Old-timer terug belasting plichtig

Gestart door NinaPaul, 29-10-2012 18:43:43

Vorige topic - Volgende topic

arjen850

Citaat van: Turbobiker op 15-05-2013 17:57:04
Gezeur van die 'oldtimer' rijders. Alles beter dan de huidige regeling waarbij mooie klassieker door dagelijks gebruik om zeep geholpen worden. Niets liefhebber, gewoon slopers. Oude wagens die gereden worden omdat ze niets kosten. Zie hier te veel mooie wagens met bergen roest. Iedere regeling wordt beter voor het behoud van deze wagens, iedereen die zeurt misbruikt de regeling inderdaad.

Voor het behoud van mooie auto's: belastingen!!! Zo snel mogelijk!!!

Hahaha, ik wist niet dat onze forum IWAB  (ik weet alles beter) ook uit zijn achterste kon nuilen ;D

Boeijke

Citaat van: Turbobiker op 15-05-2013 22:13:03
Citaat van: Boeijke op 15-05-2013 21:26:32
Ach iedereen weet wie graag hier een beetje de boel op loopt te stoken en sommige reageren er ook nog op.

Ik heb het al een paar keer geroepen en denk dat veel klassieker rijders er ongeveer hetzelfde over denken. Iets betalen zullen de meeste mensen niet erg vinden, maar wel met een eerlijke regeling. Laat dan de diesel en LPG rijders ook een kwarttarief (van diesel of lpg dan natuurlijk) betalen met een bepaald maximum.

En Lars. Als het je zo aantrekt dat er mensen honger hebben. De oplossing voor je. Volvo eruit--->fiets kopen. Geld dat je daarmee overhoud overmaken naar de hongerigen.

Wat is een eerlijke regeling? Je rijdt gewoon een tweede auto, pure luxe, die onder de huidige regeling niets kostte en in mijn ogen ook nog eens slecht is voor het oldtimer bestand in het algemeen. Logisch dat je het er niet mee eens bent als je opeens wel moet betalen, maar helaas dat is gewoon een realistisch situatie. Zoals Johann en meerderen al aangeven, dat had je kunnen zien aankomen. Ja, ik ben het met je eens dat je je als liefhebber genaaid voelt en het is ook betreurenswaardig dat het nu wederom een hobby voor de mensen met meer geld wordt. Maar ja, daar draait het hele leven om: als je meer geld hebt, kun je meer leuke dingen doen... .

En ik kan beter mijn fietsen verkopen, daar kan een gemiddeld forumlid een aantal T-5Ren van rijden :eusa_shifty: 8)

Moet mijn reactie iets aanpassen. Verkoop die fiets of Volvo of allebei. Koop een goeie bril en maak dan het restant over aan de hongerigen.
Lezen is niet je sterkste kant blijkt wel. Heb al meerdere malen aangegeven dat ik het niet erg vind om te betalen voor mijn 2e en jawel 3e auto. Maar deze regeling is gewoon niet eerlijk. Ik betaal dadelijk € 120,00 euro (geen probleem mee) en iemand met dezelfde soort auto hier 3 straten verderop betaald het tigvoudige omdat er toevallig gas in ligt. En ja, dat is een liefhebber met een mooie auto.

Turbobiker

Citaat van: Boeijke op 15-05-2013 22:24:08
Citaat van: Turbobiker op 15-05-2013 22:13:03
Citaat van: Boeijke op 15-05-2013 21:26:32
Ach iedereen weet wie graag hier een beetje de boel op loopt te stoken en sommige reageren er ook nog op.

Ik heb het al een paar keer geroepen en denk dat veel klassieker rijders er ongeveer hetzelfde over denken. Iets betalen zullen de meeste mensen niet erg vinden, maar wel met een eerlijke regeling. Laat dan de diesel en LPG rijders ook een kwarttarief (van diesel of lpg dan natuurlijk) betalen met een bepaald maximum.

En Lars. Als het je zo aantrekt dat er mensen honger hebben. De oplossing voor je. Volvo eruit--->fiets kopen. Geld dat je daarmee overhoud overmaken naar de hongerigen.

Wat is een eerlijke regeling? Je rijdt gewoon een tweede auto, pure luxe, die onder de huidige regeling niets kostte en in mijn ogen ook nog eens slecht is voor het oldtimer bestand in het algemeen. Logisch dat je het er niet mee eens bent als je opeens wel moet betalen, maar helaas dat is gewoon een realistisch situatie. Zoals Johann en meerderen al aangeven, dat had je kunnen zien aankomen. Ja, ik ben het met je eens dat je je als liefhebber genaaid voelt en het is ook betreurenswaardig dat het nu wederom een hobby voor de mensen met meer geld wordt. Maar ja, daar draait het hele leven om: als je meer geld hebt, kun je meer leuke dingen doen... .

