Old-timer terug belasting plichtig

Gestart door NinaPaul, 29-10-2012 18:43:43

Vorige topic - Volgende topic

-D©©©L-

Citaat van: Misha op 29-10-2012 20:20:56
Citaat van: )()()sT op 29-10-2012 20:18:57
Citaat van: henry classic v70 op 29-10-2012 20:04:42
...zal me niets verbazen als veel NL's hierdoor in "opstand" komen.

Denk je? Als ik zie hoe "gelaten" wij Nederlanders al jaren zijn... Veel klagen, niks doen.
Precies, daar gaat echt niemand iets mee doen.

Aan de andere kant heb ik het altijd een welkome regel gevonden maar compleet absurd en is de regel altijd misbruikt.

Je ruikt al een halve kilometer van te voren of er een oldtimer in de buurt is, ze stoken 2x zoveel brandstof weg en vervuilen het milieu misschien wel 10 a 20 keer zoveel per gereden kilometer als een modernere auto.

En nu kunnen we wel weer hele verhalen en vergelijkingen gaan maken over wat het kost om een auto te produceren etcetera maar dat is een groot eind stierenpoep; milieuvervuiling is een stuk beter aan te pakken bij een centrale bron dan in 'duizenden deeltjes' overal uitgespreid.
Ik ben toch blij dat je tegenwoordig niet meer afsterft als je op een windstille zomerdag de stad in moet, in de file staat of langs een drukke weg fietst. Toen ik 16 was was dat altijd goed voor dag hoofdpijn en irritaties aan de luchtwegen en ogen.

Het is sneu voor de mensen die echt een oldtimer hebben als hobby voor die 10 dagen per jaar; maar al die stinkbakken die als goedkope 2e auto worden ingezet is natuurlijk altijd al niet de bedoeling geweest van de vrijstelling.

En een hobby mag geld kosten.
Liever dit dan weer 10 cent op de benzine.

Eens. Maar die 10 cent op de benzine komt er ook...  ;D

Marc O.

Citaat van: Ben op 29-10-2012 20:33:13
Als je nu MRB betaalt, dan verandert er toch niets?

Wat bedoel je?

Mijn 740 is (was) 'wegenbelastingvrij', want ouder dan 25 jaar. Ik rijd er bijna nooit mee. Het bizarre is dat iemand met een of ander modern dieseltje die 30.000km per jaar rijdt (en daarmee zo'n 1500 liter diesel verbrandt) minder wegenbelasting betaalt dan ik met m'n 740 die misschien 1000km per jaar rijdt.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Misha

Citaat van: -D©©©L- op 29-10-2012 20:36:26

Denk je? Als ik zie hoe "gelaten" wij Nederlanders al jaren zijn... Veel klagen, niks doen.

Aan de andere kant heb ik het altijd een welkome regel gevonden maar compleet absurd en is de regel altijd misbruikt.

Je ruikt al een halve kilometer van te voren of er een oldtimer in de buurt is, ze stoken 2x zoveel brandstof weg en vervuilen het milieu misschien wel 10 a 20 keer zoveel per gereden kilometer als een modernere auto.

En nu kunnen we wel weer hele verhalen en vergelijkingen gaan maken over wat het kost om een auto te produceren etcetera maar dat is een groot eind stierenpoep; milieuvervuiling is een stuk beter aan te pakken bij een centrale bron dan in 'duizenden deeltjes' overal uitgespreid.
Ik ben toch blij dat je tegenwoordig niet meer afsterft als je op een windstille zomerdag de stad in moet, in de file staat of langs een drukke weg fietst. Toen ik 16 was was dat altijd goed voor dag hoofdpijn en irritaties aan de luchtwegen en ogen.

Het is sneu voor de mensen die echt een oldtimer hebben als hobby voor die 10 dagen per jaar; maar al die stinkbakken die als goedkope 2e auto worden ingezet is natuurlijk altijd al niet de bedoeling geweest van de vrijstelling.

Eens. Maar die 10 cent op de benzine komt er ook...  ;D
Tuurlijk.  ;D
Kwartje van Kok, duppie van Drama.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

UserID6342

Als ik naar mij persoonlijk kijk geld dus beide, ja ik ben een liefhebber van die tractor en ja mag rustig een paar centen (zeg maar gerust hele dikke euro's) kosten, interesseert me helemaal niets.  Maar iets ongedaan maken wat al tig jaren geld is 'not done'.  Wel mee eens dat ze  rustig die bakken van rond '86 aan mogen pakken 'om lekker goedkoop te rijden'.

