Old-timer terug belasting plichtig

Gestart door NinaPaul, 29-10-2012 18:43:43

Vorige topic - Volgende topic

Ben

Citaat van: Misha op 29-10-2012 20:55:06
Citaat van: Ben op 29-10-2012 20:53:21
Elke investering in een auto is de slechtste investering die je kunt doen.
Nou, nee hoor, daar zijn zeker uitzonderingen op.
Inderdaad maar dan praat je niet over auto's die de gemiddelde forummer zich kan veroorloven.

Jelmar

Al dat schroot van de weg!
Nu blijven de echte liefhebbers over.

'Klassieker verenigingen' die leeglopen, handelaars met de handen in het haar, autosloperijen die uitpuilen, ik zie het al voor me.
Het mooiste is nog; geen stinkende roetende onderdeel verliezende benz/volvo diesels meer voor je op de weg, geen gare gasgestookte aan elkaar geplamuurde volvo 140's meer die met pijn en moeite de 100 redden op de snelweg, maar zich dan toch op de linkerbaan wagen.

Klinkt mij niet eens zo heel slecht in de oren.
De echte liefhebbers van bepaalde types blijven er toch, ook mijn '84er 740 turbo blijft gewoon MRB of niet.
Ik denk dat er een hoop aan elkaar geplamuurde rothokken van de weg verdwijnen, wat de waarde van de èchte klassieker weer ten goede komt.
850R

NinaPaul

De meeste old-timer liefhebbers die ik ken in NL denken er niet aan om hun "liefde" of meerdere weg te doen hiervoor.

De eerste zei gelijk: "nou dat die 3 tientjes in de maand kunnen er ook wel of voor de Manta-a c20xe"

De grote USA liefhebber was iets minder enthousiast ;)
zijn 2300kg wegende Chrysler Imperial Le Baron uit 1971 met een 440cui (7.2Liter) V8 gaat een aardige cent kosten.
Iets minder dan 230 euro per maand. Erg zonde als je het mij vraagt ding is in nieuwstaat (de mooiste uit zijn collectie van 7 voertuigen).
Doet gemiddeld 3 duizend km per jaar, vooral old-timer/usa tour ritten.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

The Demon

Jongens, niet gelijk zou mauwen.

Ten eerste zijn het nog plannen.
Ten tweede moet er nog wetgeving worden gemaakt/aangepast.
Ten derde zal dat eerst door de tweede kamer moeten.
Ten vierde moet het dan ook nog door de eerste kamer.
En ten slotte: Auto rijden kost geld, het is jouw keuze je kan ook een racefiets kopen, weet je wat die kosten tegenwoordig?

Groet,
The Demon.

Sem

Citaat van: Jelmar op 29-10-2012 20:58:21

'Klassieker verenigingen' die leeglopen, handelaars met de handen in het haar, autosloperijen die uitpuilen, ik zie het al voor me.
Het mooiste is nog; geen stinkende roetende onderdeel verliezende benz/volvo diesels meer voor je op de weg, geen gare gasgestookte aan elkaar geplamuurde volvo 140's meer die met pijn en moeite de 100 redden op de snelweg, maar zich dan toch op de linkerbaan wagen.

De echte liefhebbers van bepaalde types blijven er toch, ook mijn '84er 740 turbo blijft gewoon MRB of niet.
Ik denk dat er een hoop aan elkaar geplamuurde rothokken van de weg verdwijnen, wat de waarde van de èchte klassieker weer ten goede komt.
Tja... er zit wat in... :)

Half Marokko in ons dorp heeft net een blastingvrije MB W123 diesel aangeschaft... serieuse hokken. Niets mooi of origineel, maar lekker goedkoop. Verloedering voor het straatbeeld.. Toch blijft het jammer voor veel mooie auto's.

Gelukkig is de ijzerprijs redelijk nu...  :evil:  Ik denk dat ik maar belastingvrije klassiekers ga ophalen voor oudijzer!  ;D

JW

Citaat van: t5karel op 29-10-2012 20:50:20
Johann zou zeggen:"Huil toch niet zo!"  ;D ;D
met of zonder mrb, het geld gaat wel op, dat klopt.
Citaat van: -D©©©L- op 29-10-2012 20:52:48
totdat ie MRB moet gaan betalen voor z'n 240 die bijna klaar is...  ;D
de mijne verbruikt al 21 jaar mrb  :eusa_dance:

en de echte liefhebber, tsja, heel goed. maar waarom die er dan ook door getroffen moet worden? edit: getroffen klinkt wat overdreven.

edit2: de echte profiteurs en plamuurmonsters haal je er zo wel uit.
240 Turbo | 1991 | 282Kkm | E85

t5karel

Citaat van: Sem op 29-10-2012 21:09:12
Half Marokko in ons dorp heeft net een blastingvrije MB W123 diesel aangeschaft... serieuse hokken. Niets mooi of origineel, maar lekker goedkoop. Verloedering voor het straatbeeld.. Toch blijft het jammer voor veel mooie auto's.

