Drijfstanglager versleten... :(

Gestart door osie, 22-10-2012 21:49:03

Vorige topic - Volgende topic

Piet

Kennelijk is het lager 5 juist niet de gevoeligste voor olietekort.

Piet

Overigens was ik de klemmetjes niet "vergeten" maar heb ik er 1 door de kou ( koude handen) waarschijnlijk net niet helemaal goed vastgeklikt. Subtiel verschil wel!

@Martijn: You should !

osie

Dat is echt niet fijn dus ook een nieuw krukasje en drifstangen met lagers etc.. allee onderdelen die erbij komen.. en schoonmaken..

Ik heb er al nieuwe klemmen opgezet en eigenlijk nog met extra tairips vastergezet..

Maar eigenlijk heb jij het zelfde prijsje als ik alleen je moet 2 drijfstangen meer vervangen.

de lagers moet je zoiezo vervangen van allen...

Balen.. gaat zo weer 1500 euro kosten als het geen 2000 euro is.

Piet

Yep, lopen hard op de kosten. Ik heb er nu een lichtere RN krukas in gedaan, past er zo 1 op 1 in.

De drijfstangen van 1,2 en 4 waren donker blauw verkleurd ( 3 en 5 waren nog prima) dus toch weer een hele nieuwe set aangeschaft (had ik nog mazzel dat ik ze voor een paar honderd euro kon overnemen) . Alle drijfstanglagers weer vervangen, weer 250 euro voor sputters verder.
Pakkingset, kopbouten, seals, keerringen en ander klein spul, al gauw weer 500 tot 700 euro verder.
Was een duur klemmetje.

Wist niet dat dit zo'n zwakke plek was, hoorde achteraf van meerdere gevallen waarbij die klem er af was geschoten,  anders had ik er ook een paar dikke slangklemmen opgezet.

osie

ja klopt  ..

ik moet nog even nieuwe waterpomp dan erin plaatsen dan direct maar leuke blauwe koelwaterslangen erop

Maar krukasje heb je ook nieuwe lagers nodig als je die vervangd.. dus tja nog even 200 euroerbij..

je komt al gauw richting de 2000 eurotjes..

Een zwakke plek.. ja volgens mij heb ik daar nog niet last van gehad alleen beetje lekken..
Toen heb ik direct nieuwe aansluitingen gekocht en tairips eraan.. dat er geen kans was om las te schieten.

eerst maar even erover dromen hoe ik dit even ga doen... 

En even bekijken wat ik direct mee kan pakken..

Ik heb al zoveel gedaan aan de volvo als het blokje er toch uit ga kan ik direct wat meer onderdelen meenemen.

Piet

Inderdaad de hoofdlagerschalen was ik nog vergeten te noemen, komt er ook nog bij.

osie

maar goed .. waarom bij mij alleen maar de 4e drijfstanglager  versleten is .. is mij wel een raadsel..

Piet

Tja,mdat is echt vreemd. Bij mij was die juist nog helemaal goed en de motor heeft echt compleet zonder olie gelopen.

Nou gooi ik alles door elkaar. 4 was juist er slecht aan toe.
5 was juist nog helemaal goed

Piet

Hoe zagen de schalen er uit? Gegroefd of juist egaal weggesleten?

osie

de lagers  waren bij de uiteinden naar elkaar toe gesleten en aan de zijkanten zat een 90graden stukjes aan en zeker beetje gegroefd ..

Hopelijk wat duidelijk uitgelegd.

als je de lagers van boven bekijkt op de loopvlak daar zaten groeven in .
en als je dus kijkt van boven het begin en het uit einde van het halve maandje zijn ze smaller afgesleten dan in het midden.

Piet

Bij mij zagen ze vrij egaal afgesleten uit (degenen die niet zowat vastgelast aan de kruktappen zaten  dan)   Niet veel groeven op de schaalvoering maar juist wel op de achterkant (de rug) van de schalen en in de big ends (schalen zijn in de big ends aan het roteren geslagen).
Dat is dan het aspect bij oliegebrek.

Bij sterke groeven denk je dan eerder aan iets wat in het lager is terecht gekomen.

osie

oke.. naja het word toch niets anders dan weer een revisie beginnen..

thuur

Houd je wel de juiste dikte aan? Er staan codes op de krukas, tussenblok en onderblok (b.v. 1BBBBBC). Aan de hand van een tabel kun je de juiste schaaldikte opzoeken.

Gr :eusa_think:

Piet

Dat is voor de hoofdlagers. Bij hem is een drijfstanglager stuk, die zijn niet kleurgecodeerd.

Piet

Als je naar je slijtagepatroon kijkt lijkt mij wat DCCCL eerder al suggereerde, nl dat het big end misschien niet 100% zuiver rond was, ook een aannemelijke mogelijkheid.
Maar of dat dan pas na 3 jaar tot problemen leidt?