nieuweling op forum

Gestart door petrolhead2.5, 14-09-2012 21:39:46

Vorige topic - Volgende topic

petrolhead2.5

helemaal mee eens, meeste op gevoel en vast is vast

The Demon

Nee vast is een kwartslag voor het afbreken!

Groet,
The Demon.

petrolhead2.5

even update van m'n werkzaamheden, afgelopen weekend er helaas weinig aan kunnen werken wegens weekendje weg met m oude vertrouwde passatje. Vanavond weer ff met de Roffel bezig geweest, distributie weer losgehaald en waterpomp gedemonteerd. Pfff wat een teleurstelling, de bout steek net niet ver genoeg uit het water pomp huis om 'm los te kunnen krijgen.  Dus maar ff nadenken over een andere oplossing, zit te denken aan:

- of iets erop lassen, maar eromheen is alle van alu dus wordt lastig
- of voorzichtig iets erin boren met een heel klein boortje en dan iets erin wat goed vastzit

ga dit morgen ff rustig bekijken met een aantal experts die dit vaker hebben meegemaakt, maar neem geen overhaaste beslissing, en zeker geen ruig werk.....

op hoop van zegen dan maar....overigens als ik achteraf de oude bouten bekijk mag ik blij zijn dat er niet nog een is geknapt bij het demonteren, allemaal witte resten lock tight vielen eraf, ik had deze ook nooit moeten monteren, maar da's achteraf.

hou jullie op de hoogte

en nee, ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen om voor foto's te zorgen, ik ben even gefocust op bovenstaande, maar houdt de moet erin :laugh: ;D

petrolhead2.5

toch nog ff 2 snelle telefoon foto's gevonden,

optisch staand er volgende 2 zaken op programma:

- 15'' lichtmetaal org 850 voor de zomerbanden (ga bezig met opnieuw gronden + spuiten vd velgen)
- 15'' lichtmetaal van v70 classi voor de winterbanden (ook deze opnieuw gronden + spuiten)
- v70 achterlichten, deze heb ik reeds gekocht
- standaard stuurwiel vervangen door leder, deze heb ik ook reeds gekocht

http://i45.tinypic.com/2ql7ev5.jpg
http://i47.tinypic.com/27wrwcz.jpg

petrolhead2.5

goede nieuws is dat de afgebroken bout eruit is. D.m.v. miniscule dop erop te lassen (heb het aan experts overgelaten) en voorzichtig los te draaien is 'ie losgekomen. Maar het fraaiste van alles is dat we nog even de oude waterpomp en de nieuwe hebben vergeleken. We zijn tot de conclusie gekomen dat welliswaar de afstand van de flens tot aan het riemwiel gelijk is aan de oude pomp, maar dat de dikte van de flens zelf 1,5mm dunner is. Dit komt omdat voor een A merk imitatie heb gekozen en niet voor originele Volvo wateromp, daar zit dus iets, zij het minmaal verschil in. Maar uiteindelijk heb ik dus gewoon op het einde van de draadeind gezeten i.p.v. zwak punt in de bout.........je moet er ook allemaal maar achter zien te komen! Nu uiteraard 7 bouten van het juiste soort, en ik trek ze uiteraard niet meer aan met momentsleutel!!

In de tussentijd nog volgende gedaan:

- versnellingsbakolie ververst (kan er nu nog super bij)
- nieuw brandstoffilter geplaatst
- diverse massa aansluitingen aan motorblok schoongemaakt en ingevet, kan er nu toch goed bij
- thermostaat preventief vervangen, kvs is er toch nog af

Rest mij echter nog een vraag wat betreft de grote (dwars) stabilisator stang. Deze wordt met 2 rubberen hulzen vastgehouden op het subframe, echter zover ik kan zien zijn deze rubbers los te vervangen, en hoeft dus niet de hele stabi stang te worden vervangen. De rubbers zijn echter zo uitgedroogd als wat. Maar als ik de onderdelen wil bestellen geeft het aan dat alleen de bouwjaren t/m '93 de rubbers kunnen worden vervangen en latere modellen alleen de complete stang, volgens mij klopt dit niet, iemand hier ervaring mee? B.T.W. de auto is van 04/1996

hou jullie verder op de hoogte

Ludo

Klopt wel, een 96er heeft de rubbers gevulcaniseerd op de stabilisatorstang.

