Nog een garbagerunner (Wintereditie)

Gestart door plukkie, 20-10-2012 14:48:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

plukkie

Hoi allemaal,

Hierbij het begin van nog een blogje van een garbagerun team: Snowwhite nr 303
Gisteren hebben we een auto aangeschaft voor € 500,=. Naar mijn mening een behoorlijk nette 850 T5 met slechts 311k op de teller. We gaan deze auto gebruiken voor de winter editie van de garbagerun in Januarie 2013. Net als de Elandrunners.
Op ons lijstje staat niet te gek veel, het gaat ons vooral om het meedoen en de ervaring.
We hebben een minimalistisch voorlopig kluslijstje opgesteld:
- ABS Lampje brand
- Radio inbouwen
- Nog winterbanden achter regelen.
De radio is inmiddels ingebouwd. (en de speakers weer in fase gezet, wat een verschil  :)).

Zonet op zoek gegaan naar de oorzaak van het brandende lampje "het ledje" meldt me:
A2: 514 (Motorkoelventilator, signaal lage snelheid)
A2: 535 (Turboregelklep, signaal)

A3: 141 Storing in pedaalsensor, kortgesloten naar massa of voeding
A3: 144 Remschijven zijn oververhit geweest (geen tracs lampje aanwezig)
A3: 314 Sensor rechter achterwiel, circuit open of kortgesloten
A3: 324 Sensor rechter achterwiel, sporadische storingen bij snelheden boven 40 km/h (25 mph)

A7: 122 Sensortijd motortemperatuur te lang
B heb ik niet uitgelezen, zit ook geen draadje in de connector, of gebruik ik hier het draadje van A?)

Ik heb nog effe geen idee waar ik moet beginnen. Eigenlijk ben ik van plan de boel te resetten, vanmiddag maar eens een eind te rijden en te kijken wat ik morgen aantref. Of is dit juist een slecht plan  ???

Plaatjes:





Grt.
Plukkie
480, V70 2.0 10v; 850R 2.3; V70R Saffron
Carbagerun T5 2.0; C70 Cabrio 2.4T
Mits PHEV Outlander ???

en terug bij V70RN (2003) :-)

Jack v

Lijkt me nog een zeer strakke 850 :o

idd even resetten en kijken welke terugkomen.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

StefanCJ

Wow, is inderdaad een strakke 850!

The Volvoboy

Inderdaad nog een hele mooie 850!
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

plukkie

#4
Vandaag ff naar Enkhuizen geweest. Heerlijk gereden.  Wieltjes moeten nog gebalanceerd, trilt een beetje boven 140. Als ik het gas los laat in zijn 2 bonkt of kantelt het blok (bovenste motorsteun is nieuw) Geen idee wat dat is.
Verder wel effe wennen na mijn V70 2.0 10V :)
Verbruik was netjes: 9.7l / 100km
Morgen kijken welke codes er nog in zitten. Lampje abs brandt nog steeds :(

grt.
Plukkie
480, V70 2.0 10v; 850R 2.3; V70R Saffron
Carbagerun T5 2.0; C70 Cabrio 2.4T
Mits PHEV Outlander ???

en terug bij V70RN (2003) :-)

Lampje

Als je alle standaard dingen rond de ABS nagekeken hebt, concentreer je dan even op de pedaalsensor; dat is een kwartiertje werk. Bij mij brandde daardoor ook contstant het ABS-lampje.

Jack v

122 en 144 hoeff je je niet druk over te maken. Die storing hebben bijna alle roffels.
Opnieuw het wiel uitvinden heeft geen zin, verbeteren wel.

elmarconi

Citaat van: plukkie op 21-10-2012 00:13:57
Als ik het gas los laat in zijn 2 bonkt of kantelt het blok er  bovenste motorsteun is nieuw) Geen idee wat dat is.

De onderste ?  ;)
--
Autogas Inside . . .

plukkie

#8
Even een update:
Met de roffel een eindje gereden: 9,7 / 100 km  over 250 km met "beheerste" zware voet.  Ik ben niet ontevreden. Ik kreeg het verbruik door een tijdje weer in de stad te krijgen aanzienlijk omhoog.
Het ABS lampje is op onverklaarbare wijze uit gegaan. En inmiddels ook weer aan  :eusa_wall:. Ik verdenk de rempedaalsensordinges er  serieus van, dus deze maar eens opnieuw solderen. Omdat het een 93-er betreft is het niet waarschijnlijk dat het in de abs-computer zit. Hoe krijg je dat ding er eigenlijk uit ????
Inmiddels (kon het niet laten) het apparaat maar eens een stukje gekleid. Tjonge wat kwam daar veel af zeg.
Gisteren bij een maatje (Volvo dealert) hebben we de 850 op de brug gezet: Viel lang niet tegen: Wel veel gebruiksporen, maar goed, hij is ook al 19 jaar. Enkele aanvullingen op de to do list:
- Linker aandrijfashoes
- rubbers nivomat vervangen (lekken niet :))
- Ondertussen alvast de voorwielen met winterbanden gebalanceerd. (achter zoeken we nog winterbanden, dus dat komt later)
- En de rechter veerschotel is versleten/moet vervangen. Grappig genoeg na een eindje verdraaien nu wel stil :)

480, V70 2.0 10v; 850R 2.3; V70R Saffron
Carbagerun T5 2.0; C70 Cabrio 2.4T
Mits PHEV Outlander ???

en terug bij V70RN (2003) :-)

plukkie

Vandaag de rempedaal sensor onderzocht op soldeer-behoefte. Ding er uit gepeuterd (let op dat de O-ring er niet afvalt) en voorzichtig opengemaakt. Wat blijkt: Geen losse onderdelen, alles zit nog netjes vast:


Wel de sleepbaan goed schoongemaakt / ontvet en de sleepcontacten iets verbogen, zodat ie goed aandrukt:


Uiteindelijk weer dicht gemaakt met het lijmpistool. Ik heb eerst het 'dekseltje' er half ingedrukt zodat ie nog ca 2 mm uitstak. Daar een rupsje met het lijmpistool op gelegd en vervolgens het dekseltje aangedrukt. zo weet ik zeker dat er geen lijmresten in de sensor terecht zijn gekomen.


Bij het monteren vond ik wel een losse draad die ook naar (in de buurt van) de rempedaalsensor zit. Hier is ooit aan aan gesoldeerd en weer los geknipt. Heeft iemand een idee wat hier aan vast hoort ??? De kleuren van de 2 losse draden zijn geel_met_rode bies en zwart.
480, V70 2.0 10v; 850R 2.3; V70R Saffron
Carbagerun T5 2.0; C70 Cabrio 2.4T
Mits PHEV Outlander ???

en terug bij V70RN (2003) :-)