850 naar garage voor nieuwe distributieriem en toen....

Gestart door jacques1967, 29-08-2012 18:37:14

Vorige topic - Volgende topic

jacques1967

De 850 van mijn maat is afgelopen maandag naar een niet merk gebonden vakgarage gebracht. Er moest een verse distributieriem plus alles wat er tussen /op zit.

Nu is het zo dat bij de demontage van een looprol het aangegoten stuk schroefdraad (aan het motorblok) finaal is afgebroken. Volgens de garage zat de rol muurvast en bij de laatste poging is dus het bevestigingspunt finaal afgebroken. Mijn maat heeft inmiddels diverse keren telefonisch contact gehad met het garagebedrijf en zij verklaren dat het afgebroken stuk niet meer te repareren valt. Het garagebedrijf heeft gemeld dat zij zich niet aansprakelijk voelen voor de ontstane schade aan het motorblok. Er moet dus een andere motor in. Ook die willen zij niet kosteloos inbouwen. Het enige wat zij aanbieden is dat de rekening voor het vervangen van de distributie niet betaald hoeft te worden. Mijn maat is het daar natuurlijk niet mee eens . De auto reed vlekkeloos voordat hij deze wegbracht.

De vraag is wat nu het beste te doen? Is het zo dat een garage schade kan aanbrengen tijdens een reparatie en er zo  gemakkelijk mee kan wegkomen? Is de garagehouder hier niet voor verzekerd? Ik vind het maar een vreemde gang van zaken.  De garagehouder meldt de auto te oud is (1994) maar dat maakt voor het feit toch niets uit? (Hij was in elk geval niet te oud om nog een flinke onkostenpot te maken ivm de distributiewissel toch? Die rekening zou ook boven de 600 euro uitkomen.) Dan zou je een oldtimer ook maar beter niet naar een vakgarage kunnen brengen voor onderhoud toch?

Dus als iemand goede tips heeft hoe je zoiets aanpakt dan hoor/lees ik het graag.

mvg Jacques

rifwachter

In dit geval zou ik eens even gaan bellen met mijn rechtsbijstandverzekering.

Wat een verhaal.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

The Demon

Inderdaad rechtsbijstand/advocaat erop zetten want volgens mij is de garage wel degelijk aansprakelijk.
Ondeskundige demontage van een onderdeel o.i.d..

Groet,
The Demon.

snix

Is de garage ergens bij aangesloten bovag oid dan heb je garantie.

Hier is nog wat hulp: http://www.anwb.nl/rechtshulp,/koop-en-verkoop/reparatie-en-onderhoud/Stappenplan-reparatie-en-onderhoud.html

Heb dit nog niet vaak gehoord ... Dirk kom er eens in..? (alsjeblieft :D )

LeonW

Heb je ook foto's? Wellicht is er nog iets op te verzinnen.
Volvo S70 2.5T

daytonawim

Tja, blijft een lastig verhaal, werken aan oude auto's is niet geheel zonder risico, maar wiens risico dat nu eigenlijk is ???

De garage breekt iets af wat normaal gesproken wel gedemonteerd zou moet kunnen worden.

Ben erg benieuwd  8)

jacques1967

Het autobedrijf schijnt aangesloten te zijn bij de Bovag. Maar geldt dat niet alleen de voor auto,s die zij verkopen? Of vallen reparaties bij een niet aldaar gekochte auto  ook de zgn bovag garantiebepalingen?

UserID6342

Zou idd ook graag eens een fotootje willen zien van het geheel.  Wat is er nu precies afgebroken, de bout waarop de meelooprol zit ?  Of de bout van de spanrol ?  Makkelijker gezegd: de meest rechtse of degene die aan de linkse kant onder zit (als je langs het rechtse spatbord staat).  Ik neem aan dat de garage kundig genoeg is om een afgebroken bout te verwijderen.....

Wil je eens een paar foto's regelen en dan denk ik dat we met de mensen hier een heel eind kunnen komen.

stefanhuijser

Fotootje met alleen de steun van de meelooprol en de gaten van de spanrol..

Ter verduidelijking ;)

Gr Stefan
(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

stefanhuijser

Of andersom, maar jullie begrijpen me wel ;)

Gr. Stefan

jacques1967

Er zijn nog geen foto,s beschikbaar aangezien de auto nog bij het autobedrijf staat. Mijn maat zei dat hem verteld  was door de telefoon (Hij heeft het zelf dus ook nog niet gezien) dat het schroefdraad (gegoten draadbus) betrof die gegoten aan het blok zat.  Er zijn deskundigen bij geweest die hebben geoordeeld dat het afgebroken stuk schroefdraad niet te repareren was. Dus welke rol het specifiek betreft weet ik ook niet. Maar als ik de foto zie dan denk ik dat het de middelste positie betreft.

UserID6342

Zonder foto's is het moeilijk te zien wat er gebeurt is, maar ik ben persoonlijk bang dat die gasten het hele aluminium stuk rechts hebben afgebroken.... dus waar de bout inzit.

UserID6342

Citaat van: jacques1967 op 29-08-2012 19:49:26
Er zijn nog geen foto,s beschikbaar aangezien de auto nog bij het autobedrijf staat. Mijn maat zei dat hem verteld  was door de telefoon (Hij heeft het zelf dus ook nog niet gezien) dat het schroefdraad betrof die gegoten aan het blok zat.  Er zijn deskundigen bij geweest die hebben geoordeeld dat het afgebroken stuk schroefdraad niet te repareren was. Dus welke rol het specifiek betreft weet ik ook niet. Maar als ik de foto zie dan denk ik dat het de middelste positie betreft.

Zitten geen bouten gegoten aan het blok, alles kan er normaliter zo af / los.  De spanrolsteun links is compleet te vervangen.

Sem

Ik vind het persoonlijk het probleem van de eigenaar.. De garage biedt aan om de DB-riem te vervangen, maar als er iets muurvast zit (omdat het om een oud hok gaat) en afbreekt, kunnen zij daar natuurlijk niets aan doen. Ze doen waarschijnlijk gewoon hun best en breken de boel niet voor de lol af. Dat is het risico van een oude auto. Anders had je maat het gewoon zelf moeten doen.. ;) Wat ik wel vind is dat de garage een passende oplossing moet vinden. Een ander blok is gewoon absurd lijkt me. Een afgebroken bout kan je normaal gesproken best verwijderen... ik zeg niet dat het makkelijk is. :)

stefanhuijser

Hoe krijg je dat in g*dsnaam voor elkaar?

Zo dik zijn die boutjes niet:

Zou ik in de schuur zitten soms? ;) ;)

Gr. Stefan