Oliedruppels onder de auto (opgelost)

Gestart door Midicijnman, 27-08-2012 22:39:37

Vorige topic - Volgende topic

Midicijnman

Sinds een tijdje heb ik last van olielekkage. Er ligt regelmatig een beetje olie onder de auto. Geen hele plassen maar na een paar dagen liggen er een stuk of drie 'plekken' met een doorsnede van ongeveer vijf centimeter. Bij nader onderzoek blijken er wat druppels onder het blok te hangen iets meer naar de bijrijderskant en verspreid over verschillende onderdelen. Het verbruik ligt nu op ongeveer 1 op 1500. Als ik gas geef na een tijdje stationair, komt er geen vreemde rook uit de uitlaat. Ook hangt er geen olielucht in de auto. En zo op het eerste gezicht is er niets te zien, al kan ik moeilijk de onderkant bekijken want ik heb geen brug.
Het gaat om een V70 2.5T uit 1997 met 248000 op de klok. Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Of wil iemand mij helpen om uit te vinden wat het probleem is?

Sbv

Keerring die eruit ligt ?
Maak alles eens schoon, dan kan je hopelijk meer zien

Midicijnman

Kan ik daar bruut de hogedrukspuit op zetten?

Sbv

Remmen reiniger ontvet wat beter, tenzij je heet water in de spuit kan zetten. Alles met beleid.

KIM

Zoals Sbv al aangeeft is remmenreiniger mooi spul. Voordeel is dat het snel droogt en dat je gelijk kunt gaan rijden. Dan kun je beter zien wat de bron is van deze olie.
Ik spreek uit ervaring wanneer ik je vertel dat het zelfs dan nog een redelijke zoektocht kan zijn. Die turbomodellen hebben toch wat meer moeite de olie binnen te houden...

Jack v

Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

Midicijnman

Update:
Met dank aan DennisEstate bleek het inderdaad de olieretourleiding te zijn van de turbo. Heel de straat vol met olievlekken door één zo'n suf rubberen ringetje.
RIngetje vervangen > lekkage weg!

En nu moet ik gaan verzinnen wat voor olie ik erin ga gooien bij de komende wissel. Kroon, Magnatec of MaxLife? Of gewoon iets simpels? en wordt het dan 5 of 10w40? Ik duik maar eens in de grote oliediscussie...  :eusa_think:

thuur

Als je verder geen klachten hebt: vervangen door wat erin zat.

Gr ;)

Lindert Bogers

10W40 kan als je op een makkelijke manier van je olielekkage af wilt komen ( olie is iets dikker )

Voor een turbo auto gewoon 5W40, merk vind ik persoonlijk niet interessant Als het maar geen karwei/action spul is.

NinaPaul

Citaat van: Lindert Bogers op 08-10-2012 21:56:10
10W40 kan als je op een makkelijke manier van je olielekkage af wilt komen ( olie is iets dikker )

Voor een turbo auto gewoon 5W40, merk vind ik persoonlijk niet interessant Als het maar geen karwei/action spul is.

(Iets) dikkere olie zorgt niet dat een lekkage stopt! Buiten dat is de bovenwaarde/warme waarde gelijk dus is de olie NIET dikker.

Beetje moe van deze onzin, lekkage verhelp je niet met andere olie of een flesje "hupeldepup" maar door het mechanische mankement aan te pakken.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

jacques1967

Overigens durf ik tegen te spreken dat de olie van de Action slecht van kwaliteit zou zijn. Natuurlijk staat het een ieder vrij om  olie te gebruiken naar eigen keuze. Via onze hobbyclub heeft een oud ingenieur de olie vd Action(10w40),4 ltr can, laten testen bij TNO. Hier kwam uit dat er niets mis was met deze olie (kwalificatie goed) en zeker niet onder doet voor de duurdere merken. De olie vd Action komt uit Duitsland .

Een ander verhaal is de olie vd Aldi, dit is kwalitatief minder en feitelijk geschikt om je blok te spoelen.

Overigens voeg ik zelf wel altijd een bepaalde dope toe aan de motorolie (5 in 1 heet het spul). Loopt alles net wat stiller lijkt het. Ik koop het bij Brezan of soortgelijke shops.

reef

Met olie kun je geen lekkage voorkomen, maar in sommige gevallen helpen alle kleine beetjes. Ik heb er 15W40 ingegooid en volgens het instructieboekje moet dat in dit kikkerlandje kunnen. Dit na carterontluchtingperikelen.

Over goedkope olie; de olie van de HEMA komt gewoon uit Zwitserland (Motorex) volgens de vertegenwoordiger. Don't judge a book by its cover. Ik moet wel zeggen dat ik er Castrol halfsynthetisch ingegooid. Dat dan weer wel.
850 2.5 I 20V AUT. LPI Luxury-line

UserID6342

Citaat van: NinaPaul op 09-10-2012 08:07:24
Citaat van: Lindert Bogers op 08-10-2012 21:56:10

(Iets) dikkere olie zorgt niet dat een lekkage stopt! Buiten dat is de bovenwaarde/warme waarde gelijk dus is de olie NIET dikker.

Beetje moe van deze onzin, lekkage verhelp je niet met andere olie of een flesje "hupeldepup" maar door het mechanische mankement aan te pakken.
Helemaal mee eens, de rest zijn allemaal, tijdelijke, lapmiddeltjes waar je geen spat aan hebt !

joebar

nou ik ga altijd naar Jomanda.... helpt echt hoor.... :eusa_whistle:

UserID6342

Citaat van: joebar op 09-10-2012 20:37:45
nou ik ga altijd naar Jomanda.... helpt echt hoor.... :eusa_whistle:
Bel de volgende keerr ff Chris, ga ik mee ;D ;D