/7) Second-Seventh Generation

Ze gebruiken bij de 850 altijd de 2.5 benaming (hoewel het dichter in de buurt zit van 2.4)

Als je een 2.5i ziet wordt daar MEESTAL de 10 klepper mee bedoeld (144 pk)
zetten ze er neer 2.5 20V is het de 20 klepper (170pk)

Zo staat het namelijk ook op de kofferbak