M'n 850 is een 4-pitter???

Gestart door Turtle, 17-03-2003 23:49:02

Vorige topic - Volgende topic

Turtle

Vanavond bij thuiskomst bleek de motor (20 klepper) ineens op nog maar op 4 poten te lopen. Er blijft 1 klepstoter continue hoorbaar. Compressie is wel OK. Stationait doet de cilinder helemaal niet mee, maar op bv 2000 rpm doet íe iets mee....
Kan het zijn dat er iets met de nokkenas is ofzo?

Gert

Turtle

Heb supervonk op de 1e cilinder, andere bougie reeds geprobeerd.
Oh ja, bij het stopzetten zijn er vreemde geluiden hoorbaar; de ene keer een pssssht alsof er ergens lucht ontsnapt en de andere keer is het net het starten van een koude diesel (rrrang) Sjees, hoe beschrijf je geluiden  :-/

Maverick

:DDit lijkt op een niet goed werkende hydreaulische klepstoter d.w.z. deze komt niet op druk en geeft daardoor een slechte cilindervulling en daardoor geen of een slecht meelopende cilinder. De oplossing is de betreffende hydreaulische klepstoter vervangen. ;) ;D

Ramon

De hydraulische stoter stelt in principe alleen de hoorbare klepspeling. Zelfs al zou de stoter compleet vast staan dan zou je alsnog klepbediening moeten hebben, dus vulling en arbeid.

Het blijft altijd zeer lastig om op afstand een diagnose te stellen, maar een continu tikkende stoter (ik ga dan echt uit van TIKKEN, zorgt op langere termijn voor schade, vervangen is dus zeker het advies.

Het zou kunnen zijn dat je een "gezakte" en/of een verbrande klep hebt, maar die heb je in principe niet in een keer.....

(Ik weet niet de km stand en of je een lpg rijder bent (op lpg gaan de uitlaat kleppen nog wel eens zakken in hun zitting.)

Je zegt echter dat je geen compressie verlies hebt, heb je dat ook gemeten?

Wat niet normaal is het psssssh geluid, dit lijkt op een niet goed sluitende klep / zitting: lekkage. Een cilinder die lekt maakt geen goede arbeidsslagen waardoor je het vier poten  verschijnsel krijgt.

Een indicatie over wat er aan de hand is krijg je middels een cilinder lektest. (Een  goede garage helpt je hiermee verder)

Ik woon in Zaanstad, weet niet of dit ver van je vandaan is, want ik wil ook wel een test doen.

Zorg echter wel dat je geen km's meer maakt voordat je weet wat er precies aan de hand is.

Succes,

Ramon.
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Turtle

Het probleem is gevonden!! ;D
Het blijkt een lekke pakking van het inlaatspruitstuk te zijn... Pfffffffffffff :-)

't heeft me wat slapeloze nachten gekost, maar m'n roffeltje doet ut weer. Allemaal bedankt voor het meedenken!

Gert