En ik kan beter mijn fietsen verkopen, daar kan een gemiddeld forumlid een aantal T-5Ren van rijden :eusa_shifty: 8)

Moet mijn reactie iets aanpassen. Verkoop die fiets of Volvo of allebei. Koop een goeie bril en maak dan het restant over aan de hongerigen.
Lezen is niet je sterkste kant blijkt wel. Heb al meerdere malen aangegeven dat ik het niet erg vind om te betalen voor mijn 2e en jawel 3e auto. Maar deze regeling is gewoon niet eerlijk. Ik betaal dadelijk € 120,00 euro (geen probleem mee) en iemand met dezelfde soort auto hier 3 straten verderop betaald het tigvoudige omdat er toevallig gas in ligt. En ja, dat is een liefhebber met een mooie auto.

Dat punt heeft Johann ook al uitvoerig behandeld (2 woorden): gas eruit.

Sorry, maar niet ik mis het punt, maar jullie. Ergens moeten grenzen gesteld worden en gas en diesel aanpakken is een redelijk goede grens in mijn ogen. Ja, superlullig als je toevallig dikke amerikanen als hobby hebt, maar in het algemeen pakt het de veelrijder aan.

En dat lezen gaat 2 kanten op. Ik betaal ook graag voor mijn hobby's, zeur verder niet. Ik bedoel alleen te zeggen dat we het hier in het algemeen (te) goed hebben, maar dat niet waarderen. Wel zeuren dat een paar Bulgaren wat frauderen, maar als een vergelijkbare regeling aangepakt moet worden en de eigen portemonnee er onder zou gaan lijden, dan staan we op ons achterste poten. (zo zie je maar weer hoe moeilijk politiek is... En daarop voortbordurend, ik heb nog steeds geen goede oplossing gezien voor de oldtimer regeling, alleen maar commentaar dat er van de voorstellen niets klopt...)
De Tussenpaus

Boeijke

Er is er hier maar 1 die zeurt Lars, dat ben jij. Met maar als 1 doel en dat is mensen hier opjutten.
Ik moet gaan betalen voor mijn hobby, prima geen probleem. Maar waarom mensen met dezelfde hobby en hetzelfde spul onevenredig meer laten betalen?
Ik kom hier niet eens voor mezelf op, eerder voor andere. En of er een goede oplossing is weet ik niet, maar deze iig niet.
Trouwens, als ik mijn werk doe zoals die Weekers dat doet had mijn baas me al tig keer ontslagen.

UserID6342

Weet je Lars wat er dadelijk gaat gebeuren, zal jet proberen logisch voor je te omschrijven.  Het geld wat Weekers en consorten binnen denken (!) te halen gaan ze niet halen en wel om de volgende redenen; een hoop mensen met een diesel of LPG gaan deze auto's schorsen, weg gemeende inkomsten voor regering want deze MRB is al doorgerekend.  Een hoop auto's zullen particulier gesloopt worden, weg BTW inkomsten voor regering.  Een hoop bedrijven zullen op de fles gaan, net zoals toeleveranciers, wat dus zwaar geld gaat kosten. Verminderde BTWafdracht, verminderde inkomstenbealstingen, verhoogde WW-uitkeringen.

Kortom, buiten dat de hele regeling unfair is (iedere oldtimerbezitter wilt graag iets extra's betalen (ja, ik ook) maar dan wel in het redelijke.  Dus bijvoorbeeld zoals Willem al zegt ook een kwarttarief maar dan voor diesel / LPG, dan halen ze uiteindelijk meer geld op als met de huidige regeling nu.  En ja, dat deze regeling brak is riepen we een aantal jaren geleden al, maar toen was er in politiek Den Haag ook niemand thuis (zoals altijd)

En over het te goed hebben; ja, wij hebben het goed hier in Nederland, is gewoon een feit.  Maar als JIJ wilt dat iedereen het goed heeft: verbeter de wereld en begin bij jezelf !

Marc O.

Citaat van: Turbobiker op 15-05-2013 22:38:11
Wel zeuren dat een paar Bulgaren wat frauderen, maar als een vergelijkbare regeling aangepakt moet worden en de eigen portemonnee er onder zou gaan lijden, dan staan we op ons achterste poten.

Hmm.... da's een beetje een verkeerde vergelijking Lars. Denk dat ik dat niet verder hoef toe te lichten ;)

Citaat van: Boeijke op 15-05-2013 22:50:41
Trouwens, als ik mijn werk doe zoals die Weekers dat doet had mijn baas me al tig keer ontslagen.

En laten we voorál de voorgangers van Weekers niet vergeten. Dat zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van die ellende.
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Eensch ! Ik heb met walging gisteravond dat debat zitten volgen of hij aan zou blijven of niet.  Zoals iedereen al dacht, hij blijft gewoon.  Moties en lang lullen over iets wat totaal fout is gegaan en mekaar de hand boven de kop houden, het hele kliekje !

