Positie lambda en breedband sonde en Innovate AFR perikelen...

Gestart door MrCain, 15-09-2012 16:52:02

Vorige topic - Volgende topic

MrCain

Na een dag of 2 zoeken op het forum toch maar een berichtje omdat ik het echt niet kan vinden....
Ben op zoek naar de beste positie van de lambda sensor en breedband sensor (tbv AFR meting).
Weet dat de breedband sensor niet te dicht bij de turbo mag zitten (minimaal 30cm) alleen wat is de meest ideale positie van de originele lambda sensor??

Ik vraag dit omdat ik binnenkort aan mijn downpipe wil beginnen en dit ook gelijk in één keer goed wil doen.
De breedband is zozeer niet het probleem denk ik => in de racekat zit in het tapse gedeelte voor de kat al een bung, en wil die daar eigenlijk monteren. word hij ook niet te warm denk ik.

Heb al eens fotootjes gezien van een feritta en daar zit schijnbaar  ???  de lambda gelijk in de eerste bocht vanaf de turbo. Vind dit persoonlijk niet een ideale plaats voor de sonde, maar misschien dat dit met een reden is gedaan?

Afijn, alle advies en commentaar is welkom  ;D daar ik een les uit kan trekken!

Alvast bedankt,
Michiel.
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

Thys

Ik had dezelfde vraag een poosje geleden, maar kon er ook geen duidelijk antwoord op vinden. Uiteindelijk maar besloten om het zo te laten doen, de achterste bung is erbij gekomen.

Wout309t

Ik heb hem uiteindelijk ná de kat geplaatst....
2011 V70 2.0T R-Design MT

KIM

Citaat van: Wout309t op 17-09-2012 09:51:03
Ik heb hem uiteindelijk ná de kat geplaatst....

Ik mag hopen achter de niet aanwezige kat? Anders heb je een stuk minder aan een breedband sensor. Achter de kat kun je het bijna met een sprongsensor af.

Wout309t

Er zijn er hier meer die dat hebben. Een chiptunert meet ook na je kat....
Ik had er eerst ook mijn vraagtekens bij, maar het werkt gewoon.
2011 V70 2.0T R-Design MT

MrCain

Ook na de kat werkt een breedbandsensor => zoals je al zelf schreef :
Citaat van: Wout309t op 17-09-2012 13:40:13
Een chiptunert meet ook na je kat....

Enige nadeel is ,omdat je dan steeds verder van de motor gaat, dat de reactietijd langer word.

MrCain

Citaat van: Thys op 17-09-2012 09:41:42
Ik had dezelfde vraag een poosje geleden, maar kon er ook geen duidelijk antwoord op vinden. Uiteindelijk maar besloten om het zo te laten doen, de achterste bung is erbij gekomen.

Kiek dat is duidelijk! Bijna als de originele positie. Ff kieken of dat straks bij mij ook zo past => gaat een iets langere flexibel stuk gebruiken. Die bung voor de breedband komt zo ongeveer ook op die plaats, maar dan in het tapse stuk van de kat(zo ongeveer op 10 - 11 uur positie: ook wel belangrijk voor de levensduur van de sensor...).

Bostel

Als ik kijk in de 'manuals' van verschillende soorten wideband's staat toch overal in dat je deze voor de kat moet monteren.
Innovate p7, AEM p8, Zeitronix p1

Trouwens nog iets interessant om te weten misschien:

De breedband-lambdasonde heeft buitenlucht nodig voor de binnenkant van de sonde. De buitenlucht komt via de stekker door de kabel binnenin de sensor. Daarom moet de stekkerverbinding tegen vervuiling door was of conserveermiddelen worden beschermd. Bij storingen in de lambdaregeling moet de stekkerverbinding van de breedband-lambdasonde op vervuiling worden gecontroleerd. Zo nodig moet de stekkerverbinding worden gereinigd.

bron : http://wds.spaghetticoder.org/ni/zinfo/FB-120002-A06.htm

Ik heb met mijn lambda-systeem van innovate vroeger problemen gehad en misschien moet ik de stekker dan toch maar eens fatsoenlijk nakijken.
Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

KIM

Citaat van: MrCain op 17-09-2012 14:05:43

Ook na de kat werkt een breedbandsensor => zoals je al zelf schreef :
Citaat van: Wout309t op 17-09-2012 13:40:13
Een chiptunert meet ook na je kat....

