Old-timer terug belasting plichtig

Gestart door NinaPaul, 29-10-2012 18:43:43

Vorige topic - Volgende topic

Boeijke

Citaat van: Turbo-Geek op 17-05-2013 21:51:18
Citaat van: Turbobiker op 17-05-2013 21:27:44

En iedereen die nu opeens zijn auto weg doet omdat deze geen waarde meer heeft, is geen liefhebber. 4000 euro of niet, als jij het een gave auto vindt, dan doe je hem toch niet weg? Ruimte zat, schorsen en het kost je niets. Kun je hem regelmatig aaien.

En daar sla je nou juist de spijker op zijn kop.
Je hebt in dit topic ook nauwelijks met liefhebbers te maken maar opportunisten die liefhebber af zijn zodra het ook maar iets gaat kosten.
Het ging ze ook niet om de auto zelf maar de knip.

Spreek voor jezelf.

Ik doe hem niet weg hoor. Ik heb ook absoluut geen commentaar op deze regeling als die alleen voor mij zou gelden. Ik vind dat kwarttarrief een mooie oplossing. Is voor de meeste nog wel betaalbaar denk ik. En LPG kan er inderdaad gewoon uit gehaald worden. De meeste echte liefhebbers rijden toch niet echt veel kilometers. En op het volvolvo forum is er al iemand die daarin zijn diensten aanbied voor een schappelijk bedrag. Blijven de diesels over. Ik vind dat die onevenredig hard gestraft worden. Ook daar zou dan een soort van kwarttarrief moeten gelden met eventueel een bepaald maximum. Dan is voor iedereen de nieuwe regeling op een gelijkwaardige manier opgebouwd, en zal een gedeelte van de "profiteurs" verdwijnen. Door het rijverbod van 3 maanden haal je ook nog een gedeelte van de dagelijkse rijdende "profiteurs"weg. En voilà, probleem iets eerlijker opgelost.

Turbo-Geek

De moderne oldtimer (1983-1986) diesels zijn het overgrote deel van de recente oldtimers die gekocht zijn voor veel km's. Het aantal oudere klassiekers met dieselmotoren is in verhouding minimaal.
Destijds (<1982) waren diesels veel minder populair dan nu.

Henry, het woord misbruik wordt even gebruikt om het verschil aan te tonen tussen de echte liefhebbers en de mensen die geholpen hebben deze regeling om zeep te helpen.
Laten we elkaar geen mietje noemen, we weten allemaal wat ermee bedoeld wordt.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Turbo-Geek

Citaat van: KIM op 17-05-2013 22:30:55

De oplossingen die de voorstanders van de huidige regeling aandragen leveren onze regering ook niks op: Als iedereen zijn auto gaat schorsen wordt de beoogde winst niet behaald.

Dus die mensen die dagelijks rijden gaan nu opeens hardlopend van A naar B ?
Ze weten ook wel dat niet iedereen zal schorsen en toch zal rijden of de auto weg doen voor een jonger(nieuw) exemplaar en dan komt er ook weer geld binnen.
De regering is niet achterlijk en weet dat Jan Modaal gewoon auto blijft rijden, hoe dan ook.

Daarbij gaan vrijwel alle A label 'groene' auto's dan MRB betalen en dat compenseerd ook weer.

KIM

Ik verwacht dat het ze minder op gaat leveren dan dat ze berekenen. In de berekeningen wordt geen rekening gehouden met mensen die de auto gaan schorsen. Velen hebben deze auto toch echt als 2e auto.
De regering rekent zich m.i. gewoon rijk.

UserID6342

Citaat van: Turbo-Geek op 17-05-2013 21:51:18
Citaat van: Turbobiker op 17-05-2013 21:27:44

En iedereen die nu opeens zijn auto weg doet omdat deze geen waarde meer heeft, is geen liefhebber. 4000 euro of niet, als jij het een gave auto vindt, dan doe je hem toch niet weg? Ruimte zat, schorsen en het kost je niets. Kun je hem regelmatig aaien.

