De stand tot dusver

Gestart door DOP terreur, 20-09-2012 21:12:37

Vorige topic - Volgende topic

DOP terreur

Goedeavond,

Na mijn aanmeldingsbericht ben ik verder niet meer actief geweest op dit leuke forum. Dus vind ik het nu de tijd om wat ervaringen met mijn Volvo met jullie te delen.

Ik heb deze auto gekocht nadat ik (uiteindelijk) inzag dat mijn toenmalige auto toch te duur, onpraktisch en teveel werk werd. Dit was een BMW e30 die ik kocht als rijdend project, aangezien ik een bedrijfsbus had leek mij dit wel een leuke manier om mijn hobby en sleutel lusten op te botvieren. Ik dacht aanvankelijk dat ik slechts 6 of 7.000 kilometer met deze auto zou afleggen, dit bleek er eerder 15.000 te zijn.
Ook leerde ik die tijd mijn vriendin kennen. Een geweldige lieve meid met 4 kinderen. Dus werd het tijd voor een andere auto. Dus één met 7 zitplaatsen en genoeg comfort.
Na bij een mooie Mercedes w124 te hebben gekeken bleek deze toch boven mijn budget te liggen. En toen kwam ik deze auto tegen. Een mooie 850 uit '96 met een redelijke kilometerstand, airco, half leer en ja 7 zitplaatsen!

Ondanks zijn reputatie heeft deze auto mij toch wat kopzorgen opgeleverd. Ik kocht 'haar' begin Maart. Door de koude buitentemperaturen dacht ik dat de airco werkte, stom want dit bleek niet zo te zijn.
Onlangs kwam de vervaldatum van de APK dichterbij. Dus ik dacht laat ik die airco eens afvullen want echt koud word hij niet. Na een week reed ik voor het eerst met de auto sinds de APK en ja hoor de airco deed niks. Bleek dat de helft van het systeem alweer leeg was. Na een fluor test was de lek niet te vinden. Met als bericht dat mijn verdamper lek zou zijn. Aangezien dit mij behoorlijk veel geld zou kosten heb ik besloten het systeem te legen en dit zelf later te vervangen. En toen kwam het.
2 weken later stapte ik midden in de nacht in de auto en bij het starten maakte zij een verschrikkelijke herrie en rook ik een brandlucht. Na de controle bij Berlé Volvo parts bleek de vrijloop regeling van mijn aircopomp kapot te zijn gegaan. Kosten 800 euro, maar dan zouden ze wel het systeem bijvullen. Nadat ik aan heb gegeven dat mijn verdamper ook kapot was en ik geen zin had om 1600,- euro uit te geven, hebben ze er een kortere multiriem opgezet.
Maar sinds 2 weken is de dagteller en kilometerstand ook al vastgelopen. Ik vind het nog steeds een geweldige auto met enorm veel ruimte. Alleen is het jammer dat ik nu al meer kosten zou hebben (als ik alles laat vervangen) dan de BMW die ik hiervoor bijna 3 jaar heb gehad.
Wat zijn jullie ervaringen met deze dingen?
Met als dank voor het lezen van dit behoorlijk lange post een paar foto's van mijn vorige auto en het transport van de 850:

pwberg

Citaat van: DOP terreur op 20-09-2012 21:12:37
Maar sinds 2 weken is de dagteller en kilometerstand ook al vastgelopen.

Zijn echt de kosten niet, tandwieltje van ong. 15 euro en een uurtje knutselen. Op het forum zijn verschillende DIY's te vinden. Zet eens in je profiel waar je woont, wellicht wonen er leden dichtbij die een handje toe willen steken.

Airco is een persoonlijke keuze. Optie om hem met 2de hands onderdelen te fixen? Ben je sowieso een stuk goedkoper uit als het bedrag wat je noemt.....
(\_/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

DOP terreur

Dank je, al zijn dit de minste kosten van het verhaal. Gelukkig heb ik via dit forum al verschillende how-to's gevonden om dit te repareren.
Alles wat er moet gebeuren aan de auto ga ik zelf doen, gereedschap en relatief genoeg kennis is aanwezig.

DOP terreur

En het bedrag wat ik noemde was alleen voor het vervangen van de airopomp. Dit was 800 euro volgens Berlé en nog eens 800 euro volgens een andere garage voor het vervangen van de verdamper.
Ik kwam uit op ongeveer 400 euro voor het vervangen voor beide, mits ik het zelf doe.

Mark10v

Hey gefeliciteerd met je mooie wagen.

Ik begrijp dat het heel vervelend is die dingen die je net noemt, maar het is nu eenmaal wel zo dat de airco een van de duurdere dingen is om te (laten) doen. Bij elke auto.
Net wat al eerder genoemd is, is het tellerprobleem erg goedkoop te repareren.

En als ik afga op je verhaal dan vallen 2 problemen toch best mee bij een wagen van 16 jaar oud?
Die airco is inderdaad een dure, maar ook zonder airco zijn dit heerlijke wagens om mee te rijden.
Ik wens je veel plezier en een probleemloos vervolg van je volvo eigenaarschap.
Groet,
Mark
Volvo 850 2.5 10v handgeschakeld.
Volledig 10v uitgevoerd.

DOP terreur

Thanks Mark!
Het zijn allemaal logische problemen gezien de leeftijd van de auto. Helaas vergelijk ik alle auto's met mijn eerste. Een W-124 diesel met een half miljoen op de teller en vrijwel geen onkosten.
Maar ik ben zeker van plan om deze auto nog lang te rijden!

MVeldhuis

Citaat van: DOP terreur op 20-09-2012 21:35:52
Thanks Mark!
Het zijn allemaal logische problemen gezien de leeftijd van de auto. Helaas vergelijk ik alle auto's met mijn eerste. Een W-124 diesel met een half miljoen op de teller en vrijwel geen onkosten.
Maar ik ben zeker van plan om deze auto nog lang te rijden!

Waarschijnlijk had die W124 geen airco, dus niet echt fair om je Volvo erop af te rekenen dat ie het wel heeft ;)

DOP terreur

Ja oké dat is waar!
Ben van plan deze auto weer helemaal in topstaat terug te brengen. Deze wagen bevalt mij verder zeer goed.
Dus niet meer piepen en aan de slag!  ;D

Powerpete

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,37455.msg1267606.html#msg1267606

heb t vorige week zelf gedaan, klusje van niks, tis alleen een hoop schroefwerk...

"Aerodynamics are for people who can't build engines." (Enzo Ferrari)

DOP terreur

Powerpete ik heb de pagina gelijk opgeslagen. Dit is een leuk klusje voor mijn vrije dag!
Ik laat weten hoe het is gegaan. Goeie handleiding ook!