Enige nadeel is ,omdat je dan steeds verder van de motor gaat, dat de reactietijd langer word.

Bovendien verandert je kat de uitlaatgassamenstelling. De bedoeling is dat het restant zuurstof opnieuw aan HC en CO gekoppeld wordt om er CO2 en H2O van te maken.

Het grote voordeel van een breedbandsensor is zijn snelheid; daarom past vrijwel iedere autofabrikant tegenwoordig een breedband sensor toe voor de kat (zelfs bij dieselmotoren). Bij de nieuwste VW/Audi motoren zit de sensor zelfs nog voor de turbo. Hierdoor zijn ze nog beter in staat om cilinderselectief de mengverhouding te regelen. Het uitlaatspruitstuk van deze motor zit wel in de kop geintegreerd en wordt derhalve ook gekoeld door de koelvloeistof, want een probleem voor de breedbandsensor is de hoge temperatuur.
Achter de kat wordt altijd een sprongsensor geplaatst; deze doet prima zijn werk en is snel genoeg voor het meten van arm en rijk achter de kat.

Waar de sensor wel geschikt voor is, is het meten van de werkelijke uitlaatgassamenstelling; een sprongsensor vertelt alleen maar dat een mengsel rijk is of juist arm.

De plek achter de kat is op zich wel bruikbaar dus, maar minder nauwkeurig.

Overigens hebben alle lambdasensoren hun beluchting via de stekker; niet alleen de breedband variant. De allereerste (1 draads) sensoren hadden een klein gaatje in het huis voor deze beluchting.

Bostel

Citaat van: KIM op 17-09-2012 16:49:38
want een probleem voor de breedbandsensor is de hoge temperatuur.
Innovate raad daarom aan om bij 'hete gevallen' ;D een koelplaatje te monteren tussen de uitlaat en de sensor
Zoiets als dit :

Wie zijn kind benzine voert, mag niet roken als het boert!

KIM

Die beschermt hooguit je kabel. De sensor hangt nog steeds in hetzelfde hete uitlaatgas.

NinaPaul

Zou het als koellichaam kunnen functioneren  :eusa_think:

Het houdt zeker de stralingswarmte tegen, maar zou de sonde zelf daar minder heet van worden :eusa_think:
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Piet

Citaat van: MrCain op 15-09-2012 16:52:02
Heb al eens fotootjes gezien van een feritta en daar zit schijnbaar  ???  de lambda gelijk in de eerste bocht vanaf de turbo. Vind dit persoonlijk niet een ideale plaats voor de sonde, maar misschien dat dit met een reden is gedaan?

Ik heb de breedband daar nu sinds ongeveer 2 1/2 jaar inzitten, heeft het daar al die tijd prima in gedaan.
Sinds kort (een week nu) begint de sonde wat kuren te vertonen, verloopt langzaam richting hogere afr's.
Maar naar ik heb begrepen is dit een beetje een " probleem" van de bosch Breedbansonde zelf, ze zouden  het niet veel langer dan zo'n 2 jaar goed doen.

-D©©©L-

http://wbo2.com/lsu/position.htm

Het buitenlucht verhaal gaat alleen op voor de oudere sensoren, de nieuwere versies hebben een interne pompcel referentie.

Piet

Citaat van: NinaPaul op 17-09-2012 18:04:10
Zou het als koellichaam kunnen functioneren  :eusa_think:

Het houdt zeker de stralingswarmte tegen, maar zou de sonde zelf daar minder heet van worden :eusa_think:
Tuurlijk wel, het is een soort heatsink voor de sonde.
Net zoals je een transistor ook met een heatsink koelt.