Wondermiddel bij de olie/benzine

Gestart door RHF, 13-09-2004 19:46:54

Vorige topic - Volgende topic

RHF

Misschien een rare vraag...
Heeft het nut om een "wondermiddel" bij de olie te doen? Het gaat hier om een beschermlaagje dat dit middel zou achterlaten in de motor om zo de motor "soepeler" te laten lopen enz...

Mijn auto verbruikt een hoop olie (ruime halve liter per 2000 KM). Het is een 2.5 10V  (DOHC) uit '94.

Heeft het nut om een reinigingsmiddel bij de benzine te doen? Dit als preventief onderhoud?
My first 850, what's next...

reneetje

Op wat voor soort olie ?
Lekt ie of verbruikt ie ?
Welke km stand?

Rene ???

Oele

Een wondermiddel moet je er altijd in doen..... als het echt een wondermiddel is.................  ;D
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Luc

Vergeet die onzin nou toch... als ik het me goed herinner heeft Reitse (dacht, kan ook iemand anders zijn) pas een topic geplaatst met een artikel over die wondermiddeltjes. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken en zo...blabla.
In mijn ogen kan het geen kwaad, maar je schiet er ook niks mee op, en toch kost het geld... is net hetzelfde als op zondagochtend naar de kerk gaan : als je dr in gelooft moet je het doen, en verder zal ik maar mn mond houden.
Toyota Auris TS, Renault 19 Cabriolet

thuur

Citaat van: RHF op 13-09-2004 19:46:54
Misschien een rare vraag...
Heeft het nut om een "wondermiddel" bij de olie te doen? Het gaat hier om een beschermlaagje dat dit middel zou achterlaten in de motor om zo de motor "soepeler" te laten lopen enz...

Mijn auto verbruikt een hoop olie (ruime halve liter per 2000 KM). Het is een 2.5 10V  (DOHC) uit '94.

Heeft het nut om een reinigingsmiddel bij de benzine te doen? Dit als preventief onderhoud?

Zoals je al kunt lezen hierboven...

Het ligt er maar net aan waar de olie heen gaat. Hele subtiele probleempjes kun je met hele eenvoudige middeltjes (zoals een additief van 7 euro) zo goed als 'verhelpen'. Verwacht geen grote resultaten en het is zeer aannemelijk dat je zelfs helemaal geen effect sorteert, behalve het placebo-effect.

Ik heb zelf wel gemerkt dat het tikken van de klepstoters anders klinkt met een 'hydrolic valve' additief (Wynn's, Forte). Wel pas na de 4e start en ik zeg bewust anders. Het tikken verliep na de toevoeging iets gelijkmatiger en stopte eerder. Na een dikke maand was het effect alweer minder, maar dat is omdat ik vooral kleine stukjes had gereden (foei! I know...) en dat is toch een belangrijke oorzaak van het tikken van de stoters.

Dus het is symptoombestrijding en dat op kleine schaal!

Gr 8)

RHF

232000 km en de olie is "de gele" 10W40 van Shell, die werd mij aangeraden door de man achter de kassa. Hij zei dat die olie geschikt was voor oudere auto's i.v.m. de dikte in koude toestand enz.... Maar nu het olie verbruik zo snel gaat zit ik er aan te denken om er Hema motor olie in te doen....die is 5 euro per liter goedkoper. Of heeft er iemand slechte ervaring met Hema motorolie????

thuur

Voor zover ik weet heeft Hema geen eigen raffinaderij, dus ze moeten het toch ergens inkopen (zonder etiket en een Hema-sticker erop kleven)..?

Ik weet niet waar ze het vandaan halen. Misschien kun je de klantenservice eens bellen?

Gr 8)

joep

Volgens mij hanteren "ze" over het algemeen als grenswaarde 1 liter olie op 1000km
Dan is je motor toe aan een revivisie.
Je bent dus een eind op weg tenzij je ergens een olielekkage hebt.

Je kunt natuurlijk kijken welke specificaties de hema olie heeft maar vaak heeft bezuinigen op olie een averechts effect.

Het weekblad motor heeft aangekondigd te stoppen met het uit elkaar halen van een motor na een langeduurtest omdat de moderne olieen dermate verbeterd zijn dat de slijtage eigenlijk altijd nihil is.
(Ze kieperen er dan ook geen Hema olie in)

thuur

1 liter op 4000 km is niet zorgwekkend. Misschien wel aan de hoge kant voor dat Volvoblok, maar ik zou me er niet te druk over maken. Zeker niet als je het weet. Gewoon het peil controleren en indien nodig bijvullen. En wat is de km-stand? Ik denk dat die ook wel respectabel is voor een '94-er.. En je moet goed opletten dat ie niet opeens nog meer olie gaat verbruiken, dat is niet goed (lek?).

