Futloze diesel - wat nu weer?

Gestart door SMartin, 19-09-2012 13:42:20

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SMartin

Net voor de vakantie was mijn 2.5D niet meer vooruit te branden, rookte vreselijk en maakte een soort rochelend/fluitend geluid.
Bij het opentrekken van de motorkap was de oorzaak gelukkig niet zo héél moeilijk te vinden: zie foto. Deze slang is inmiddels vervangen, en daarna liep ie weer als een zonnetje.

Het probleem waar ik echter nu mee zit: tijdens de vakantie merkte ik dat de fut er in lage toeren ook weer grotendeels uit was. Waar ik normaal met amper 1000 toeren weg kon trekken moest ik nu flink toeren maken om weg te komen. De verschijnselen lijken sterk op het eerdere probleem (met een tijd lang extra gefluit, is nu weg), maar dan met een kleiner lek. Ik heb de slangen voor zover bereikbaar al nagelopen maar niets kunnen vinden.

De concrete vraag: zijn er bekende zwakke plekken in het inlaattraject? intercooler? Volgens de dealer was er niets aan de hand maar als je zelf 50.000 km met zo'n kar gereden heb voel je het verschil wel...


UserID6342

Kijk de onderste intercoolerslang eens goed na, je kunt er een beetje lullig bij maar is wel te doen.  Deze willen vaak schuren.

SMartin

Citaat van: Dirk342 op 19-09-2012 13:54:01
Kijk de onderste intercoolerslang eens goed na, je kunt er een beetje lullig bij maar is wel te doen.  Deze willen vaak schuren.

Thanks, zal ik doen. Is dat bij de bevestiging of zoiets als op de foto?

Jans Duiven

Yep, ook met twee slangenklemmen. Het is een 90 graden bocht.

Ik had daar destijds ook een scheurtje in zitten.

SMartin

Citaat van: Hans Duiven op 19-09-2012 15:01:55
Yep, ook met twee slangenklemmen. Het is een 90 graden bocht.

Ik had daar destijds ook een scheurtje in zitten.

Top, ik duik er van het weekend even onder. Wordt vervolgd.

SMartin

Na de onderkant bekeken te hebben (voor zover mogelijk) daarna vanaf de turbo de slangen willen controleren toen ik dit zag:



De pakking tussen de EGR-klep en de motor dus. Bij nadere inspectie bleek de klep nogal los te zitten, ik kon beide inbusbouten minstens 5 complete slagen geven. Zit dus nu vast ZONDER pakking maar het is nu al een wereld van verschil...misschien hoog tijd om de EGR maar eens helemaal af te doppen..

knoopie

EGR afdoppen is zeker aan te raden.

succes in ieder geval!

;)

RonnieDuck

Alleen jammer dat je lampje dan blijft branden!
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

Sbv

Software matig laten doen, dan heb je er geen last van dacht ik

RonnieDuck

klopt,....maar wie doet dat? Ja in combi met tunning... maar dat maakt afdoppen wel weer prijzig!
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

MVeldhuis


SMartin

Citaat van: RonnieDuck op 05-10-2012 16:08:44
Alleen jammer dat je lampje dan blijft branden!

Ach, dat lampje brandt al mee dan een jaar, ik ga het nog missen als het uit is. In ieder geval is de EGR sinds gisteren met pensioen (dit is voor de goede orde een foto tussendoor, niet het eindresultaat..) :