Sem

Ik vrees idd dat niemand in opstand zal komen... Zo zijn we hier gewoon niet. Ik vraag me overigens ook werkelijk af of dit werkelijk zou helpen.

Ben

Citaat van: Marc O. op 29-10-2012 20:37:06

Wat bedoel je?

Mijn 740 is (was) 'wegenbelastingvrij', want ouder dan 25 jaar. Ik rijd er bijna nooit mee. Het bizarre is dat iemand met een of ander modern dieseltje die 30.000km per jaar rijdt (en daarmee zo'n 1500 liter diesel verbrandt) minder wegenbelasting betaalt dan ik met m'n 740 die misschien 1000km per jaar rijdt.

Als je nu al MRB betaalt, verandert er niets.
Als je nu géén MRB betaalt, verandert het wel.

Dat bedoel ik

Ik betaal voor mijn 1992 245 gewoon MRB
heb 'm gekocht omdat ik 'm mooi vind en er graag in rijd.

Sem

Citaat van: Ben op 29-10-2012 20:43:01

Wat bedoel je?

Dat bedoel ik

Maar Ben.. Henry heeft ook een belastingvrije Audi 100 op LPG... Voor hem veranderd er dus wel degelijk iets!  ;)

UserID6342

En voor die tractor van mij ook ! :(

rpakuypers

Mooi leermoment : stemmen heeft geen zin. Ik heb het bewust niet gedaan en ik klaag niet  :P En mijn oude 740 op benzine rijdt vele malen "schoner" dan menig moderne auto van die omvang  :eusa_clap:

Groet,
Roger

Ben

Citaat van: Sem op 29-10-2012 20:46:01
Citaat van: Ben op 29-10-2012 20:43:01

Wat bedoel je?

Dat bedoel ik

Maar Ben.. Henry heeft ook een belastingvrije Audi 100 op LPG... Voor hem veranderd er dus wel degelijk iets!  ;)

Als hij 'm gekocht heeft omdat hij 'm mooi vindt en er graag in rijdt is het een gevalletje pech.
Als hij 'm gekocht heeft omdat hij dan lekker goedkoop kan rijden heeft (achteraf gezien) hij verkeerd gegokt.

JW

eens met uitzonderingen. de oldtimers die ik heb stoten echt niet belachelijk veel uit. wij hebben moeite gedaan om dingen netjes te laten werken en worden wel over de kam gescheerd met de vervuildende oude diesels etc. mijn 240 is gewoon belastingplichtig maar die loopt op E85 en stoot daardoor echt niet zon hele vieze spullen uit, dat zegt ook de APK 4gas meting.

ik snap dat je dit bedoeld in algemene zin, voor mij en de andere mensen die hun best doen om de boel netjes te laten werken is het natuurlijk extra sneu.

en over misbruik maken, zo heeft bijvoorbeeld mijn broer met zijn oldtimer 760 in een jaar of 5 misschien 10.000 km gereden. en dat verspreid door het hele jaar, wanneer er eens een auto nodig was. daarvoor belasting betalen is natuurlijk belachelijk. en ook die loopt op E85.

mn pa heeft naast relatief nieuwe auto's (V70 2007 op lpg en lease auto uit 2011) ook een oldtimer voor korte ritjes en wat verbouw werk. ook leuk om beetje aan te sleutelen. die auto rijdt ook niet veel per jaar maar wel een km of 5000. dat gaat al meer richting 'misbruik' als je het zo wil noemen. Als de wegenbelasting iets minder idioot hoog was zou je er gemakkelijker een modernere en wel iets milieuvriendelijkere auto er op na kunnen houden (bijv 850 ipv 740).

het is toch weer best weer het effect dat de goede onder de kwade lijden. niet dat ik perse beweer dat wat ik en enkele familieleden/kennissen goed is maar het is niet zo zwart wit dat alle oldtimers slecht zijn. ga dan maar per auto een echte emissietest doen, dan vallen ook veel moderne auto's er door.

20 cent op de benzine zit er voor volgende zomer zeker op.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

t5karel

Johann zou zeggen:"Huil toch niet zo!"  ;D ;D
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

-D©©©L-

Citaat van: t5karel op 29-10-2012 20:50:20
Johann zou zeggen:"Huil toch niet zo!"  ;D ;D

totdat ie MRB moet gaan betalen voor z'n 240 die bijna klaar is...  ;D

Ben

Elke investering in een auto is de slechtste investering die je kunt doen.

Misha

Citaat van: Ben op 29-10-2012 20:53:21
Elke investering in een auto is de slechtste investering die je kunt doen.
Nou, nee hoor, daar zijn zeker uitzonderingen op.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het