UserID6342

Citaat van: Marc O. op 15-05-2013 22:56:44

En laten we voorál de voorgangers van Weekers niet vergeten. Dat zijn degenen die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van die ellende.
Helemaal eens Marc, want die hebben de huidige bende veroorzaakt.  Net wat iedereen die iets met auto's had, tig jaar geleden al riep maar waar niet naar geluisterd werd door Den Haag.

rpakuypers

Citaat van: Dirk342 op 15-05-2013 22:58:33
Eensch ! Ik heb met walging gisteravond dat debat zitten volgen of hij aan zou blijven of niet.  Zoals iedereen al dacht, hij blijft gewoon.  Moties en lang lullen over iets wat totaal fout is gegaan en mekaar de hand boven de kop houden, het hele kliekje !

En vooral dat gezwam over "we moeten niet over de inhoud praten" maar "laten we zien hoe we het in toekomst voorkomen". Zal ik eens bij mijn werkgever mee aankomen, kijken wat die zegt als ik eens flink miskleun ...............

Groet,
Roger

MVeldhuis

Citaat van: rpakuypers op 15-05-2013 19:25:43
Citaat van: MVeldhuis op 15-05-2013 19:20:29
Je had ook gewoon een nhg hypotheek kunnen nemen, dan dekken zij je verlies.

Sorry maar dat was niet mogelijk. Bovendien zijn er wel regels als het mis gaat en de NHG om de hoek komt .........

Groet,
Roger

Waarom was dat niet mogelijk als ik vragen mag? zo streng is nhg niet.

Die regels als het mis gaat zijn er maar ook niet erg streng, vriendin van me heeft onlangs het huis verkocht met dik verlies terwijl er geen noodzaak was tot verkoop maar nhg heeft keurig het gat aangevuld.

Turbobiker

Er is er hier maar 1 die zeurt Lars, dat ben jij. Met maar als 1 doel en dat is mensen hier opjutten.

Nee, ik geef tegengas tegen een eenzijdige belichting. Blijkbaar mag je het alleen maar met jullie eens zijn, anders ben je een eikel. Dat is sowieso hier een beetje het probleem op het forum: je moet de hardste roepers maar volgen, anders ben je gewoon een irritante betweter. Andere mening mag je niet verkondigen, juiste feiten toevoegen ook niet.

Maar terug naar het onderwerp. Hoe hebben mensen ooit een oldtimer kunnen rijden vóór de vorige 'regeling' ??? Denk dat de nieuwe voorstellen een verbetering zijn op wat het ooit was!!

En voordat jullie weer op de man gaan spelen: dat er iets fout zit is nu wel duidelijk. Maar nog steeds komt niemand met een goede oplossing.
De Tussenpaus

Turbobiker

Citaat van: Marc O. op 15-05-2013 22:56:44
Citaat van: Turbobiker op 15-05-2013 22:38:11
Wel zeuren dat een paar Bulgaren wat frauderen, maar als een vergelijkbare regeling aangepakt moet worden en de eigen portemonnee er onder zou gaan lijden, dan staan we op ons achterste poten.

Hmm.... da's een beetje een verkeerde vergelijking Lars. Denk dat ik dat niet verder hoef toe te lichten ;)

Natuurlijk is dit precies hetzelfde als je puur kijkt naar waar het om gaat:

Er wordt een ruime regeling opgezet. Enkelen maken daar misbruik van en die enkelen worden meerderen. Voordat de boel uit de hand loopt wordt de regeling aangepakt (vanwege collectieve verontwaardiging) en de goeden hebben onder de kwaden te lijden.

Mag jij aangeven op welk van de twee situaties bovenstaande van toepassing is... .
De Tussenpaus

coyote1980

Uiteindelijk zijn het de forensen die het als een mooie deal zien om goedkoop woonwerk te rijden met een oude wagen waar je LPG of diesel ingooit, zij verpesten het voor de echte liefhebber die zijn wagen garagegestald heeft staan, en er een paar keer per jaar met mooi weer in wil rijden.

Een LPG installatie in een klassieker doe je met maar 1 doel. En dat is niet om hem origineel te houden maar om zo voordelig mogelijk uit te zijn. Diesel wordt wat lastiger in dit verhaal omdat dat gewoon af fabriek erin zat 8)

Wat mij betreft komt de RDW met een soort strippenkaart-oplossing: als klassiekereigenaar kun je 1 of meerdere klassiekers aanmelden van minimaal 15 jaar oud. Vervolgens mag je met deze klassiekers de weg op op de dag(en) dat je bij het RDW gemeld hebt dat je de weg op wilt. Ga je over een bepaalde grens (bijvoorbeeld 30 dagen) dan vallen je klassiekers automatisch in het normale wegenbelastingtarief. Het eerste jaar dat de klassieker op je naam staat betaal je sowieso normaal wegenbelasting.

Ik denk dat een dergelijke constructie het eerlijkst uitpakt. De klassieker-liefhebber kan gewoon voordelig van zijn klassieker(s) genieten en wie hem vaak met de klassieker de weg op gaat heeft hem blijkbaar doelmatig nodig en betaalt het normale tarief.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

grijzev70tdi

Grolsch, het klinkt al lekkerder

coyote1980

Politiewagens rijden toch al rond met automatische kentekenherkenning? Dan kan gewoon à la minute bij het RDW gecontroleerd worden of de wagen die dag aangemeld is.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic