Bij vermogen vragen trekken/zoekend gedrag op hogere snelheid

Gestart door JeffreyC, 09-10-2012 20:19:59

Vorige topic - Volgende topic

JeffreyC

Ik heb het al vaker gemerkt maar omdat ik niet heel erg vaak op hoge snelheid rij  ::) denk ik er niet altijd aan om het te melden.

Als ik met de V70 vanaf 160 flink gas geef of het gas pedaal helemaal in druk begint de auto heel erg te trekken/zoeken over de weg. Je hebt bijna 2 rijbanen nodig om hem op de weg te houden. Bij een lagere snelheid merk je niets.
Als je geleidelijk aan de snelheid opvoert merk je er niets van.
Dit doet ie sinds hij verlaagd is/PU draagarm bussen voor erin heeft zitten ( erna ook uitgelijnd ).
De laatste keer dat ik de wielophanging gecontroleerd heb zat er nergens speling op.
Bij de verlaging zijn de schokdempers voor vervangen ( monroe ) veerzittingen ( sachs ) en veerpoot lagers ( ET ) vervangen, achter veerpoten en lagers ook van sachs. Verlagings veren zijn van Intrax. Ook banden spanning voor en achter is in orde.

Iemand dit al eens meegemaakt?

Aangezien ik zelf eigenlijk niet verwacht dat het aan de verlaging ligt ( leek wel minder e zijn na de verhogings ringen achter ??? ) ga ik eerder uit van de PU bussen, ik heb hiervoor dus 4 nieuwe besteld ( geen PU ) en ga ik proberen deze week ze eronder te zetten. Ook dan toch weer controleren of er nergens speling op zit.

Wordt sowieso vervolgd...
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

eric vermeer

lijkt mij toch echt de uitlijning
en hoe staat de bandenspanning? te hard?

S70R B5234T4 M59
V60 T6 B6304T4 TF80SCAWD

JeffreyC

Citaat van: eric vermeer op 09-10-2012 20:52:21
lijkt mij toch echt de uitlijning
en hoe staat de bandenspanning? te hard?

De auto is zelf 2 keer uitgelijnd ( 1e keer stond het stuur niet recht ) na de verlaging. Daarvoor ook al 2 keer uitgelijnd bij het zelfde bedrijf, en toen geen problemen gehad.
Bandenspanning is het zelfde gebleven, en controleer ik regelmatig, minimaal 2.5 rondom ( achter meestal iets hoger ). En daar ook nooit problemen mee gehad.

Begin toch met de PU te vervangen, zit misschien maar tussen de oren maar vertrouw ze toch niet. En de geweldige pasvorm helpt daar ook niet bij.
Helpt dat niet dan gaan de verlagings veren er toch onderuit aangezien deze naar de T-5R gaan.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,

thuur

Ik neem aan dat de schokdempers nieuw zijn. Wat is je bandenmaat?

Bij mij waren het de draagarmen. Niet echt speling, maar de rubbers toch aan de (te) zachte kant.. Nieuwe Volvo draagarmen heeft het opgelost. Zelfs nu met c.a 300pk/500Nm blijft ie stabiel voor z'n voorwielaandrijving, bandenmaat en NLs wegdek.

Gr :D

JeffreyC

Citaat van: thuur op 09-10-2012 22:12:35
Ik neem aan dat de schokdempers nieuw zijn. Wat is je bandenmaat?

Bij mij waren het de draagarmen. Niet echt speling, maar de rubbers toch aan de (te) zachte kant.. Nieuwe Volvo draagarmen heeft het opgelost. Zelfs nu met c.a 300pk/500Nm blijft ie stabiel voor z'n voorwielaandrijving, bandenmaat en NLs wegdek.

Gr :D

Banden maat is 205/50/16, schokdempers voor en achter met toebehoren nieuw.

Hoewel de ouder rubbers niet meer geweldig waren ( geen voelbare speling, maar met bandenijzer toch veel beweging ) had de auto het toen niet. En er zijn momenten geweest dat ik toen een hogere snelheid heb gehaald/gereden als dat nu mogelijk is.

Aangezien er meerdere rondrijden met de Intrax veren, en ik niemand over het zelfde probleem hoor klagen, verdenk ik de PU bussen. Als het goed is komen morgen nieuwe bussen binnen van Spidan. Hopelijk levert dit het verschil.
300 PK 390 NM CY T-5R MT

MVeldhuis

Mijn auto doet dit ook met de 16" winterbandjes op staal. Met de 17" zomerbandjes helemaal nergens last van.
Draagarmen zijn wel nieuw maar niet origineel.
Ik zelf hoop het op te lossen door andere winterwielen te kopen maar die domme banden willen maar niet verslijten :P

snix

Welk merk PU bussen zijn het en waar komen ze vandaan?? Niet dat ik een oplossing weet maar heb gewoon interesse. Ik merk nu zoekerig gedrag bij hard remmen. Maar als ik hem eenmaal een correctie heb gegeven tijdens het remmen blijft hij recht uit gaan. Wil over naar PU bussen. Ik weet dat CeesvanGils ze ook heeft en die is er super tevreden over..

Ben benieuwd

JeffreyC

300 PK 390 NM CY T-5R MT

Turbobiker

Subframebussen misschien. Die zijn bij de meeste 850's inmiddels wel helemaal gaar...

Is eigenlijk wel interessant hier dieper in te duiken. Want in ieder geval van een paar dik vermogende (360pk+) 850's weet ik dat die dit probleem gaan vertonen. Banden en sper maken zeker verschil... .
De Tussenpaus

Haenzel

Heb hetzelfde euvel met m'n winterset. Auto schiet ineens als een speer naar links of naar rechts bij vol vermogen. Met zomerbanden geen enkel probleem. Ik ga bredere stalen of aluminium velgen proberen. Heb nu Conti 205 50 16 met 6,5 J velgen. Velgen zijn eigenlijk te smal. 195 55 16 winterbanden is ook een optie, echter de huidige winterbanden willen bij mij ook maar niet slijten....

Matthieu123

Even opgraven.... Mijn v70 lijkt dit ook een beetje te hebben..

Draagarmen zijn zo goed als nieuw.. Binnenkort nieuwe voorbanden en weer uitlijnen.. Ik hou hier mijn belevingen dan ook wel een bij..

Marc O.

Die van mij heeft dit ook, viel me vandaag op. Draagarmen zijn nieuw (2 weken geleden gemontereerd, origineel Volvo) en de auto is vorige week uitgelijnd. Zal binnenkort de zomerbanden monteren en kijken of dat verschil maakt.
...The Nile isn't just a river in Africa...

JeffreyC

Bij mijn V70 lag het wel aan de PU draagarm bussen. Nadat ik er andere ( imi ) in heb gezet is het nog zeer minimaal te merken en dus zo goed als weg.

De 850 heeft het net andersom, op hoge snelheid stabiel maar op lage snelheid op een slechter/ongelijk wegdek trekt/zoekt de auto heel erg.
Complete voorwiel ophanging staat nieuw en is uitgelijnd. Blijft over: achteras, subframe bussen en stuurhuis. En ook dit komt nog allemaal nieuw ( stuurhuis 2e hands ).
300 PK 390 NM CY T-5R MT