Gelukkig is de ijzerprijs redelijk nu...  :evil:  Ik denk dat ik maar belastingvrije klassiekers ga ophalen voor oudijzer!  ;D

Verloedering? :o Welnee joh,pure status man! ;) :eusa_dance: "Dikke Turk in S-klasse  8)
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

KIM

Waar het naar mijn idee scheef gaat is het feit dat men denkt veel geld te gaan ophalen bij oldtimers.
Ik heb een FIAT Topolino uit 1936 die ongeveer 50 km per jaar rijdt. Ja dat lezen jullie goed: 50 km.
Tevens heb ik een Triumph TR7 cabrio waarmee ik alleen rijd indien het erg mooi weer is en ook nog in het weekend. Als ik de 1000 km haal is het veel.

Als de maatregelen van kracht worden, denk ik dat de Topolino mooi in de garage blijft staan. De TR7 schors ik in de winter en laat ik 1 belastingperiode rijden in de zomer.

Wat is de winst die onze regering hier denkt te behalen?

Om die vervuilende import 80'ers tegen te houden zijn ook andere maatregelen mogelijk lijkt me.

Oh, ja: Die accijnsmaatregelen die zijn al langer bekend hoor. Die stonden al in het belastingplan dat midden vorig jaar is afgegeven.

henry classic v70

Citaat van: Ben op 29-10-2012 20:48:38
Citaat van: Sem op 29-10-2012 20:46:01
Citaat van: Ben op 29-10-2012 20:43:01
Citaat van: Marc O. op 29-10-2012 20:37:06
Citaat van: Ben op 29-10-2012 20:33:13
Als je nu MRB betaalt, dan verandert er toch niets?

Wat bedoel je?

Mijn 740 is (was) 'wegenbelastingvrij', want ouder dan 25 jaar. Ik rijd er bijna nooit mee. Het bizarre is dat iemand met een of ander modern dieseltje die 30.000km per jaar rijdt (en daarmee zo'n 1500 liter diesel verbrandt) minder wegenbelasting betaalt dan ik met m'n 740 die misschien 1000km per jaar rijdt.

Als je nu al MRB betaalt, verandert er niets.
Als je nu géén MRB betaalt, verandert het wel.

Dat bedoel ik

Ik betaal voor mijn 1992 245 gewoon MRB
heb 'm gekocht omdat ik 'm mooi vind en er graag in rijd.

Maar Ben.. Henry heeft ook een belastingvrije Audi 100 op LPG... Voor hem veranderd er dus wel degelijk iets!  ;)

Als hij 'm gekocht heeft omdat hij 'm mooi vindt en er graag in rijdt is het een gevalletje pech.
Als hij 'm gekocht heeft omdat hij dan lekker goedkoop kan rijden heeft (achteraf gezien) hij verkeerd gegokt.

Mijn vrouw vindt de Audi mooi, rijdt er graag in én is goedkoop (lpg/verz.)....
Misschien hebben we mazzel en blijf de regeling tot 30 jr. en ouder (Audi is van '83) eerst maar eens zien wat er werkelijk gaat gebeuren.
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

MVeldhuis

Pffff, doodzonde dat ik nu mijn prachtige oldtimer 740 van 86 op diesel die vorig jaar naar dit land is gehaald omdat ie in zo'n bijzonder gave staat is nu maar in onderdelen verkocht moet gaan worden. Weer een zeldzame automobiel minder dankzij de regering!

BBS

Citaat van: Jelmar op 29-10-2012 20:58:21

Tja... er zit wat in... :)

He he... ;D Ruimt het eindelijk ook al die roetende/kwalmende/stinkende/zwabberende rot sterren (MB) op. Eigenlijk is het dus nog niet eens zo'n slecht plan.
Je ziet ze zat, die oude 190, een niet-nederlander achter het stuur, meer plakband (in div. soorten en kleuren aanwezig) dan blik aan de buitenkant en 80 rijden op de snelweg want de diesel is zo duur... :eusa_wall: En intussen een rookgordijn aanleggen waarbij de brand bij ChemiePak nog verbleekt :eusa_sick:
Ben je mooi klaar mee, mag je er nog niet voorbij ook... >:(

Direct in de versnipperaar die zooi ;D
Volvoloos....

Sem

Citaat van: t5karel op 29-10-2012 21:17:11

Verloedering? :o Welnee joh,pure status man! ;) :eusa_dance: "Dikke Turk in S-klasse  8)
Dan zou het een W126 moeten zijn!  ;D  

Een mooie W123 of 126 prima! Maar een W123 met snelle wieldoppen van Halfords en witte knipperlichtunits..  :eusa_wall: Dan nog niet over de dagrijverlichting gesproken en de plamuur.

Marc O.

Ach, misschien verpats ik de relatief schone 940 (katalysator, LPi) waar vrouwlief nu mee rijdt, en gaat ze weer lekker in de benzineslurpende katloze 740 rijden. Scheelt me vast een hoop geld, al denk ik niet dat het milieu daar bij is gebaat.
...The Nile isn't just a river in Africa...

henry classic v70

Volgens mij is onze gasgestookte Audi 100 véééél milieuvriendelijker dan benzine en diesels.. :D
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

)()()sT

Nou Bert-Jan, heb je wel eens achter een Volvo diesel gereden met zo'n VW knikkerblok? :o ;D