Steenslag herstellen.

Gestart door Entuscan, 08-09-2004 15:03:40

Vorige topic - Volgende topic

Entuscan

Tja Ik zou graag vandaag en/of morgen de steenslag en wat krassen op men wagen proberen bij te werken.

Ik heb een productje binnen waarmee het mogenlijk zou moeten zijn (jaja I know;) ) om na het bijlakken de lak mooi terug strak/gelijk met de gespoten lak te krijgen.

Nu heb ik vroeger al eens geprobeerd om gewoon met een lakstiftje een kras bij te werken, maar dat is verdikke niet makkelijk. Vooral de blanke lak/vernis aanbregen vern**kt het gladde resultaat. De blanke lak bijt precies is op de daarvoor aangebrachte lak en maakt hem weer een beetje vloeibaar. Althans zo lijkt het

Aangezien ik nu (hopelijk) achteraf de bijgewerkte lak terug  egaal kan krijgen met de originele lak is het moeilijk om daarover nog eens blanke lak aan te brengen, want die komt dan weer hoger als daarvoor, of bijt weer in.

Ik heb me bij de locale auto-onderdelen zaak Volvo 426 lak laten mengen, heb ook de blanke lak + de verharder voor de blanke lak meegenomen.

Maar ik vraag me af of ik de zilvere lak en de blanke lak niet kan mengen in bv een 1:1 verhouding , om zo een mooier resultaat vanaf de eerste aanbrenging te krijgen?
Om exact te zijn 50% Kleur lak, 34% Glanzende blanke lak en 16% verharder = 1 op 1 verhouding tussen verf en glanzende vernis.

In de autozaak wisten ze me hierover geen duidelijk antwoord te geven, want ze hadden dat zelf nog nooit geprobeerd.
Misschien heeft iemand hier een idee/ervaring
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Peth©oni

Doe een proef stukje en laat het ons weten, want ik denk dat hier nog niemand mee bezig is geweest. Maar het zou mooi zijn als het werkt.

gr

denkweb

Heb de motorkap vorig jaar na steenslagschade laten spuiten. Die 2 lagen mengen NIET met elkaar, hebben een andere hardheid waardoor de lak losknapt. De toplaag is flexibeler. Bij mij was de ondergrond niet goed ontvet op enkele steenslagplaatsen en laat de toplaag los, dat is ook een ergernis voor in de top 10. De hersteller hersteld het wel binnen garantie bepalingen...

Frans Harkema

Citaat van: Entuscan op 08-09-2004 15:03:40
Maar ik vraag me af of ik de zilvere lak en de blanke lak niet kan mengen in bv een 1:1 verhouding , om zo een mooier resultaat vanaf de eerste aanbrenging te krijgen?

NIET DOEN! Als het verantwoord mogelijk was dan zouden ze het in de fabriek ook zo doen. Beroepshalve heb ik nogal eens met lakken e.d. te maken, ik kan je dan ook alleen maar adviseren om hier niet mee te gaan experimenteren want het resultaat kan nog wel eens tegenvallen.

Just my 2cts,
Frans

Entuscan

Denk dat fabrieksmatig niet mogenlijk is omdat je in kant en klaarbus moeilijk met verharder kan werken.

Nuja ik heb eens een teststrook op een kras op de bumper aangebracht. (die zou om goed te zijn toch OOIT opnieuw gespoten moeten worden) dus als het daar mis gaat .. niets aan de hand.

De klaargemaakte lak is al reeds een verdunning. Spuitklaargemaak, ik dacht dat ze iets van 60% aan't praten waren.
In iedergeval veel dunner als deze die uit het volvo lakstiftje komt.

Ochja het is een experimentje als een ander ;)
Tot nu toe ziet het er al vééél beter uit als een zelf met spuitbussen bijgewerkte kras op de andere kant van de bumper.
Kras gespoten met 426 metallic en helmar blanke glanzende lak erover gespoten ... toch nog lang niet dezelfde glans.

s©ub@

nou het gespoten stukkie nog ff polijsten en poetsen en dan moet ie nagenoeg egaal verdwenen zijn...
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Entuscan

Normaalgezien is er niks van Polijsten of ander gelijkschuren nodig.
Daarvoor dient dat speciaal productje.
Was aan't denken om dit , indien het goed meevalt, misschien in de roffel te zetten? Kwestie van een leuk item der in te zetten.

s©ub@

ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

Spin!

Ik heb vorige week een R bumper onder mn 850 geplakt, echter deze was nog niet voorzien van lak. Bij de plaatselijke schilder heb ik mijn metalic lak laten maken en het resultaat is echter verbluffend, ik had wat kleurverschil verwacht maar het is gewoon exact de goede kleur.

De truc is, gewoon 3 a 4x spuiten dat ding en bij de laatste keer de lak niet helemaal op laten drogen, dan pak je een bus blanke lak en dan spuit je het eroverheen. dat laat je weer goed drogen en ook de blanke lak spuit je er 3 a 4x op. Pas wel op dat je niet druppeld, dus echt goed gelijk aanbrengen. Druppels zijn funest, maar wel weg te werken. Om het resultaat tot een perfect product te maken hanteer je even een potje commandant groen, dat poetst het geheel weer glimmend. Wat ook goed spul daarvoor is (denk ik) is het groene potje dat we hadden op de poetsdag, alleen commandant haalt er echt een laagje vanaf zodat het egaal en strak wordt.

Spuiten bij de dealer kostte 100€ ex btw, en nu scheelt het me minder dan de helft. En je bent nog lekker bezig ook!

www.vm-parts.nl

FrankT5

Citaat van: Spin op 10-09-2004 10:31:33
Ik heb vorige week een R bumper onder mn 850 geplakt, echter deze was nog niet voorzien van lak. Bij de plaatselijke schilder heb ik mijn metalic lak laten maken en het resultaat is echter verbluffend, ik had wat kleurverschil verwacht maar het is gewoon exact de goede kleur.

Dit klinkt heel goed Spin, ik ben benieuwd hoe jouw oude bumper eruit gaat zien nadat je hem dezelfde behandeling hebt gegeven. Als je je oude bumper gespoten hebt hoor ik het graag!
wat heb Kadoendra je nâuh geleerd?

Hen3

Citaat van: Spin op 10-09-2004 10:31:33
Bij de plaatselijke schilder heb ik mijn metalic lak laten maken ............ gewoon 3 a 4x spuiten dat ding en bij de laatste keer de lak niet helemaal op

Hebben ze die lak voor je in een spuitbus gedaan of heb je zelf een spritzinstallatie?!

Spin!

Ze hebben em in een spuitbus gedaan...wat is een spritzinstalldinges?

www.vm-parts.nl