petrolhead2.5

maar ik heb vandaag nog ff gekeken en ze zijn toch echt demontabel  ;D waarschijnlijk dat er hier een keer ander op is gezet en dan meteen maar een demontabele? Ik weet niet of deze onderling uitwisselbaar zijn. Lijkt er ook op dat ik er bij kan zonder het sub frame te laten zakken, dan is het denk niet zo moeilijk deze ff te vervangen. Zal het nog n's nader goed nakijken voor dat ik deze onderdelen bestel, rijden doet ie er ook wel om. Wordt vervolg.....

thuur

Citaat van: petrolhead2.5 op 10-10-2012 22:50:57
goede nieuws is dat de afgebroken bout eruit is. D.m.v. miniscule dop erop te lassen (heb het aan experts overgelaten) en voorzichtig los te draaien is 'ie losgekomen. Maar het fraaiste van alles is dat we nog even de oude waterpomp en de nieuwe hebben vergeleken. We zijn tot de conclusie gekomen dat welliswaar de afstand van de flens tot aan het riemwiel gelijk is aan de oude pomp, maar dat de dikte van de flens zelf 1,5mm dunner is. Dit komt omdat voor een A merk imitatie heb gekozen en niet voor originele Volvo wateromp, daar zit dus iets, zij het minmaal verschil in. Maar uiteindelijk heb ik dus gewoon op het einde van de draadeind gezeten i.p.v. zwak punt in de bout.........je moet er ook allemaal maar achter zien te komen! Nu uiteraard 7 bouten van het juiste soort, en ik trek ze uiteraard niet meer aan met momentsleutel!!

Het had dus niets met de momentsleutel te maken, dus waarom "uiteraard" niet meer daarmee vastzetten?

Gr :eusa_think:

Piet

Grappig die conclusie dat de kans op afbreken van een bout groter is bij gebruik van een momentsleutel dan zonder gebruik van een momentsleutel.......

Justin-850

Welkom Maarten! Heel toevallig dezelfde Maarten Maurits als de Maarten Maurits die bij Goritzlehner werkt?

Grt. Justin

petrolhead2.5

Nou eindelijk maar is ff een update ;D Inmiddels stuur ik ruim 2 weken in de Volvo (let op begonnen eind september 2012!!) maar alles in alle rust opgebouwd, en de auto is nu (bijna) perfect. In ieder geval staat komende woensdag een rit van 900km naar het schone Oostenrijk gepland. Een ding kan ik vast zeggen, wat een superfijne auto's zijn dit. Comfort is top, de vijfcilinder roffel ongeveer het mooiste motorgeluid wat er te bedenken is. Iig heel wat anders als die gedonwsizede tdi/ tsi's/ 3 cilinders/ greenlines, etc van deze aardbol. Deze auto's geven je het gevoel met een echte auto op weg te zijn, geen zenuwachtig gedoe, maar gewoon een lekkere zweedse degelijke tank. Ook een erg mooi model en ik noem haar maar vast Swedish Next top Model.

Hieronder een opsomming wat er uiteindelijk vervangen is:

- distributieriem + spanners + waterpomp (nieuw schroefdraad opgetapt en nieuwe bout wegens afbreken!!)
- mulitriem
- carterventilatie compleet
- inlaatspruitstukpakking
- luchtfilteraanzuigbuis
- remblokken + schijven voor en achter
- stabilisatorstang rubbers
- stuurkogel rechts
- hoezen om stuurhuis wegen gescheurd, nieuwe gemonteerd
- uitlaat complete einddemper
- hoezen rond nivomats vernieuwd (van een 940 besteld bij Skandix past perfect)
- 5 nieuwe bougies
- waterlekkage parrafan verholpen (afvoeren ontdaan van blad) dit was niet het probleem, probleem was de afdichting van het huis voor de aanzuiging van de kachelmotor, dit rubber was lek, nieuwe erin + afgekit
- kachelmotor vernieuwd (gevolgschade van de waterschade, oude motor was verroest/ verzopen)
- olievuldop ring vernieuwd wegens lekkage
- meteen ook maar nieuwe groene dop voor expansievat
- radiator was lek, dus ook maar nieuwe erop (bevestigingsbout opnieuw aan carrosserie gelast)
- beide hoofmotorsteunen, de voorste en de achterste vernieuwd
- kilometerteler tandwiel vernieuwd en vervangen door messing exemplaar
- lampjes in dashboard en climatronic paneel vernieuwd
- achterste krukaskeerring vernieuwd wegens lekkage
- nieuwe keerring gemonteerd, keerringen aan versnellingsbak meteen ook maar vernieuwd
- nieuw koppelingsset + druklager gemonteerd
- remvloeistofvernieuwd (wat er af kwam was zwarte drap)
- olie ververst 10w40 + filter
- bakolie natuurlijk ook vernieuwd
- afdichtdop van koplamp opgehaald bij sloop deze was weg
- 1 vaccuumslang vernieuwd, motor trok valse lucht waardoor het stationair toerental ca. 1200 toeren bedroeg, nu net iets benden 1.000
- oh ja handremschoenen + veertjes vernieuwd alles opnieuw afgesteld
- raamgeleider links vervangen wegens knakken raam
- beide schakelaars van elektr ramen volledig losgehaald, schoongemaakt, 1 bleek defect dus gebruikt exemplaar ff opgehaald bij elferink
- beide side skirts gedemonteerd, om te controleren op roestvorming aan de dorpels, godzijdank helemaal gaaf. Dus alles goed schoongemaakt, ontvet en in bodysafe gezet, voorzien van blanke lak, dus dat kan voorlopig wel ff zitten
- complete bodem gereinigd, ontvet, en voorzien van beschermlaag
- linker buitenspiegel vervangen wegens krassen

optisch/ interieur:
- gasveren achterklep vernieuwd
- dakspoiler gemonteerd
- bumpers voor en achter gespoten wegens beschadigingen
- v70 achterlichten gemonteerd
- v70 classic wielen geschuurd/ gegrond/ gespoten + nieuwe Hankook winterbanden gemonteerd
- interieur compleet gereinigd
- ruitenwisserbladen vernieuwd + koplampwissers vernieuwd
- rubberen mat in bagageruimte
- roelhoes gereviseerd met revisieset van Skandix (minimaal 2 a 3 uur werk wil je 't goed doen) op de verpakking staat half uurtje, ja amahoellah :D

Wat verder nog fraai was, ik vond de motor in het begin niet heel geweldig trekken. Ik had de distributie vernieuwd en had zo m'n twijfels over de timing. Ik had voor de zekerheid bij het loshalen alles gemarkeerd, zodat ik zeker weest dat ik de motor weer aan het lopen kon krijgen. Echter er zat maar liefst 2 tanden verschil in met de fabrieks markeringspunten. Toen maar eens ff aan de gang gegaan. Ik wist niet zeker of ooit de riemwielen waren gedomteerd, dus voor de zekerheid maar de timing gecheckt aan de kant van de nokkensassensor en deze stond verder goed t.o.v. de riemwielen. Dus alles op fabriekstiming terug gezet, wat een wereld van verschil was dat zeg!! 

Statistieken:

- olieverbruik nihil
- benzineverbruik ca. 1:9,5-1:10, positieve uitschieters richting 1:11 mogelijk dan is de koek echt op
- auto net nog ff gecheckt, gegeken of de d riem op spanning blijft, spanner niet lekt (heb m uiteraard zeer langzaam iedere keer teruggeduwd in bankschroef) dit is allemaal perfect.
- gisteravond de auto even uitgelaten op de A31 wilt toch nog best sjouwen zo'n 10v 200+ is echt geen probleem.

