Old-timer terug belasting plichtig

Gestart door NinaPaul, 29-10-2012 18:43:43

Vorige topic - Volgende topic

arjen850

Citaat van: Vulk op 01-05-2013 16:30:45
Hiermee ga ik vast veel mensen tegen de schenen schoppen, maar goed...

Ik snap niet waarom een auto ouder dan 25 of 30 plots minder/geen wegenbelasting zou moeten betalen. Op dezelfde manier waarom ik het systeem van de lichte vracht/grijs kenteken helemaal onlogisch vind.

Natuurlijk snapt u dit niet, u is immers Belg ;D

Vulk

Wij hebben een gelijkaardig systeem hoor, alleen wordt er hier zo geen misbruik van gemaakt doordat de regeling slimmer is. ;D
Daardoor is er ook geen sprake om ze hier te gaan afschaffen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oldtimer_(voertuig)

Cableguy

Wat een gelul joh. Er is een regeling dat auto's van voor 1986 vrij zijn van belasting.
Of je nu dagelijks of 1x in het jaar rijdt, die regeling blijft hetzelfde. Je maakt er gebruik van, geen misbruik.
De overheid maakt al genoeg misbruik van de burger, en op alle forums is het 't zelfde, men loopt op elkaar te bitchen en huppelt lekker mee met de wispelturige overheid. Geen wonder dat het van die onbetrouwbare draaikonten zijn op de ministeries, want de gemiddelde Nederlander is dat ook.

Ik heb twee auto's van 1974, waarmee in totaal de laatste 6 jaar zo'n 3000 km is gereden, maar als ik straks beide auto's weer tiptop heb wil ik er ook meer mee gaan rijden. Het zal misschien van 0 tot een paar honderd km per week zijn, afhankelijk van het weer, maar al zou ik er zo nu en dan mee naar m'n werk gaan, waarom zou dat misbruik zijn ?

Stelletje kortzichtige moraalridders :D

UserID6342

Heerlijk, onderstaand totaal nietszeggend en (zoals verwacht) niet ter zake doende antwoord van een van die clubs uit Den Haag...

Geachte heer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht waarin u uw zorgen uit over de aanpassing van de MRB-belasting voor oldtimers.

De maatregel om oude, weinig energiezuinige en soms zeer vervuilende auto?s niet langer te faciliteren met een belastingvrijstelling maakt deel uit van het regeerakkoord. Dit mede om de import van dergelijke auto?s te ontmoedigen. Het zou niet getuigen van goed beleid als aan de ene kant vele honderden miljoenen euro?s worden vrijgemaakt om het Nederlandse autopark te vergroenen, als tegelijkertijd die milieuwinst weer wordt teniet gedaan door een algemene belastingvrijstelling voor auto?s ouder dan 26 jaar.

De regering en de fracties van PvdA en VVD hebben vorig jaar al ingezien dat het echte rijdende culturele erfgoed te zwaar getroffen zou worden. Vandaar dat in overleg met de oldtimerbranche het afschaffen van de MRB-vrijstelling is verzacht. Auto?s ouder dan 40 jaar behouden de volledige belastingvrijstelling en voor benzineauto?s ouder dan 26 jaar komt er een overgangsregeling. Wij begrijpen dat deze oplossing niet iedereen tevreden kan stellen. Een ruimere vrijstelling zou echter haaks staan op de vergroeningsagenda en een te groot gat slaan in de begroting. Er zijn miljoenen Nederlanders die ook een beperkt aantal kilometers rijden en die toch het volledige bedrag aan MRB betalen. Wij vinden het bereikte compromis billijk en verdedigbaar.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Voorlichting PvdA
Plein 2 | Postbus 20018 | 2500 EA Den Haag
Partij van de Arbeid | http://www.pvda.nl

De enigste club die tot nu toe, serieus !, op de materie ingingen waren de SP en D'66.

)()()sT

Tja, als je het heel stikt genomen bekijkt hebben ze toch wel gelijk. Sorry, ik maak er geen vrienden mee maar het is gewoon "dit of dat."
Ze moeten één regeling hanteren voor iedereen, net zoals ze al zelf zeggen: iedereen die maar een paar kilometer per jaar rijdt betaalt ook gewoon het volle pond aan MRB.

Ik zeg nog steeds: km-heffing zou het beste zijn.

UserID6342

Eensch Joost, maar levert helaas niet genoeg op voor die graaiers daar :(

rovelra

Citaat van: )()()sT op 02-05-2013 17:21:10
Tja, als je het heel stikt genomen bekijkt hebben ze toch wel gelijk. Sorry, ik maak er geen vrienden mee maar het is gewoon "dit of dat."
Ze moeten één regeling hanteren voor iedereen, net zoals ze al zelf zeggen: iedereen die maar een paar kilometer per jaar rijdt betaalt ook gewoon het volle pond aan MRB.

Ik zeg nog steeds: km-heffing zou het beste zijn.

mee eens

de geneRaal

dus de oudere auto's zijn milieu belastend.
dus de bromscooter ( 2-takt ) niet  :eusa_whistle:
ik rij zelf ook de scooter,en deze is verre van milieu vriendelijk  ::)
Blackstone under construction

Marc O.

Ik ben geen vriendje van de PvdA, maar om heel eerlijk te zijn vind ik het een nette en inhoudelijke reactie en zeker niet 'totaal nietszeggend'. Dat wil niet zeggen dat je het er mee eens moet zijn trouwens.
...The Nile isn't just a river in Africa...

rogerV701998

Ik vind de term "vergroeningsagenda" klets. :eusa_eh:

Als ik dat mag zeggen natuurlijk.

Zolang de Priussen van de wereld door de leaserijders zo enthousiast worden bereden dat ze om de haverklap staan te tanken en zinloos die accu's meezeulen zonder MRB te betalen blijf ik me genaaid voelen.

rpakuypers

Citaat van: Marc O. op 02-05-2013 18:59:18
Ik ben geen vriendje van de PvdA, maar om heel eerlijk te zijn vind ik het een nette en inhoudelijke reactie en zeker niet 'totaal nietszeggend'. Dat wil niet zeggen dat je het er mee eens moet zijn trouwens.

Persoonlijk vind ik de reactie net zoveel zeggend als een geautomatiseerd schrijven van het CJIB (of van de club die dit regelt) met de mededeling dat je ondanks je bezwaar dat is afgewezen gewoon moet betalen .........

Groet,
Roger

UserID6342

Marc O.

Citaat van: rpakuypers op 02-05-2013 19:10:28
Citaat van: Marc O. op 02-05-2013 18:59:18

Persoonlijk vind ik de reactie net zoveel zeggend als een geautomatiseerd schrijven van het CJIB (of van de club die dit regelt) met de mededeling dat je ondanks je bezwaar dat is afgewezen gewoon moet betalen .........

Groet,
Roger

Wat had je dan verwacht, een brief van 2 kantjes?
...The Nile isn't just a river in Africa...

Vulk

Ik vind het al knap dat ze de moeite doen om te antwoorden.

rogerV701998

Citaat van: Vulk op 02-05-2013 20:07:02
Ik vind het al knap dat ze de moeite doen om te antwoorden.

Niets van de PvdA is knap. ;D