Een dikke glimlach en een vette traan.....

Gestart door 850 JeRoen, 17-09-2012 22:23:42

Vorige topic - Volgende topic

850 JeRoen

Beste mede-850-liefhebbers,

Anno 2012 kan een mens nog héél erg blij worden van een auto uit 1996: ik kocht vorige week maandag een prachtige 850R, donkergroen van buiten, licht beige R-leer van binnen, 1996, LPI. Dealeronderhouden, helemaal origineel, alle beurten netjes gehad, in absolute topconditie. Hij reed werkelijk briljant, in alle opzichten. Een zéér betrouwbare verkoper bij Amersfoort in de buurt, die mijn oude 850 ook nog voor een leuk bedrag over wilde nemen. Heb al aardig wat 2e hands auto's gekocht, dus dan raak je er een beetje handig in.

Althans, dat dacht ik.

Drie dagen later moest de roffel worden gekeurd: zonder één probleem door de keuring. Alles nagelopen (zelf ook meegekeken) en de monteur zei dat de auto in een zeer goede conditie verkeerde. Nieuwe gastank (met pomp) erin, nieuwe olieën, filters, wissertjes vervangen en Hop, (950 euries lichter) naar huis!

En daar gingen we: muziekje aan, een glimlach die er niet af te krijgen is, en cruisen maar. Maar toen: tijdens de eerste kilometers hoorde ik een raar tikken vanuit de motor. Ook trilde de achterkant. Ik terug. Achterwielen uitgelijnd, en de monteur mee in de auto. Hij hoorde het tikken ook, maar zij dat het getik waarschijnlijk met de nieuwe olie (5W30) en toevoegingen wel weg zou gaan. Vreemd, maar ok. Dus ik weer vol goede moed huiswaarts. 's Avonds vanuit Den Haag naar Leiden werd het getik alsmaar erger. Zo erg, dat het een soort ratelen wordt dat ik zelfs op het gaspedaal voelde. Direct langs de kant gezet en de ANWB gebeld. Die zij na één seconde 'UIT UIT UIT!'....

En daar ging de roffel: na nog geen 250 km, een grote beurt, gekeurd en huppa op achter de sleepauto. Volgende ochtend bij Kwaak neergezet (wat zijn dát een ongelooflijk aardige en kundige mensen) en die constateerden dat één van de krukaslagers kapot was gegaan, en de krukas zelf ook ernstig had geschadigd. Niet meer te repareren, of althans dat zou heel erg duur worden. Een nieuwe motor erin zetten zou bijkans hetzelfde gaan kosten.

Hoe verdrietig kun je worden?

Gelukkig bleek de verkoper een redelijke kerel, die niet wist wat hij hoorde toen ik hem belde. Hij is nu hard bezig om allerlei dingen voor me te regelen, zoals een nieuwe motor, transport van de roffel en ook is hij verhaal gaan halen bij de garage waar hij is geweest voor de beurt en de APK. Zij nemen nu in overweging wat zij kunnen doen. 

En dan nu na dit bijna psychotherapeutische verhaal, mijn vragen aan jullie:

1) Ik kan er een nieuwe motor uit een C70 T5 in laten zetten. Bijna dezelfde als er nu in zit, maar één uit 2001 met 140k op de teller (bijna 2 ton minder dan de huidige). Is dit verstandig? En ik begreep uit de draadjes dat er geen hydrolische kleppen in zittem; klopt dit? IS dat erg ivm het LPG systeem?

2) Zou de nieuwe olie (5W30) dit bizarre verhaal kunnen hebben veroorzaakt?

3) Hebben jullie verder tips hoe ik dit kan oplossen en zo snel mogelijk weer trots kan rijden in mijn Roffel?

Excuses voor dit lange verhaal, maar 'het moest er ook even uit...'

Hoor graag! Alvast dank!

HG, Jeroen.