Punten van aandacht:

- na flink gassen op de autobahn en paar minuten stationair draaien en een dot gas een behoorlijke wolk rook (klepseals zitten er dus wel aan te komen), echter olieverbruik is weinig dus dan kan nog wel ff. Bij normaal rijden, verder nooit geen las, alleen na hard rijden en echt een paar minuten draaien wil er wat rook uitkomen, maar ach mag het bij die km's (350.000 is niet niks). Vindt wel dat deze motoren heel mooi lopen, ondanks de enorme kilometerstanden, dus naar mij mening is het het echt waard om de klepseals nog ff te doen. Ik merkte dit ook pas nu op tijdens het opbouwen meerdere keren proefgereden met de auto, verder nooit wat kunnen ontdekken) ::)

Wat had ik anders gedaan, als ik weer aan zo'n project zal beginnen? Gewoon vanaf begin de hele motor eruit lepelen, want de bak moest er achteraf toch achterweg, bovendien had ik dan overal beter bij gekunt. Maar ja, als je alles van te voren weet.
Ik hoop er lang van te genieten. Verder opvallend, zoveel mensen die zeggen, oh ff versnellingsbakje er achter weg, ja, ja, ik ben er al achter, je kunt dingen vernieuwen, je kunt ook dingen preventief vernieuwen, denk bijvoorbeeld aan de keerringen aan de versnellingsbak, om alles zorgvuldig en netjes te doen, ga je 't in mijn optiek nooit redden met de tijdstabbellen die een importeur/ fabrikant voorschrijft, daar ben ik nu ook wel achter.

De wens voor LPG heb ik ook nog, dus als 't verder goed bevalt komt dat er zeker in. Verder een super mooi forum met heel veel kennis aanwezig, zonder was het er lastig geworden denk ik. Voorlopig maar eerst is ff genieten van iedere kilometer, wat kan het toch mooi zijn........ :eusa_dance:

http://i50.tinypic.com/wjgrvb.jpg
http://i50.tinypic.com/29xetkj.jpg
http://i45.tinypic.com/nppdtx.jpg
http://i49.tinypic.com/rsss4o.jpg
http://i46.tinypic.com/ivxv8x.jpg

Dit was ff een stortvloed aan verhalen, maar vond het leuk om jullie ff op de hoogte te houden,

Oh ja, ik zal onze forumsticker ook nog ff bestellen, dan kan er nog wel af....

The Volvoboy

HEEL goed bezig geweest!! Echt chapeau!! :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Julian

Inderdaad heel mooi bezig geweest
Volvo 850 R - Sedan - Handgeschakeld - 2.3 Liter - Rica Powered - Turquoise Pearl 422 - Maart 1996 - 257.000 KM

Miel850

Deze ziet er picobello uit. Chapeau!
(en je bent er zelf al achter dat je niet 20 maar 10 kleppen hebt zie ik).

Gr.
Miel
Of ik getrouwd ben? Nee, mijn schoonouders konden geen kinderen krijgen.

petrolhead2.5

zoals te lezen valt tussen mijn werkzaamheden dacht ik de waterlekkage in het kachelmotor huis te hebben opgelost. Maar helaas na een paar plensbuien gisteren liep het kachelmotorhuis heel iets vol water, getuige de piepgeluiden die mij NIEUWE !! kachelmotor te weeg bracht, nu direct maar alles ff droog gefönd  :eusa_wall:

1. met water afvoeren is niets mis loopt allemaal goed weg
2. ook die in de middenconsole achter de bekleding

Mijn vermoeden waar het wel eens kon lekken is nogmaals bevestigd. Ik heb mij er over verbaasd dat er bij mij geen interieurfilter aanwezig is. Er zit slechts een rubberen afdichting met een kunststof houdertje erom heen en geen filter maar een open gat. Als het hard regent stijgt het waterpeil dusdanig hoog dat het er iets overheen kan stromen !! Ik had dit al eens schoongemaakt goed gemonteerd en gekit maar helpt niets. Als ik de constructie met interieurfilter bekijk zit er een veel hoger houdertje op met een veel hogere 'schouder' hoogte waar het filter bovenop ligt, volgens mij is dit zo te monteren.

1. klopt mijn verhaal
2. heeft iemand zo'n houder liggen, filter had ik destijds al nieuw besteld en heb ik liggen in veronderstelling dat ik een interieurfilter zou hebben. Wil graag oplossen omdat ik anders straks een hagelnieuwe kachelmotor naar de knoppen heb   :eusa_doh:

ik kwam onderstaande afbeeldingen tegen en op het filmpje kun je goed zien hoe hoog 'ie zit mét filter

filmpje: http://www.skandix.de/de/dokumente/einbauanleitungen/video-innenraumfilter-wechseln/947/