En daar sla je nou juist de spijker op zijn kop.
Je hebt in dit topic ook nauwelijks met liefhebbers te maken maar opportunisten die liefhebber af zijn zodra het ook maar iets gaat kosten.
Het ging ze ook niet om de auto zelf maar de knip.
Ik denk dat jullie op de een of andere manier beide langs de pot lullen.... Waar het specifiek omgaat is dat de waarde van heel veel oldtimers uit de jaren '80, nu ineens door deze regeling geen euro meer waard zijn. Ik heb het hier over reëele bedragen en niet over de soms exorbitante bedragen die gevraagd werden voor een of ander schijthok (waar toevallig geen MRB voor betaald hoefde te worden). bij de diverse autohandelaren.

Natuurlijk gaat het om de knip, logisch ook maar dat LOS van het liefhebbers feit.  En bovendien wat is een liefhebber, de definitie die jullie er gaan geven ?  Moet die voor iedere liefhebber gelden of mogen hier (gelukkig ook) eigen, ieder mens verschillende reden, aan ten grondslag liggen ?  De een vind een Ferrari mooi en de ander absoluut niet en ziet veel liever een Morris of een Mini uit de jaren '80 bijvoorbeeld, dat geld ook net zo bij ons merk.

Zoals ik al zei gaat het idd om de knip, naast het liefhebbersfeit.  Hoe zouden jullie het vinden als jullie geld ineens, door een regeling waar je part noch deel van hebt uitgemaakt en waar jezelf absoluut niet aan kunt doen, minder waard zou zijn ?  Dan stonden jullie, net zo als wij, ook op je achterste poten !  Het treft jullie niet, vandaar ook jullie commentaar / al dat commentaar wat totaal geen zin heeft.  En dat laatste wilt er op de een of andere manier schijnbaar niet in.

En ja een autoliefhebber kan ook heel goed een auto-eigenaar zijn, net zo goed als het andersom het geval kan zijn.  Daar is geen pasklaar plaatje voor (gelukkig !)

UserID6342

Citaat van: KIM op 17-05-2013 23:51:42
Ik verwacht dat het ze minder op gaat leveren dan dat ze berekenen. In de berekeningen wordt geen rekening gehouden met mensen die de auto gaan schorsen. Velen hebben deze auto toch echt als 2e auto.
De regering rekent zich m.i. gewoon rijk.
Een hele dikke eensch Kornelis, want let maar op dadelijk word een hele mep aan auto's geschorst (of verkocht) en daar beurt de regering geen piek van, want ze vergeten dat een hele hoop mensen (de liefhebbers zeer zeker) er altijd al een MRBplichtige auto bij hebben en dat de oldtimer dan gewoon in het hok gaat.

peteRRR

Het is gewoon een variant om die regeringspot te compenseren,met andere woorden pappen en nat houden en als deze regel/wet gewoon is geworden
komt er wel weer iets nieuws waar ze de gewone burger kunnen raken en zullen we wederom moeten incasseren.

Ja we hebben het nog steeds goed hier in het kikkerlandje maar er wordt toch flink geblunderd op allerlei vlakken,...he zo links en rechts komen er steeds
meer apen uit de mouwen en dan gaat het niet over een paar tientjes maar over blunder miljoenen die de burger dan weer op moet hoesten.
Er wordt en bezuinigd en meer geld in het laatje gehaald dus dubbelop eigenlijk is de burger aan de beurt.

De blinde leidt de blinde daar lijkt het wel op zo langzamer hand en dat is ook armoe.

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

UserID6342

peteRRR

Citaat van: Dirk342 op 18-05-2013 00:03:25
Heel mooi gezegd Peter  :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap: :eusa_clap:

Het hoort eigenlijk thuis in de categorie " oud nieuws " Dirk maar ook dat is soms verhelderend. ;)
Het financieel ophoesten van de burger/massa is vaak helemaal niet het probleem maar een na effect van iets essentieels wat aan de grondslag
verkeerd is gegaan of wat niet goed/gezond is onderhouden,...een wet of regelgeving een verandering.

Eindeloos compenseren en achter de feiten aan hollen,...en onkruid groeit hard.

Maar goed lekker tevreden zijn met dat geen wat we wel goed hebben,sommige dingen kunnen we gewoon weinig/niets aan doen.

