noodstop

Gestart door Aswin, 15-09-2004 21:08:54

Vorige topic - Volgende topic

Aswin

Vandaag moest ik met 90 km/u vol in de ankers boven op de John Frostbrug in Arnhem. ABS sprong gelijk bij (later niet meer) en alles liep goed af.

Alleen wat me tegenviel was de remvertraging. Kan ik op een droge weg misselijk makend hard remmen, nu, op een vochtige weg, leek het wel of er helemaal niets gebeurde. OK, mijn profiel is nog maar 4 mm, het wegdek was ZOAB en als je schrikt lijkt alles langer te duren, maar toch.

Had het mij vandaag geholpen als ik nieuwe banden had gehad met meer profiel? Het wegdek was wel vochtig maar er stonden geen plassen, het verkeer wierp ook geen spray op. Ik sta overigens op Ventus K102's met een spoorbreedte van 205.

mark20v

Meer profiel niet, 4 mm is meer als genoeg. Maar wellicht een andere compound van het rubber wel, een ander merk of type dus. Een rubber wat meer richting sneeuw band gaat, over het algemeen een wat zachtere samenstelling.

mark
Volvo separates men from the boys  

855-Champagne

En het is natuurlijk ook dat op ZOAB de remweg ook langer is.
Maar je hebt weer geluk dat je er goed bent afgekomen, en je ziet dat je eigenlijk nooit genoeg afstand kan houden.

Reitse

Van de zomer een cursus bij ProDrive gedaan... ik ben me wild geschrokken van de remafstand bij een beetje snelheid...

Derks

Citaat van: Aswin op 15-09-2004 21:08:54
Vandaag moest ik met 90 km/u vol in de ankers boven op de John Frostbrug in Arnhem.

Vind ik niet zo gek van die noodstop,
de john frostbrug is namelijk vandaag en morgen afgesloten vanwege market garden festiviteiten. ;)

gr Derks

konniekip

vol in de ankers op een natte weg... dan glij je heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang door... :(

Ben

Zoals Reitse al opmerkte, doe maar eens een training in Lelystad. Dat is even schrikken !

Aswin

Citaat van: Ben S60 op 16-09-2004 08:15:36
Zoals Reitse al opmerkte, doe maar eens een training in Lelystad. Dat is even schrikken !
Ik heb al eens een rijvaardigheidstraining in Lelystad gedaan, van de ANWB. Dit betreffende onderdeel, een noodstop op nat wegdek zonder uitwijkmogelijkheden met veel achteropkomend verkeer, hebben we daar niet behandeld.
Wel de combinatie van remmen en uitwijken, deze ervaring heeft me afgelopen jaren waarschijnlijk 3 maal voor een aanrijding behoed. De laatste keer was toen twee autos voor mij op de linkerbaan begonnen te spinnen (140 km/u) omdat een van hen naar de linkerbaan kwam zonder acht te slaan op de ander.
Mijn conclusies. Je weet pas achteraf of je voldoende afstand had. Zo'n rijvaardigheidstraining zou iedereen periodiek moeten doen.

Overigens was het misschien wel de Nelson Mandelabrug, het was in ieder geval de A325.

Bart GLT

Ik heb ook een slipcursus gedaan (bij Slotemakers op Zandvoort). Waar ik van schrok is de werking van ABS. Oke, je slipt niet en gaat niet dwars, maar bij "gecontrolerd" remmen (tegen de ABS aan) sta je veeeel eerder stil dan volledig op ABS.

Groets,
Bart
Volvo forever!

Reitse

Citaat van: Bart GLT op 16-09-2004 14:47:21
Ik heb ook een slipcursus gedaan (bij Slotemakers op Zandvoort). Waar ik van schrok is de werking van ABS. Oke, je slipt niet en gaat niet dwars, maar bij "gecontrolerd" remmen (tegen de ABS aan) sta je veeeel eerder stil dan volledig op ABS.

Groets,
Bart
Helemaal mee eens, maar op een gesimuleerd ijzelwegdek zit je bijna meteen in de ABS...

denkweb

Citaat van: Aswin op 16-09-2004 13:38:25
Citaat van: Ben S60 op 16-09-2004 08:15:36

Overigens was het misschien wel de Nelson Mandelabrug, het was in ieder geval de A325.

Dan was het de N325 (Pleyroute) want de A325 ligt tussen Arnhem en Nijmegen. Het zal dan om de Sacharovbrug gegaan zijn (geen vluchtstroken maar vangrail). Als je dan over het hoogste punt van de brug heen bent staat er veelal gelijk een file vanaf het stoplicht, veel mensen die er niet bekend zijn gaan daar voor de bonuspunten. Kettingbotsingen en geschaarde aanhangwagens komen daar ieder weekend met de regelmaat van de klok voor!  ;)

s©ub@

deze brug word dus ook gesponsord door de locale autoschade bedrijven en gezamelijke bergers in die regio zo te horen ;)

btw: denkweb, hoe smaakt het witte brood? :P
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!