Prijs olie

Gestart door ed, 08-09-2004 13:32:45

Vorige topic - Volgende topic

ed

Kan iemand vertellen wat een bus ATF olie kost met artikelnummer 1161640.
Het is een 4 liter kan.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Moet je even je dealer bellen.. ;D

Entuscan

Ik ben vandaag een tonnetje Volvo Dexron III ATF van 20L hier bij de Volvo Truck dealer in de buurt gaan halen.
89.06 euro inclusief 21% BTW (en in NL nog ietsje goedkoper)

Pak een 5L jerycan onder de arm en ga ff naar daar, tappen ze het je zo van groot vat af. Is meestal wel geen echte "volvo" olie maar van hun merk (elf, castrol, q8 etc) maar dezelfde eigenschappen.
Prijzen van de olie liggen via volvo truck toch een stuk lager als bij de gewone volvo dealer.
+ daar is het bijna altijd op voorraad.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

Citaat van: Johann op 08-09-2004 14:23:58
Moet je even je dealer bellen.. ;D
Tja die kon ik ook nogwel bedenken.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Entu,

Ik weet niet zeker of die olie hetzelfde is.Ik weet nu dat ik met de verkeerde olie rondrij (van een X90). De dealer heeft dus de verkeerde olie meegegeven.Ik merk ook dat de auto koud erg goed schakelt,maar zodra hij warm wordt wat begint te stoten bij het schakelen.Ik weet niet of die vrachtwagen ATF wel geschikt is voor onze bakjes.

mark20v

Meestal is het een dexronII of -III olie in de vrachtwagens, is een beetje merkafhankelijk.

mark
Volvo separates men from the boys  

855-Champagne

Als het DexIII is maakt het niet uit. maar kan je voor de zekerheid je bak spoellen en nw Dex III er in

Entuscan

Je moet natuurlijk wel het juiste type vragen ;)
Je hebt verschillende types dexron II, waarbij in de 850 bakken Dexron II-E in moet.
In mijne moet Dexron III-G, wat eigenlijk gewoon de opvolger is van dexron II-E, vandaar dat dex III in een dexII bak geen kwaad kan, vaak zelfs ietsje beter is omdat de olie eigenlijk enkel beter slijtagebestand is.

Dexron is niet voertuig specifiek, maar een algemene norm. Welk merk dan ook zou aan dezelfde normeisen (of beter) moeten voldoen. Netzoals de 15W40 markering op motorolie.

In de 5speed bakken van volvo mag (dacht ik) alleen een "speciale" volvo olie. Geen dexron types.
Zou je eigenlijk op een vadis eens moeten opzoeken. Maar olie van een 5spd geartronic  XC90 kan nooit goed zijn.
Ik zou toch direct terug naar de dealer gaan en op hun kosten de olie laten spoelen/wisselen waar je bij zit.

Mij is verteld verschillende types ATF NOOIT mengen ... dus zomaar 3tal liter onder aflaten en bijvullen is niet aan te raden

mark20v

Wat ik weet van de ATF prijs bij ons ongeveer 3,50 per liter, dit is normale ATF welke ook in de stuurbekrachtiging gaat, dexron II of III weetr ik niet. Dat is dus de bedrijfwagendealerprijs ;)

mark
Volvo separates men from the boys  

ed

Citaat van: Ludo op 08-09-2004 21:14:56

ed, welk verschil er is in ATF olie met jouw artikelnummer en nummer 1161621 weet ik niet.
voor artikelnummer 1161621 heb ik in januari 2003 : 34.37€/liter excl betaald.        
Prijs is bijna gelijk: 34,80/vier liter!
Dat zou dus betekenen dat jij ook de verkeerde olie hebt gebruikt. Deze olie is voor een heel andere bak bedoeld (geartronic).

Ik vind dat de schakelkwaliteit wat achteruit gaat, en dat vind ik erg snel na de wissel (25k).
Daarnaast heb ik op volle kracht af en toe dat het lijkt alsof er nog eens geschakeld wordt. Niet goed dus.

ed

Heb toch de bus van de 1161621 erbij gepakt. Daar staat op dat de olie geschikt is voor de AW50-42/LE. De officiele benaming van mijn bak is AW50-42, en voor een 850 AW50-42/LE.
Wat is dat achtervoegsel "LE", en zijn deze bakken gelijk? Het is wel Dexron III, dus goede kwaliteit.

Zou de 1161640 dan een Dexron IIe zijn? Welke kan ik nu het beste gebruiken? Wie weet het antwoord.

BartRas

Het achtervoegsel LE betekend dat het om een automaat in combinatie met AWD gaat.
there is no substitute for PK's

ed

Op de oliebus staat dat het gaat om een FWD model!? Nu snap ik er niks meer van. Is een 850 overigens in AWD geleverd?

BartRas

Ja de 850 AWD is geleverd (niet in sedan) en volgens mij alleen met 2.5T motor, maar dat weet ik niet zeker.
there is no substitute for PK's

Entuscan

Ed in het boekje staan toch welke types en hoeveelheid olie er overal in zitten.
Maar dexron III zou ??? altijd goed moeten zijn.
Is het oliepeil van de AT wel 100% in orde ?