Groet.

peteRRR

Hier nog een stukje uit een geweldige film ( Being There ) wat me altijd is bij gebleven ivm de zooi wat politiek heet vandaag de dag.

https://www.youtube.com/watch?v=m_B0sqowD6w

Leuke film.

Groet.

rogerV701998

rifwachter

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

LekkeRRRR

De belastingmaatregel voor oldtimers heeft per 1-1-2014 direct consequenties voor de eigenaren van auto's met een eerstetoelatingsdatum tussen 1-1-1974 en 1-1-1988.
Indirecte consequenties zijn er voor oldtimerbezitters met auto's met een eerstetoelatingsdatum na 1-1-1988 omdat hun auto buiten verwachting om toch na 25 jaar niet in de oldtimer regeling valt. Hierdoor kan er een daling in verkoopwaarde c.q. vervangingswaarde zijn.
De maatregel is vastgelegd in het regeerakkoord en het doel zal tweeledig zijn geweest, een milieu-aspect en een begrotings-aspect.
Omdat ik nieuwsgierig was over de hoeveelheid geld waarover we eigenlijk praten heb ik eens wat zitten rekenen om wat duidelijkheid te krijgen.

Het aantal auto's met een registratie in NL die een eerste toelating hebben tussen 1974 en 1988 is bijna 200.000.
Daarvan rijden er ruim 157.000 op benzine, ruim 20.000 op diesel en bijna 21.000 op gas.
Die auto's betaalden tot 1-1-2014 geen belasting. Nadien wordt dat (ruwe schatting) 120 euro voor een benzineauto, 1300 voor een diesel en 1000 voor een auto op gas.
Dat betekent dat op basis van deze gegevens de belastingopbrengst ruim 66,5 mln is. (voor Volvo zijn het bijna 200.000 auto's waarvan ruim 5300 benzine, ruim 300 diesel en ruim 2300 gas. Totale opbrengst ruim 3,4mln).
Als we er nu van uitgaan dat 80% van de deze dieselrijders de diesel terzijde schuift en 80% van de gasauto's de gasinstallatie laat uitbouwen dan levert een nieuwe berekening een totale opbrengst op van ruim 30 mln. Meer dan 36 mln minder dus. (Voor volvo blijft dan over bijna 1,5 mln).
Het uit roulatie halen van 80% van de diesels zal toch voor alle eigenaren samen een schadepost zijn van gemiddeld 2000 euro per auto. Samen wordt dat ruim 33 mln. Het uitbouwen van gasinstallaties zal eveneens bij elkaar 10mln gaan kosten. (Voor Volvo is dat ruim 500.000 euro voor de diesels en ruim 1,1 mln voor de gasuitbouw).

Let wel, dit zijn de directe consequenties. Overigens zijn van de 20.000 diesels waar we het over hebben ruim 10300 van het merk Mercedes Benz.
Als er betere en nauwkeuriger schattingen zijn mbt de gemiddelde belastingkosten en het percentage afschrijvers, dan kan ik de berekening opnieuw uitvoeren.
Wat ik buiten beschouwing heb gelaten is dat er toch altijd mensen zullen zijn die de 1000 euro per jaar voor hun auto wel zullen aftikken omdat ze het voertuig niet 3 maanden willen schorsen. Deze groep zal de grootste bijdrage leveren aan belastingopbrengst. Als 1% van deze eigenaren niet schorst, dan levert dat 1,5mln extra op.

;)/jan

Vulk

Is 80% niet heel ruim gerekend?

Turbo-Geek

En dan levert het minder op dan begroot, so what .... Het levert sowieso MEER op dan nu want nu levert het geen stuiver op.
Kortom, kassa voor de staat en de linkse bomen sectie is ook tevreden.

En reken niet eenvoudig de kosten voor auto's die de deur uit gaan en dus geen brandstof meer verbruiken, het is namelijk niet zo dat die personen hun km's opeens niet meer gaan maken en gaan lopen. Jan Kaas blijft gewoon auto rijden, dat is al decennia lang bewezen en zal middels een ander voertuig die km's maken en dus ook brandstof (en andere vaste lasten) verbruiken.