Het moest er toch een keer van komen... Na een Saab 900T, een hoop estates (740D, nog een 740, een 240, een 940, (stiekem even V70) en een 850 2.5 10V), nu dan eindelijk: een échte 850R.

liebers

Balen man! :eusa_wall:

Ik heb helaas geen antwoorden voor je, maar wens je wel sterkte en hoopdat je binnenkort weer tevreden rondrijdt. :eusa_pray:

Grtz
Marc
V70R   AWD LBP 1999
V60D6 Black 2014
Alfa Romeo Spider IV rood 1992

UserID6342

Ai, dat is buts Jeroen :(.  Mooi dat de verkopende partij in ieder geval mee wilt werken, je hoort het ook wel eens anders.

1)Motor past zo (kaal) erin, is geen enkel probleem.  Je moet alleen alle randapparatuur zoals spruitstukken ,etc. overzetten van het oude blok.  Wel is het handig om een Flashlube toevoeging aan het LPG systeem te 'hangen'.  Zonder Flashlube gaat ook maar de kans is dan groter dat de kleppen sneller uitgesteld zijn en je dus voor een dure reparatie komt te staan.

2)De olie heeft niet mijn voorkeur, maar ik betwijfel het.  Denk dat het, zonder het blok gezien te hebben, domme pech is.

3)Zsm laten maken en weer gaan genieten van je mooie roffel.

850 JeRoen

Dank! Fijn om te weten dat het nieuwe blok er in past!
En de Flashlube zal ik er in laten zetten - goede tip.

Klopt het trouwens dat het ombouwen zo'n twee dagen kost aan arbeid?
Het moest er toch een keer van komen... Na een Saab 900T, een hoop estates (740D, nog een 740, een 240, een 940, (stiekem even V70) en een 850 2.5 10V), nu dan eindelijk: een échte 850R.

Henk855

Blok er uit op een nette manier en een ander blok er in en dan 2 dagen lijkt mij redelijk. Wel verschrikkelijk balen man.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

UserID6342

Die 2 dagen ben je zo kwijt, maar ik zal er even op terugkomen bij je want aanstaande donderdag en vrijdag hebben wij eenzelfde swap gepland staan :)

NinaPaul

Wanneer enkel de krukas en de lagers beschadigd zijn zou ik niet de hele motor vervangen.

Krukas laten slijpen en overmaatse lagers monteren is echt goedkoper (100% zeker goed) dan een ander (ruil/revisie)blok.
Misschien niet veel in in onderdeel kosten, maar zeker in arbeidsloon.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

Je weet niet waardoor de lagers eruit zijn gelopen. Ik zou dus ook opteren voor een andere motor; je kunt simpelweg niet volstaan met nieuwe krukaslagers en een geslepen krukas.
Die 5W30 heeft het niet veroorzaakt; hooguit heeft deze het proces versneld.

)()()sT

Citaat van: koen.s op 17-09-2012 22:30:19
Zo, dat is minder.
Blok gaat volgens mij niet passen is ME7, electronich gasklephuis.
Maar zeker weten doe ik het niet.

Inderdaad... Dit is geen "850" motor die ook in de *70 tot 1999 lag.
Is zoiets zomaar in een 850 te lepelen?
Erg balen, maar komt vast goed, ik heb ervaring met motorwissels ::) :D

StefanCJ

Balen man! Wel positief overigens dat de verkoper met je meedenkt, hoor je inderdaad ook wel een anders.

Succes met herstel en daarna dit alles lekker vergeten en lekker Roffelen!

NinaPaul

Citaat van: KIM op 18-09-2012 10:02:24
Je weet niet waardoor de lagers eruit zijn gelopen. Ik zou dus ook opteren voor een andere motor; je kunt simpelweg niet volstaan met nieuwe krukaslagers en een geslepen krukas.
Die 5W30 heeft het niet veroorzaakt; hooguit heeft deze het proces versneld.

Er is hierboven dus al een diagnose gesteld, krukas en lagers stuk. Daar baseer ik me op.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

KIM

Da's geen diagnose, maar een vaststelling.

Martijn_B

Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Misha

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

UserID6342

Citaat van: )()()sT op 18-09-2012 10:26:47
Is zoiets zomaar in een 850 te lepelen?
De kale blokken zijn exact hetzelfde, je moet de alleen de randzooi ombouwen

Citaat van: )()()sT op 18-09-2012 10:26:47
Erg balen, maar komt vast goed, ik heb ervaring met motorwissels ::)
Ik ook ;D