aanvoerbuis intercooler thermisch isoleren?

Gestart door Wouter1973, 25-10-2012 20:53:38

Vorige topic - Volgende topic

Wouter1973

Vandaag bezig geweest om olie op het kleppendeksel te verwijderen, die daar terecht was gekomen vanwege een keihard geworden O-ring van de olievuldop. Nadat ik de O-ring had vervangen, en het plastic deksel met de 6 torx-boutjes weer op het kleppendeksel schroefde kwam ik per ongeluk met mijn hand tegen de buis aan die vanaf de intercooler vlák over het motorblok heen naar de turbo loopt. Buis bleek behoorlijk heet, waarbij ik vermoed dat ook de hitte van het motorblok hieraan behoorlijk bijdraagt (en dus niet alleen de warmte die door compressie van de lucht ontstaat). De buis is volgens mij van aluminium, wat uitstekend warmte geleidt (wat in dit geval niet echt een voordeel is, lijkt me). Nou vroeg ik mij af: is er geen winst te behalen door deze buis te isoleren? Thermisch dus? Zodat de toch al warme gecomprimeerde lucht niet nóg verder verwarmt door de hitte van het motorblok?

Wouter1973

Citaat van: -D©©©L- op 25-10-2012 21:06:03
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,6823.msg102887.html#msg102887

Zie datum van het topic  ;D
Mooi dat dit onderwerp na 8 jaar weer eens opgerakeld wordt, het blijkt nog altijd actueel!  ;)
Overigens was ik hier via de zoekfunctie waarschijnlijk niet terecht gekomen, onderwerp "dumpvalve"...:eusa_think:
Begrijp ik goed dat er mensen zijn die de aanvoerbuis geisoleerd hebben? Zijn hier foto's van? Welk materiaal is gebruikt?

UserID6342

Ik mag aannemen dat je dat nu niet meer wilt weten omdat het kwats is om te doen (en precies verkeerd om dus)

Wouter1973

Citaat van: Dirk342 op 25-10-2012 21:28:47
Ik mag aannemen dat je dat nu niet meer wilt weten omdat het kwats is om te doen (en precies verkeerd om dus)
Dat ik dat niet wil weten mag je aannemen natuurlijk, maar waarom is het onzin? Aangenomen dat de lucht in de buis koeler is dan de omgeving buiten de buis heeft het toch zin om te isoleren? Tenzij gecomprimeerde lucht sowieso warmer is dan de lucht vlak boven een heet motorblok, maar dat lijkt me sterk...welke denkfout maak ik dan?

mehn

Citaat van: Wouter1973 op 25-10-2012 21:35:22
Aangenomen dat de lucht in de buis koeler is dan de omgeving heeft het toch zin om te isoleren? Tenzij gecomprimeerde lucht sowieso warmer is dan de lucht vlak boven een heet motorblok, maar dat lijkt me sterk...

Hoe denk je dat het komt dat de buis zo warm is? En waarom gaat de lucht die door die buis stroom naar de intercooler?

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Wouter1973

Citaat van: mehn op 25-10-2012 21:37:36
Citaat van: Wouter1973 op 25-10-2012 21:35:22
Aangenomen dat de lucht in de buis koeler is dan de omgeving heeft het toch zin om te isoleren? Tenzij gecomprimeerde lucht sowieso warmer is dan de lucht vlak boven een heet motorblok, maar dat lijkt me sterk...

Hoe denk je dat het komt dat de buis zo warm is? En waarom gaat de lucht die door die buis stroom naar de intercooler?
Die buis is in de hoofdplaats zo warm vanwege de lucht die van de turbo afkomt. Ik ga er echter vanuit dat de omgevingslucht buiten de buis (met namen direct boven het motorblok) ook een (kleiner) aandeel heeft in het warm worden van de lucht in de buis.
Met andere woorden: als door isolatie van de buis de lucht die naar de intercooler gaat nou eens heet is, in plaats van BLOEDheet, is het dan niet zo dat daar (iets) winst te behalen is? Stel dat de hete lucht 100 graden is voor de intercooler, en na de intercooler 40 graden, is het dan niet zo dat de lucht misschien wel naar 35 graden te krijgen is als de lucht voor de intercooler (door isolatie van de buis) naar 90 graden daalt?
De enige denkfout die ik denk te kunnen maken is dat de lucht in de buis sowiezo veel heter is dan de omgeving, en dat het systeem er bij gebaat is dat de buis juist niet geisoleerd is zodat via de buis ook nog wat warmte verloren kan worden.

UserID6342

Precies, de lucht is warmer als je motorblok en word door de intercooler gekoeld.  Die pijp is niet geïsoleerd zodat die buis juist eerder zijn warmte KWIJT kan.

Wouter1973

Citaat van: Dirk342 op 25-10-2012 21:45:06
Precies, de lucht is warmer als je motorblok en word door de intercooler gekoeld.  Die pijp is niet geïsoleerd zodat die buis juist eerder zijn warmte KWIJT kan.
Hmmm. Denkfout dus. Weer wat geleerd!  :)
Nou, als iemand in 2020 het onderwerp weer eens een keer aansnijdt zal ik daar t.z.t. ook eens op reageren... ;)

stefanhuijser

(854 2.5 20V 1994 AUBERGINE)+(V70R AWD 1998 NBP)+S60 T5

JeffreyC

Deze foto geeft misschien een idee hoe warm het kan worden ;D

Tijdens stationair warmdraaien heb ik met zo,n laser temperatuurmeter de temperatuur van een uitlaatspruitstuk eens gemeten, dit was toen al ongeveer 250 graden. De lucht ( van de turbo naar ic ) zal niet dezelfde temp hebben maar het zal altijd meer zijn als de temp over het algemeen onder de kap.
300 PK 390 NM CY T-5R MT
2.0L, 19T, S60R exhaust manifold, 440cc injectors, 3" downpipe, 2.5" catback, RIP kit, 50mm AL intercooler, Koni STR-T, -40mm Intrax,
Porsche/Brembo BBK, Fasttech software, M66 in progress

Wouter1973

V70geRwin

los van alles komt het met een aardige snelheid door de buis, vraag me af hoeveel overdracht er dan uberhaupt kan plaatsvinden...

mikep

Dus als je de ic buis en intercooler van goud of koper maakt,  heb je de meeste winst  (Thermische geleidbaarheid is hoger)

Johann

Citaat van: mikep op 25-10-2012 23:06:57
Dus als je de ic buis en intercooler van goud of koper maakt,  heb je de meeste winst  (Thermische geleidbaarheid is hoger)

....