Daar gaan we weer, maar toch: ;)
Bij een Opel motor is het zelfs normaal dat het verbruik rond de 1 liter op 1500 kilometer ligt!!! Een vriend van mij had in z'n nieuwe (750 km!) Opel diesel (lease) al een aandrijding gehad. Sindsdien is het verbruik olie: 1 liter op 1000 km. De dealer vindt het "normaal" en doet er dus niets aan, ondanks dat hij veel geld zou kunnen verdienen aan de leasemij.

Terwijl bij andere merken (zoals joep al zei) 1 op 1000 km de grens is. Gaat de auto meer dan dat verbruiken, dan is revisie op z'n plaats.

Ik zou zelf ook geen Hema-olie erin mikken. Het verschil in prijs komt ergens vandaan.. Een olie-additief zou je wel kunnen proberen. Ik denk niet dat je meer kwaad dan goed kunt doen, zeker bij zoiets belangrijks als de olie! Maar dan zou ik wel een middeltje pakken wat ook echt een 'hoog' olieverbruik tegengaat en niet zoiets vaags als een 'soepeler motor' teweeg zou brengen. Overigens is bij een olie-wissel (beurt) het middel ook verdwenen.

Een automotor MOET olie verbranden, zo is de constructie. De cilinderwand is altijd voorzien van een dun laagje olie om de zuigers gangbaar te houden. Als je dus dikkere olie zou gebruiken, zou er minder olie langs de wanden 'sijpelen' waardoor je weer minder olie verbruikt. Maar dat merk je dan weer tijdens de koude start. En eenmaal op temperathuur is er niet zoveel verschil meer.

Kortom, je olieverbruik lijkt mij niet zorgwekkend en ik zou gewoon de olie wat vaker controleren.

Gr 8)

bleu_estate

Mijn 850 (2,5 10V) gebruikt ongeveer 1 liter op 3000 km. (Shell 0w40) Dat deed ie al bij 130000 (toen gekocht) en nu bij 180000 nog steeds. Volgens de dealer is het een normaal gebruik. Ik heb wel eens gehoord dat 10V meer olie gebruikt dat 20V. Ik weet alleen niet of dat klopt.

ed

Onzin. Is dezelfde motor met andere kop. Je kunt ook eens dikkere olie proberen, want 0W40 is wel vrij dun.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

RHF

Mooi, ik maak me geen zorgen meer over 1 liter olie op de 4000 km. Ach wat is eigenlijk nou EUR 8,00 voor een liter Shell 10W40 als je al EUR 1,23 voor een liter benzine betaald. das snel gerekend 400 liter benzine en 1 liter olie per 4000 km oftewel 400 X EUR 1,23 tegen 1 X EUR 8,00........waar praten we nog over?!

bartp

Even een opmerking over die van Thuur: een 4 takt motor MOET GEEN olie hoeven te gebruiken. Welke contructie je daarbij bedoelt, weet ik niet, maar wanneer je draaiende gedeelte en olieschraapveren dik in orde zijn, hoeft hij geen olie te verbruiken.

Overigens een goede olie is van Kroon (gele bussen, zwart opschrift). Brezan verkoopt deze.

Bartp

ed

Nee hij MOET geen olie verbruiken, maar de meesten doen dat wel!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Johann

Citaat van: bleu_estate op 15-09-2004 19:49:04
Mijn 850 (2,5 10V) gebruikt ongeveer 1 liter op 3000 km. (Shell 0w40) Dat deed ie al bij 130000 (toen gekocht) en nu bij 180000 nog steeds. Volgens de dealer is het een normaal gebruik. Ik heb wel eens gehoord dat 10V meer olie gebruikt dat 20V. Ik weet alleen niet of dat klopt.

Ik heb wel eens verhalen gehoord dat de eerste 5 cylinders olie verbruikers waren. Ik geloof dat deze motoren ook heel hard ingereden moesten worden en dat Volvo later speciale inloopolie af fabriek er op deed.

Een verbruik van 1 op 3000 is aan de hoge kant. De garage gebruikt 1 of 1000 als ondergrens, lekker afschuiven..

Gooi eens 10W40 er op zou ik zeggen, bij dat verbruik gewoon minerale olie want synthetisch is gewoon zonde van de centen.

Let wel., een motor MOET olie verbruiken maar minimaal.