soms lang starten. nu met foutcodes! Opgelost!

Gestart door leons850, 06-10-2012 15:52:27

Vorige topic - Volgende topic

jacques1967

Die storing op benzine lijkt weg te komen van het grijze relais boven de radiateur. Check de stekkers op het relais op oxidatie of breuk. Meten is weten. Probeer anders de spanning eens te meten op de brandstofpomp terwijl de keuzeschakelaar van de lpg installatie op benzine staat. Makkelijker is het ventieltje (ziet eruit als autobandventiel ) op het brandstofrail (aan de linker zijkant)  in te drukken, dan moet er onder redelijke druk benzine uitspuiten, zoniet , dan is of je brandstofpomp kapot of zit je brandstoffilter verstopt of de benzineinjectoren worden niet aangestuurd , dit komt dan door het grijze relais. Indien relais 103 defect zou zijn zou de auto ook niet rijden op lpg. Is de zekering vd brandstofpomp nog wel heel?

Persoonlijk zou ik het niet zoeken in de door jouw genoemde relais vd gasinstallatie, anders zou hij ook niet op gas lopen. Ik zou beginnen met het electrisch gedeelte vh contactslot(zit onder het stuur te vervangen, aangezien het lijkt dat hier sowieso een (slijtage)storing in lijkt te zitten. Dat moet eerst in orde lijkt me. Beginnen bij het begin.

leons850

Citaat van: jacques1967 op 09-10-2012 13:56:52
Die storing lijkt weg te komen van het grijze relais boven de radiateur. Check de stekkers op het relais op oxidatie of breuk. Meten is weten. Probeer anders de spanning eens te meten op de brandstofpomp terwijl de keuzeschakelaar van de lpg installatie op benzine staat. Makkelijker is het ventieltje (ziet eruit als autobandventiel ) op het brandstofrail (aan de linker zijkant)  in te drukken, dan moet er onder redelijke druk benzine uitspuiten, zoniet , dan is of je brandstofpomp kapot of zit je brandstoffilter verstopt of de benzineinjectoren worden niet aangestuurd , dit komt dan door het grijze relais. Indien relais 103 defect zou zijn zou de auto ook niet rijden op lpg. Is de zekering vd brandstofpomp nog wel heel?

Toevallig gisteravond het brandstof filter nagekeken en die was ok, relais 103 en het grijze injectierelais is ook nieuw en de stekker ziet er keurig uit, hoe meet ik die kabel door (ben niet zo goed met draadjes...). Zal vanavond eens kijken of er inderdaad druk is op de brandstofrail.welke zekering is van de brandstofpomp en waar zit die (heb geen boekje), ik hoor de pomp wel draaien als ik de auto op contact zet.
Zijn er anders mensen in de buurt/omgeving Epe (veluwe) die mij hiermee zouden willen/kunnen helpen tegen vergoeding uiteraard, want ik mag vanaf morgen middag een week niet rijden ivm operatie maar na die week moet hij het wel weer doen.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

jacques1967

In je zekeringenkastje onder de motorkap staat op het dekseltje aan de binnenzijde vermeld welke zekering waarvoor is. Heb je dus geen boekje voor nodig. Maar aangezien je de pomp wel hoort lopen lijkt de zekering heel te zijn. Maar hoe zit het met het starten en dat daarbij  sommige controlelampjes het soms wel/niet doen? Is dat altijd met starten zo? Hoort echt niet zo. Indien je niet handig met draadjes enzo
kun je dan maar beter niet zelf gaan meten. Je zou kortsluiting kunnen veroorzaken.

leons850

Van die lampjes klopt niet meer dat was mijn eerste conclusie, hij start gewoon soms niet of de lambda lampje aan is geweest of niet.
Kort om ik heb geen idee waarom hij zo spookt, denk nog steeds de relais van het gassysteem.
"Any intelligent fool can make things bigger and more complex... It takes a touch of genius – and a lot of courage to move in the opposite direction." ~Einstein

jacques1967

okee. Weet je de zekeringen te zitten van de gasinstallatie. Ik zou zeggen trek deze er eens uit en plaats ze terug , met contact aan , dan reset de gasinstallatie zich als het goed is.

leons850

Citaat van: jacques1967 op 09-10-2012 14:32:28
okee. Weet je de zekeringen te zitten van de gasinstallatie. Ik zou zeggen trek deze er eens uit en plaats ze terug , met contact aan , dan reset de gasinstallatie zich als het goed is.
Die weet ik zeker te vinden heb die houders al eens vervangen voor waterdichte houders omdat de zekeringen corrideerde, maar met het contact uit uiteraard, zal dat ook proberen vanavond.

Bedankt voor de tips,
Meer tips blijven welkom.

leons850

Vandaag weer een paar dingen geprobeerd maar geen succes...
Reset gassysteem dmv zekeringen er uit en er in
Druk op het brandstof systeem getest dmv ventiel

Het eerder genoemde contactslot is ook al vervangen.

Ik heb geen idee wat het nou is en hoop dat iemand hier mee zou willen helpen, zoals ik al zei draadjes is niet mijn ding.

leons850

Ik begreep trouwens van de dealer die de auto heeft uitgelezen dat:
CI 121 staat voor foutief ect signaal
CI 132 staat voor rpm signaal

Maar dit klopt dus niet?

thuur

leons850

Citaat van: thuur op 09-10-2012 20:46:02
Nee, er is zelfs een apart topic voor 121 bij een 10V..
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,7552.0.html

Gr :D

Citaat van: Koot op 11-02-2005 22:55:43
Klaar!

Perfect, dank je wel. Had per ongeluk een stekker van de MAP losgetrokken. Zat al die tijd aan de lambda sonde te denken. Loopt weer perfect.

Wat een uitvinding dit forum!!!!!!!!!!

de stekker waar "Koot" het over had is dat de stekker die ik met rood gemarkeerd heb?
deze heb ik net los gehad en schoongemaakt (was nogal vervuild) ga zo even een test rondje doen door af en toe over te schakelen naar benzine en gas

thuur

Nee. De MAP zit boven de radiator, herkenbaar aan het slangetje en het stekkertje.

Gr ;)

leons850

Citaat van: thuur op 09-10-2012 21:11:00
Nee. De MAP zit boven de radiator, herkenbaar aan het slangetje en het stekkertje.

Gr ;)

Wat is het stekkertje dat ik bedoel dan? Kan dat ook invloed hebben?

The Demon

Dat is de stekker van de stationairregelaar.

Groet,
The Demon.

leons850

Citaat van: The Demon op 09-10-2012 21:16:37
Dat is de stekker van de stationairregelaar.

Groet,
The Demon.

Als je die los trekt zou de auto dan willen starten?

leons850

Het probleem lijkt te zijn opgelost, het was dan toch de stekker van de stationair regelaar.
Deze week ga ik de Map sensor preventief vervangen gezien de foutcodes. (Heb ook gelezen dat ze erg slijtage gevoelig zijn)

Heren bedankt voor de tips, zo leren we elke dag weer!