Team 255 (Project850.nl) - Terug uit Barcelona!

Gestart door mastertje, 25-10-2012 22:11:58

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Het kan even duren voordat de fan inslaat, hoeft niet meteen direct aan te slaan.

Gr ;D

mastertje

Aha, thanks thuur :D

Hoe maak je dan onderscheid tussen een fan die aan gaat door de koeling of door de airco? Even kabeltje lostrekken zeker?
Volg ons op www.project850.nl. Carbagerun 2013 --- Team 255 BLOG

thuur

Citaat van: mastertje op 02-04-2013 20:44:58
Aha, thanks thuur :D

Hoe maak je dan onderscheid tussen een fan die aan gaat door de koeling of door de airco? Even kabeltje lostrekken zeker?

De ECU schakelt, dus als je het zeker wilt weten zul je moeten meten welke waarde de temp.sensor geeft. Of je zet de airco uit nathuurlijk :D

Gr ;)

mastertje

mastertje

Na een paar maanden in de schuur gestaan te hebben i.v.m. koppakkingswissel  (ja hij is een beetje stoffig) en andere dingetjes, vandaag even een paar rondjes gereden!

We zaten veel te testen en te doen en alles leek ok, maar even later stonden we daar;

No start! Motor tolde wel rond, maar wou niet meer aanslaan :( Alles te controleren en te doen maar we konden niets geks ontdekken...

Al snel hulp van een mede - carbagerunner;

Conclusie: Lege accu. Wel genoeg power voor de startmotor, maar niet voor de electronica er omheen (spanningsprobleempje?). Na de jumpstart deed alles het weer gewoon prima, weer paar rondjes gereden.

Paar problemen nog;
- Als je de dop van de koelvloeistof er af haalt en eventjes de motor een tijdje op 2000 toeren laat draaien dan stijgt het niveau tot hij overloopt, pomp doet wel goed z'n werk. Misschien komt het omdat de koelvloeistof gaat koken (ivm geen druk omdat de dop er af is)? Dus gewoon geen probleem is. Nieuwe koelvloeistof reservoirdop is nog niet binnen want ik denk dat de huidige dop stuk is. Met huidige dop is er geen probleem van overlopen...
- Is een 850 een zwabberbak of niet? Vind hem absoluut niet strak sturen, zit eigenlijk amper gevoel in het stuur. Gaat echt alle kanten op :P Misschien komt het door het versleten ophangrubber links-achter, maar voelt erger dan dat. De nivomats doen wel hun werk en de auto staat na een stukje rijden achter veel hoger!
- Koelfan slaat nooit aan. Temperatuur op dash is netjes in het midden, temperatuursensor defect?? Als je de stekker van de temp-sensor af haalt gaat de fan wel meteen draaien, dus het lijkt me dat een hoge weerstand gelijk staat aan een hoge temperatuur, en dat de sensor zelfs bij hoge temperaturen nog niet een dermate hoge weerstand bereikt om de fan aan te laten gaan. Is dit een veelvoorkomend probleem?

grijzev70tdi

Fan lukt haast niet om aan te laten slaan, dan moet je behoorlijk gek doen. Of erg lang stationair laten draaien. Vooral met deze tempraturen
Grolsch, het klinkt al lekkerder

Piere

Citaat van: grijzev70tdi op 07-04-2013 22:42:25
Fan lukt haast niet om aan te laten slaan, dan moet je behoorlijk gek doen. Of erg lang stationair laten draaien. Vooral met deze tempraturen

:eusa_eh:
Als je 5km rijdt en je laat je auto 2 minuten stationair draaien slaat die al aan hoor...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

grijzev70tdi

Het is mij nooit gelukt bij de 10V automaat... Pas na op het circuit rijden en stationair stond te draaien sloeg hij aan. Bij de 20V MT hetzelfe. Moet aardig gek doen wil hij aanslaan
Grolsch, het klinkt al lekkerder

The Volvoboy

Citaat van: Piere op 07-04-2013 22:46:57
Citaat van: grijzev70tdi op 07-04-2013 22:42:25

:eusa_eh:
Als je 5km rijdt en je laat je auto 2 minuten stationair draaien slaat die al aan hoor...

Die van mij precies hetzelfde.
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

mastertje

Hmm ik had de relatie weerstand-temperatuur niet helemaal juist;

Temperatuur - (C)              Weerstand - Ohm
0  .....................................  7300
20  ....................................  2800
80  ....................................  300
100  ...................................  15

Ik zal dus eens de temperatuursensor doormeten, want ik denk dat hij een iets te hoge weerstand heeft. Kan natuurlijk ook heel goed dat de stekkerverbinding gecorrodeerd is, en daardoor de weerstand net iets te hoog is waardoor hij nooit aanslaat. Komt zo te zien echt op een paar ohm aan!!

Er zit natuurlijk een kist van een radiator voor, en daarnaast neemt de verdamper ook nog veel warmte weg als je op LPG rijdt, dus zou best kunnen dat hij daarom niet aan slaat.

mastertje

Nou, tempsensor is ok! Het was de fan! Na een klein zetje met de vinger (wel oppassen!) slaat hij netjes aan, beide op de airco en op de motortemperatuur.

Je hoort het lager rammelen als hij aanslaat, tijd voor een andere fan dus. Nog even een filmpje gemaakt van stationair (even vergeten te gassen tijdens het filmen, volgende keer maar ;) )

http://www.youtube.com/watch?v=WVhpbzPiR8Y :) :)

Let niet op het rare geluid, dat is aliasing met de microfoon van m'n telefoon.

Blok ligt zo stil als een rots, alleen de spanner van de serpentineriem die wiebbelt en maakt een zanderig geluid. Komt dat door de spanner of een kromme poelie? niets kunnen ontdekken, laat het denk ik zo zitten.

Op LPG loopt ie net zo, alleen dan hoor je de injectors natuurlijk niet tikken.

mastertje

Juust! Voorbumper wordt als eerst gespoten  :P

Als ik de auto start, en de motor slaat aan (na 1 à 1,5 omwentelingen) geeft de motor flink wat torsie af aan de rest van de auto, dashboard kraakt een beetje daar door. Waar kan dit aan liggen? Onderste motorsteun een kanshebber?

thuur

mastertje

mastertje

Stapje voor stapje komen we in de buurt :)

Dank aan arjen850 voor een nieuwe koelvin! Doet't prima :)