Portiervanger probleem -> afgebroken bout

Gestart door kvcuijck, 24-09-2012 01:24:02

Vorige topic - Volgende topic

kvcuijck

Beste forummers,

Afgelopen week ging mijn bestuurdersdeur aan het kraken bij openen/sluiten. Dacht er dit weekend even naar te kijken, maar vrijdag knapte het (bij normaal gebruik) net even iets harder met dit als resultaat:

Bij de meeste forumleden lees ik dat:
1. De deurvanger zelf niet het eeuwige leven heeft en moet worden vervangen (dus bekleding verwijderen van deur etc. etc.)
2. Het "oog" waaraan de deurvanger aan het "chassis" gemonteerd zit uit het "chassis" gescheurd is. Oplossing hiervoor is laswerk.

Bij mij is het dus alleen de bout van 50 cent want de rest ziet er nog goed uit... Heb, om de boel te vergelijken, de bout uit de rechter voorportier gehaald en die is ook al aardig krom.. Heb besloten om ze alle 4 maar te vervangen, want het is een kwestie van tijd wanneer de volgende bout het begeeft.

Maar nu mijn vraag:
Wat is de beste techniek om deze bout te verwijderen? Tot nu toe altijd kunnen voorkomen dit soort euvels ;) Boutverwijderaar set kopen en vervolgens met punch gaatje in midden van afgebroken bout slaan, voorzichtig RECHT uitboren en met boutverwijderaar proberen bout eruit te draaien?
Weet nl. niet of de hoek goed is om er met een boormachine in de buurt te komen. Zat ook te denken aan uitbouwen deur en van de andere kant een iets te proberen. De bout lijkt dan beter toegankelijk.

Iemand ervaring met dit probleem of goede algemene tips?

Is iets als dit een must?:
http://www.autogereedschap.com/a-26229720/bout-en-tapeind-verwijderaars/boutverwijderaar-set-stahlwille-25-delig

Met de, soms stormachtige, herfst in het vooruitzicht moet ik dit probleem niet te lang onopgelost laten vermoed ik...

Alvast bedankt!

Koen

P.s. Wellicht verstandig voor bezitters van 450k+ km's 850/V70's om deze bouten preventief te vervangen. Kosten onder de 5 euro en 4 deuren doe je, met goed gereedschap, makkelijk binnen 10 minuten.

P.s.s. Vond deze interessante link:
http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6570

pwassink

Aan t breukvlak te zien zit er een fraaie uitstekende richel aan een kant, even goed inweken met kruipolie en daarna
proberen met een klein beiteltje of schroevendraaier tegen die richel een paar tikjes te geven,
in negen van de tien gevallen krijg je een dergelijk afgebroken bout waat alle spanning af is op die manier wel uit z'n holletje.
(vooropgesteld dat hij niet totaat vastgecorrodeerd zit bv een stalen bout in een alu huis oid )

Wil dat niet zou ik idd gaan boren en met een linkse (uitdraai)tap aan de gang gaan ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Broabander

Aan de Loctite (dat rode) te zien gaat het lostikken geen grapje worden. Probeer het, maar ik denk dat je toch aan de slag moet met de boor.
EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

kvcuijck

Ik moet zeggen dat, ondanks de loctite, de andere bout er zonder veel moeite uitkwam. Goede tip, ga ik eens proberen!

Als het boren wordt dan ben ik benieuwd of ik de boor er goed op kan zetten van de binnenkant.

Weet iemand of de bout er aan de achterkant ook gewoon uit te draaien valt? Als ik zo kijk dan zit de bout gewoon in een soort van "opgelaste" moer geschroefd.

volvobug

Ik vermoed dat de bouten al een tijdje los hebben gezeten en daardoor 1 nu afgebroken en 1 krom. Preventief vervangen lijkt me niet nodig, wel nadraaien om te checken of ze niet los zijn gekomen. Voorportieren worden in de regel meer gebruikt dan achterportieren, voorportieren daarom in het bijzonder checken.

Bouteinde is ook via achterzijde te verwijderen als je er bij kunt komen met griptang, waterpomptang o.i.d. Anders gewoon boor erin en een rechtse tap zal in dit geval ook werken, komt er aan de achterzijde wel uit.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

MVeldhuis

Ik denk dat je deurvanger stuk is en dat door het knakken ervan de bout is losgegaan/kapot gebroken.
Ik denk dus dat je er met enkel een nieuw boutje niet bent.

kvcuijck

Die bout uit bijrijdersdeur zat niet los, maar heeft de afgelopen 13 jaar blijkbaar wel een zwaar leven gehad.. Blijkbaar kan het ook krom worden zonder dat het los zit. Komen natuurlijk ook wel grote krachten op.

Als er een nieuwe bout in zit zal ik eens kijken/voelen of er verschil zit in deurvangers links/rechts. Tot het geknak liep het volgens mij soepel en gesmeerd.

Koen