Hoog? verbruik op LPI (T5)

Gestart door Arnie82, 10-09-2012 09:01:29

Vorige topic - Volgende topic

Arnie82

Kleine update... Gisteren even gebeld en deze ochtend even bij Boertien langs gereden...

Eenmaal verbonden met de computer bleek dat de waarde die de computer gebruikt om het moment van overschakelen naar benzine te berekenen verkeerd stond. Het kwam er op neer dat er ± 8L te vroeg werd terug geschakeld.

Deze waarde is aangepast en we gaan de komende tankbeurt even monitoren wat er gebeurd.
Of hiermee ook het langzame vullen zal zijn opgelost is nog niet zeker...
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Sbv

Is het trage vullen niet het gevolg van plaatsing achter benzine klep icm smallere vulopening ?

H_Rovers

Hoe langzaam gaat dat vullen dan eigenlijk?

Arnie82

Citaat van: Sbv op 12-09-2012 09:02:11
Is het trage vullen niet het gevolg van plaatsing achter benzine klep icm smallere vulopening ?

Zou kunnen, maar in feite zal dit niet een groot verschil moeten uitmaken lijkt me... Bij een buitenvuller is de daadwerkelijke doorgang/slang richting de gastank niet heel veel groter.

Citaat van: H_Rovers op 12-09-2012 09:05:20
Hoe langzaam gaat dat vullen dan eigenlijk?

De afgelopen keren ging het tot de 30L op normale snelheid maar boven de 30L neemt de snelheid beetje bij beetje af. Aangekomen bij ± 39L is de snelheid er echt uit en komt er tergend langzaam nog wat bij. De tankinstallatie slaat niet af maar je stopt vanzelf met tanken aangezien het te lang duurt...

Vanzelfsprekend zal ik nu even gaan kijken of er na de aanpassing van deze ochtend hierin verbetering is.
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

Robster480

Hier ook de vuller achter het tankklepje en inderdaad door de smallere vulopening gaat het tanken iets langzamer dan met een buitenvuller.
Storend vind ik het niet aangezien ik niet anders gewend ben.
1997, 417 Nautic Blue Pearl S70R
1995, 318 Paris Blue 480 GT <Sold>
1994, 235 Red 480 S <Sold>

MrCain

Heb zelf ook de vuller achter het tankklepje en het vullen gaat normaal => laatste 2 liter iet wat langzamer maar dan slaat de pomp af (heb wel de normale afschroefbare vuller niet de "mini" uitvoering).

Kan ook veel verschil uitmaken waar je tankt : ik tank altijd bij de zelfde (Shell met BK gas) en heeel soms als ik de Shell niet haal bij de Total => hier vult deze wel langzaam en krijg mijn tank niet volledig vol (scheelt gewoon 3 tot 4 liter!!!). Ligt er aan hoeveel druk de vulpomp levert en ik denk (heb daar eens op gelet) of de LPG tank boven of ondergronds is.

Let wel dat als je een nieuwe tank heb deze pas na een tankbeurt of 4/5 pas volledig gevult word => alle lucht moet er nog uit  ;)

Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

GeertM2

Verbruik lijkt me redelijk normaal, doe die van mij ook, afhankelijk van de rijstijl.
Probeer het gas eens iets minder ver in te drukken, of leer ermee leven. ;)
Ik heb ook een 61 liter tank, maar die van mij schakeld niet automatisch terug naar benzine.
Als ik hem echt helemaal leeg rijdt tot de motor ervan gaat stotteren (wat ik normaal natuurlijk niet doe) tank ik 52 liter...

Ries van de Zilverschuit

Die 52 liter was bij mij ook in het begin, inmiddels teruggelopen tot 50 liter. Scheelt toch zo'n 16 kilometer.
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

Arnie82

Citaat van: GeertM2 op 12-09-2012 11:46:53
Verbruik lijkt me redelijk normaal, doe die van mij ook, afhankelijk van de rijstijl.
Probeer het gas eens iets minder ver in te drukken, of leer ermee leven. ;)

Kan met het verbruik wel leven hoor... Terug gerekend in euro's loopt hij ongeveer identiek aan mijn vorige auto (Leon 2.0TDI) als ik daarmee zuinig aan deed.

Wat me meer irriteerde was het feit dat ik maar 39L tanken kon... Dit is als het goed is nu verholpen en zo ik hier lees zal dit na een paar tankbeurten nog iets beter gaan worden...

Gaan dus eerst weer ff rijden, tanken, rijden, tanken, rijden en weer tanken om dan eens te kijken wat de status is... Gelukkig vliegt de T5 net zo lekker op LPG dan op benzine. :)

MrCain

Ben zelf ook begonnen met net 50 liter bij de nieuwe tank. Nu als hij op benzine schakelt gaat er een goede 55 liter in  ;) (als ik bij de Shell tank, dat dan weer wel  :eusa_think:)

Ach, je zit zo aan je maximale tankvulling hoor  ;) tank is leeg eer je het weet  :eusa_whistle: ;D
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Arnie82

Gisteren even de LPG tank weer gevuld... Na ± 340km schakelde het systeem terug naar benzine.
Bij de pomp kon ik er 45L in krijgen. (met wederom de laatste liters in langzaam tempo)

Is dit een beetje normaal voor een 61L tank met kleine vuller achter de tankklep?

GeertM2

Lijkt mij allemaal wel normaal.

Dat het vullen op het laatst langzaam gaat, is wel normaal.
Ik heb een nippel in de bumper, en daar gaan de laatste liters er ook wat langzamer in.
Lijkt er wel op dat jouw systeem redelijk behoudend terug schakelt naar benzine als de lpg tank bijna leeg is. Ik weet niet of daar wat aan te doen is.

Om die reden heb ik dat systeem niet, die van mij schakelt nooit zelf naar benzine. Voordeel is dat je de laatste liters gas ook kan gebruiken. Nadeel is dat als je de tank echt leeg rijd, de motor uiteindelijk gaat stotteren en je zelf vlug moet overschakelen. Schijnt ook iets minder te zijn voor je LPG opvoerpomp.  ;D

Eerlijk gezegd zou ik, als ik jouw was, me er wat minder zorgen om maken, en gewoon lekker gaan rijden en genieten van die T5!

Vulk

Verbruik lijkt me heel normaal.

Als je het nog wat naar beneden wil krijgen kan je eens kijken of de volgende onderdelen nog 100% fris zijn: lambdasonde, luchtmassameter, ontsteking, luchtfilter.

NinaPaul

Het aantal "niet gebruikte" liters is in te voeren door de vialle dealer.

Tank helemaal leeg rijden zou ik niet doen, is slecht voor de lpg pomp.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Arnie82

Citaat van: NinaPaul op 18-09-2012 12:40:04
Het aantal "niet gebruikte" liters is in te voeren door de vialle dealer.

Tank helemaal leeg rijden zou ik niet doen, is slecht voor de lpg pomp.

Klopt... de LPG inbouwer heeft 7.5 ingevoerd zag ik... Standaard waarde voor deze 61L tank wist hij me te vertellen.